Het is nog een wel een lastig onderwerp.. de glycemische index van een product.
Heb jij enig idee? Best belangrijk om te weten, aangezien het je afvalproces wel degelijk kan bevorderen of juist verslechteren. Veel mensen weten niet wat het inhoudt, maar weten ook niet wat voor een effect dit heeft op het lichaam. In deze blog probeer ik daar op een makkelijke manier wat verandering in te brengen.

Wat houdt het in?
De glycemische index is simpelweg een maat/getal waarin wordt aangegeven hoe snel jouw darmen koolhydraat producten kunnen verteren en hoe snel dit opgenomen wordt in je bloed. Bij het verteren (kleiner maken) van koolhydraten komt glucose vrij. Deze glucose wordt opgenomen in het bloed en later gebruikt als energie of als reserve in het lichaam. Is er energie nodig, dan zullen de koolhydraten gelijk verbruikt worden. Is er geen energie nodig, dan zullen de koolhydraten worden opgeslagen als reserve in de spieren of in de lever. Bij een overschot aan reserve zal dit zich uiten in een hoger vetpercentage.

Koolhydraten2

Hoge en lage glycemische index
Je hebt producten met een hoge glycemische index en producten met een lage glycemische index. Allereerst, een lage glycemische index ligt onder de 55. Een hoge glycemische index ligt boven de 70. Een product heeft een lage glycemische index (<55) als koolhydraten langzaam worden afgegeven en glucose geleidelijk wordt opgenomen in het bloed. Koolhydraten die snel worden afgebroken en hun glucose snel afgeven aan het bloed, noem je producten met een hoge glycemische index (>70). Makkelijk gezegd; langzame en snelle koolhydraten.

Een aantal voorbeelden van producten met een lage glycemische index:

  • volkoren brood
  • zilvervlies rijst
  • peulvruchten
  • (volkoren) pasta
  • noten

 

Een aantal voorbeelden van producten met een hoge glycemische index:

  • suiker
  • (wit) brood (geraffineerde meelsoorten)
  • witte rijst
  • sportdrank
  • gebakken aardappelen
  • snoep, koek, chocola
Koolhydraten1.1

Prima carbs dit 😉

Maar wat kunnen we nu met deze informatie?
Als je graag je gewicht op peil wil houden, is het van belang je bloedsuiker zoveel mogelijk in balans te houden. Pieken en dalen van je bloedsuiker zorgen namelijk voor een disbalans.
Dit gebeurt vooral na het eten van producten die een hoge glycemische index hebben.
Als de bloedsuiker spiegel stijgt, word het hormoon insuline aangemaakt door de alvleesklier.
Insuline zorgt ervoor dat je bloedsuiker daalt.
Wanneer je lichaam vaak een hoge suikerpiek krijgt, zullen je lichaamscellen na een tijdje minder gevoelig worden voor deze vrijgekomen insuline. Het lichaam moet steeds meer insuline produceren om je bloedsuiker te normaliseren. En dit proces blijft zich zo herhalen wanneer je bloedsuiker steeds opnieuw te hoog is. Na een tijdje kan het zijn dat de alvleesklier te weinig insuline produceert voor de hoeveelheid glucose in het lichaam. Dit kan leiden tot overgewicht. Insuline bevorderd de omzetting van bloedsuiker in lichaamsvet. Je lichaam kan als het ware de hoeveelheid suiker in het bloed niet meer aan en slaat het op als reserve, mogelijk dus vet.

Hopelijk maakt deze informatie duidelijk dat glycemische index een kleine invloed kan hebben op het behouden van een gezond gewicht. Gezond eten is daarom erg belangrijk. Vooral de suiker producten, maar dus ook producten als witte rijst kunnen er voor zorgen dat je bloedsuiker te hoog wordt. Probeer hier op te letten en kies vooral de volkoren varianten bij het maken van productkeuzes.

 

 

fit dutchies banner fit methode

About The Author

Yvonne van Haastregt
Blogger & Coach

Studente Voeding en Diëtetiek, Gym addict, Weight lifter, Clean food, Runner en Health lover. Neem een kijkje in mijn levensstijl en raak geïnspireerd!

2 Responses

  1. Marvin

    Toch wel verrassend dat fruit (banaan) onder de lage GI valt, aangezien veel mensen toch een banaan rondom het sporten nemen om sneller energie te krijgen. En inderdaad, altijd de volkoren varianten kiezen 🙂

    Reply
  2. Ier

    En klopt het verhaal van Carb Backloading dan ook? Dat als je na een training producten met een hoge Glycemische index eet de koolhydraten gelijk verbruikt worden omdat je spieren deze nodig hebben? Dus dat die suikers dan niet worden opgeslagen als vet?

    (De rest van de dag dan natuurlijk weinig tot geen koolhydraten)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.