Die brede gast die met een raar gezicht, vastgeklampt aan een willekeurige paal, z’n borstspieren bijna lijkt af te scheuren. Of die knappe chick die allerlei lenige capriolen uithaalt en zo niet zou misstaan in Circus Renz, inclusief mannelijk publiek.

Wat zijn deze mensen in godsnaam aan het doen en waarom doen zij dit? Vragen die jij waarschijnlijk ook hebt wanneer je dit ziet gebeuren in jouw eigen sportschool.. Tijd voor duidelijkheid omtrent stretching: is dit nutteloos of waardevol?

stretching

Stretching
Stretching, in het Nederlands vaak ‘’rekken en strekken’’ genoemd, is dus het rekken en op lengte brengen van je spieren. De één doet het na of als onderdeel van zijn/haar warming-up, de ander tijdens de work-out en weer een ander na afloop van de training. Maar wat is nu het ideale moment om te stretchen? Het is in ieder geval belangrijk dat je spieren goed warm zijn. Stretching voorafgaand aan een training wordt dus sterk afgeraden om zo blessures te voorkomen. Een gevolg van het rekken van je spieren is dat de maximaal te leveren kracht zal afnemen. Dit lijkt dus ongunstig te zijn voor de krachtsporters onder ons.

Wel is het zo dat stretching de flexibiliteit kan vergroten. Door een toename van de flexibiliteit zal de bewegingsuitslag groter zijn, waardoor o.a. je prestaties zullen verbeteren. Dit heeft te maken met het zogeheten ‘’size principle’’ dat stelt dat een grotere beweging meer spiervezels (groter deel van de spier) aanspreekt. Je krachttraining zal dus effectiever zijn wanneer je een grotere bewegingsuitslag hebt.

Daarnaast kan rekken voor ontspanning zorgen, zowel voor je spieren als voor jezelf. Veel herhalend werk doen of lang in eenzelfde houding verkeren kan lijden tot een afname in flexibiliteit, wat kan worden tegengegaan door systematisch te rekken. Bovendien kan stretching een rustmoment zijn en geeft het je de tijd om je te concentreren op bijvoorbeeld een wedstrijd of training. Houd er wel rekening mee dat de gevolgen van een warming-up (warm worden) niet gedaan worden (afkoelen) door het stretchen. Hoewel nog vaak gedacht, lijkt stretching geen invloed te hebben op het voorkomen van blessures en het verminderen van spierpijn.

stretching 2

Statisch vs Dynamisch
Verder bestaat er nog een verschil tussen statisch (stil) en dynamisch rekken (veren). Het verschil tussen beide is dat dynamisch rekken vooral tot doel heeft om de bewegingen na te bootsen die voor de activiteit ook van belang zijn, in plaats van het bevorderen van de lenigheid.

Het is dus specifieker dan statisch rekken. Zo kan de spier op spanning gebracht worden en zal er een kleine toename zijn in maximale kracht wat je prestaties zal bevorderen. Dynamisch strekken hoeft maar enkele seconden te duren, terwijl statisch rekken effectiever is wanneer je het voor zo’n 20 seconden aanhoudt. Let wel: een enkele keer statisch rekken heeft weinig nut, je zal het consequent moeten bijhouden.

Afhankelijk van je doelstelling kun je er dus voor kiezen om op verschillen momenten te rekken. Dynamisch rekken bestaande uit sport-specifieke bewegingen kan onderdeel zijn van een warming-up, terwijl statisch rekken met als doel ontspannen en het onderhouden of verbeteren van de lenigheid veelal na een training of wedstrijd wordt aanbevolen. In principe wordt iedereen dus aanbevolen om regelmatig te rekken, ongeacht sportiviteit en doelstelling. Het bevordert namelijk het Algemeen Dagelijks Leven (ADL).

Enkele tips:

  • Zorg er altijd voor dat je spieren goed opgewarmd zijn
  • Adem uit als je rekt, adem in als terugkeert uit rek-positie
  • Zorg voor gecontroleerde bewegingen
  • Probeer niet verder te gaan dan dat je eigenlijk kan
  • Stretch systematisch, een enkele keer heeft weinig nut

 

About The Author

Jurrit Sanders
Bewegingswetenschapper & PT.

Bewegingswetenschapper & personal trainer. Benaderd fitness vanuit een wetenschappelijk oogpunt. Zorgt voor nieuwe oefeningen & interessante feitjes!

One Response

  1. Talitha

    Goed stuk! Handig om te weten dat het dus niet als opwarming geld, ik deed dit ook niet, maar vroeger werd me dat wel verteld! Net als dat het zou werken tegen spierpijn. Weer een paar fabels de wereld uit (;
    Ik doe het vooral om een beetje lenig te blijven! Heeft het ook te maken met korte/lange spieren e.d.? Ik lees wel eens dat het best belangrijk kan zijn als je krachttraining doet omdat je flexibiliteit anders wel omlaag kan gaan.
    Het is sowieso ook gewoon fijn om te doen na een stevige workout!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.