Ondertussen heb ik al vele soorten pre-workout mogen proberen, van legaal tot illegaal. Maar was is nou mijn ervaring met pre-workout? Is het nou echt dat wondermiddel zoals op de potten en verkoopsites staat omschreven of is het pure marketing? Omdat het misschien nog een onduidelijk supplement is voor sommige zal ik er hier uitleggen wat het is en zal ik de voor en nadelen opnoemen.

best-pre-workout-supplements-banner1

Pre-workout is een supplement wat er voor zorgt dat je meer focus krijg, meer uithoudingsvermogen hebt en je voelt je veel energieker. Je neemt het ongeveer een half uur voor je training en voor/tijdens je training voel je dat het begint te werken. Pre-workout supplementen komen in verschillende vormen. Je hebt poeders, capsules en tabletten. Maar wat stoppen ze er dan in? Er zijn een paar ingrediënten op te noemen die in bijna elke pre-workout zitten. Ik zal de werking hier van kort toelichten:

 

  1. Cafeïne: Cafeïne kennen we allemaal, het geeft een opwekkend gevoel. Het geeft je meer energie en concentratie.
  2. Creatine: Dit is een lichaamseigen stof en komt ook voor in voeding, waaronder rundvlees, kip en vis. Creatine zorgt voor een explosieve kracht en je hersteld sneller, ook tussen de sets in. Het helpt voedingstoffen beter op te nemen in je spieren.
  3. Arginine: Dit is een aminozuur dat er voor zorgt dat door het lichaam wordt omgezet in stikstofoxide (NO). Het zorgt voor een verwijding van de bloedvaten en een lagere bloeddruk. Je spieren lijken groter bij het gebruik omdat ze ‘oppompen’.
  4. Beta-Alanine: Is ook een aminozuur. Het word in het lichaam omgezet in Carnosine wat er voor zorgt dat verzuring in de spieren minder snel optreedt.
  5. Taurine: Taurine zorgt voor meer uithoudingsvermogen,  meer kracht en meer pomp. Taurine is een lichaamseigen stof.
  6. Tyrosine: Dit aminozuur bevorderd je energie, stemming en focus. Het bevordert je geluksgevoel.
  7. BCAA: Deze aminozuren voeden je spieren en helpen je spieren te beschermen en sneller te herstellen. Wat weer help in de groei!

Zoals je kan zien zijn de ingrediënten in een pre-workout echt gericht op het verbeteren van prestaties en groei. Dit merkt je ook als je het neemt. Je spieren lijken groter doordat ze oppompen, je kan net een gewicht zwaarder pakken of langer door gaan. Je zit meer in je eigen wereldje door de focus en je huid kan gaan prikken/kriebelen, dit is een bijeffect van de beta-alanine, niets om je zorgen over te maken. Kortom, klinkt allemaal erg interessant!

 

 

Maar.. Nadat de pre-workout is uitgewerkt en je training af is kan het zijn dat je jezelf echt futloos voelt of zelfs wilt slapen, de zogenaamde post-workoutdepressie. Op zich is dit natuurlijk niet raar, je vraagt veel meer van je lichaam omdat je door de pre net wat meer kan dan dat je normaal doet. Zorg er dan dus voor dat je na de training goed eet of minimaal een eiwitshake neemt, het liefste nog met een beetje glucose om de spieren snel te voeden zodat groei bevorderd wordt!

 

 

Let met het gebruik van een pre-workout wel op de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. Drink je bijvoorbeeld veel koffie, en neem je ook nog een pre-workout waar soms al 300mg cafeïne in zit… Denk dan wel even na aangezien de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid cafeïne rond de 4-500mg per persoon is (in een kop koffie zit ongeveer 80mg cafeïne). Als je het neemt voor je avondtraining kan de pre-workout er voor zorgen dat je s’avonds, ook al ben je moe, je niet in slaap valt door alle pepmiddelen.

 

b7017dd6c1748a83b57b6226b2ccd3e3

Eigenlijk… Is het dus een milde vorm van drugs. Misschien hard om te zeggen maar zo kan je het wel ervaren. Je kan het gevoel gaan krijgen dat je zonder pre-workout minder lekker traint of dat je minder gespierd lijkt doordat je minder pomp krijg. Daardoor wil je het dus vaker gaan gebruiken. In je lichaam gaat ook gewenning optreden. Tyrosine bevorderd bijvoorbeeld je geluksgevoel. Als dit vervolgens uitgewerkt is het mogelijk dat je na de training opeens wat minder lekker in je vel zit. Mocht je dit ervaren is het misschien raadzaam om te stoppen.

Ik merkte dat ik het gevoel lekker begon te vinden en meer uit mijn training dacht te halen. Daarom ben ik alles gaan vastleggen tijdens de trainingen. Hoeveel sets en reps en of ik wel of geen pre-workout gebruikte. Ik merkte dat er weinig tot geen verschil was. Tegenwoordig neem ik liever een kop koffie met een appel of banaan. Dat je spieren oppompen is leuk maar het is tijdelijk, dus in de gym voel je je een beest en thuis in de spiegel is de pomp alweer weg… Neem ik dan nu nooit meer pre-workout? Ik neem zo nu en dan nog wel eens en scoop, het effect is leuk en als ik een beetje moe ben of minder zin heb helpt het mij zeker door de workout heen.

Tip: Bouw rustig de hoeveelheid op. Gezien de effecten, kan je beter eerst beginnen met een halve scoop om te zien hoe je lichaam er op reageert.

Kort samengevat:

Voordelen:

  • meer energie
  • meer uithoudingsvermogen
  • goede focus
  • pomp

Nadelen

  • weer een extra supplement: €
  • je raakt ‘verslaafd’ aan het effect
  • post workout crash (is mogelijk)
  • niet kunnen slapen (is mogelijk)

 

 

Bekijk hier een aantal pre-workouts!

 

About The Author

Mike Snijder
Blogger

Geen bodybuilder maar wel bezig met body builden. Koken vind ik leuk maar het moet niet te lang duren. 80/20 voeding. Positief en vol motivatie.

2 Responses

  1. Marvin

    Denk dat een pre-workout ook een mentale werking heeft. Door het gebruik ervan denk je dat je sterker bent en meer kracht hebt, dit kan zorgen dat je onbewust toch harder traint en dus meer gewicht tilt. Zelf gebruik ik enkel een pre workout wanneer ik weinig energie heb, vooral de energieboost vind ik een groot voordeel!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.