”We ontmoeten elkaar, delen kennis en werken samen. Brabant telt vele ondernemers, bedrijven en instellingen. Leer in 1 dag van de absolute kampioenen in sport, business en marketing.”

Toen ik bovenstaande las was mijn interesse meteen gewekt. Een evenement van BrabantSport waarbij topsport(mentaliteit) wordt gekoppeld aan ondernemen en persoonlijke groei én waarbij de headliners niemand minder dan Epke Zonderland, Giel de Winter en Jordy Kool zijn? Dit ga ik niet missen. Ik kom veel ondernemers tegen en veel van hen zijn actief in de sportwereld. Wellicht een verdringingsmarkt, maar juist daarom zo belangrijk om je goed te positioneren en kennis op te doen.

Na mijn aanmelding werd ik in de Maaspoort in Den Bosch verwacht. Een centrum waar topsport samenkomt en waar ondere andere de nieuwe turntalenten  en basketbalclub Heroes trainen en spelen!

Het programma

Het programma was zeer interessant en begon met Olympisch kampioen Epke Zonderland. In een sessie van zo’n 45 minuten maakten we een reis door de tijd met al zijn hoogtepunten, maar ook zeker zijn dieptepunten. Wat was zijn voorbereiding? Hoe ging hij om met teleurstellingen? En hoe met overwinningen en lange termijn succes. Topsport en ondernemerschap hebben veel paralellen en dat was mooi om te zien tijdens dit interview on stage.

Bij de tweede sessie haakte Jordy Kool ook even in op Epke. Topsport heeft een momentum, op een bepaald moment van de wedstrijd moet je er staan en die topprestatie leveren. In je business kun je je een fout veroorloven of een keer een mindere dag hebben. Jordy focust altijd op groei, versnellen en werken vanuit de juiste businesscase. Tijdens zijn presentatie viel het woord ”cijfers” vrij vaak en dat is een belangrijke zaak voor hem als investeerder. Logisch, maar toch vaak onderschat bij veel ondernemers.

Na deze sessies was er ruimte voor een pauze die werd opgevolgd door breakout sessies. Hierbij switchten we na een x aantal minuten naar de volgende ondernemers waar we vervolgens vragen aan konden stellen. Onder andere Bob van Oosterhout (Triple Double), Minke Booij (Spieren voor spieren) en Arko van Brakel (voormalig Euronet) maakten deel uit van het programma en ook ik heb wat vragen aan ze gesteld. Later meer over mijn take aways van deze dag!

Tot slot kwam Giel de Winter die je wellicht kent van Stuk TV. Bizar hoe je tegenwoordig van Youtube kanaal kan uitgroeien tot Creative Director van Talpa. Ik volg Giel al langer en dit soort cases vind ik bijzonder interessant. Mooi om te zien hoe entertainment kan doorgroeien tot serious business!

Take aways

Het was een lange dag waarbij we veel hebben geluisterd, genetwerkt, maar ook zeker veel hebben geleerd. Ik heb wat aantekeningen gemaakt en dit waren mijn belangrijkste take aways van de dag. Geïnspireerd door de ondernemers die waren opgenomen in het programma van ”Kampioen in één dag”.

  • Gewoon vragen! Het klinkt simpel, maar veel mensen durven niet te vragen. Nee heb je, ja kun je krijgen. Stel dus gewoon die vragen die je eigenlijk niet durft te stellen en leer.
  • Versnel je leertraject. Dit zorgt ervoor dat je eerder op een bepaald niveau zit.
  • Durf jezelf opnieuw uit te vinden. Denk buiten je eigen kaders en ga deze uitdaging eens aan.
  • Je moet niet alleen maar kosten schrappen, denk eens aan winst maximaliseren.
  • Test de prijselasticiteit van je product/dienst eens uit.
  • Heb altijd een plan A. Een plan B. Wellicht een plan C. Schakelen = key.
  • Visualiseer!

 

Tot slot gooide Arko van Brakel er nog een vraag in tijdens het evenement waar ik maar aan blijf denken. Hij gaf aan dat we enorm hard groeien en dat technisch alles mogelijk is. Maar wat gaan robots doen wanneer ze erachter komen dat zij al het werk doen en wij al het geld verdienen?

 

Meer informatie over Kampioen in 1 dag? Kijk hier eens!

 

 

 

 

 

About The Author

Jordi Sloots
Founder

Internetgekkie achter Fit Dutchies die leeft op burgers en daarom naar de gym gaat. Ik hoop jullie op een realistische manier te inspireren én te motiveren!

Leave a Reply

Your email address will not be published.