Eerlijk is eerlijk, het ene na het andere trainingsadvies of feitje word je opgelegd. Sommige lijken inderdaad de waarheid, maar helaas, vaak is het de zoveelste FABEL. Bij deze ga ik dus een paar fabeltjes de wereld uit helpen. Want liegen is nooit goed!

Vamos…

  1.  Ooh nee, als je niet ZWEET train je dus echt niet goed.

Da fuck? Hoezo? Sorry maar het tegenovergestelde is juist het geval. Als je echt fit bent, zweet je gemiddeld meer dan wanneer je een minder actieve sporter bent. Dit hangt allemaal samen met de warmteregulatie van je lichaam. Dus als je als beginnende sporter niet veel zweet, hoeft dit niet per definitie te betekenen dat je niet goed bezig bent.

  1. Ja maar, je weet toch dat je VETVERBRANDING pas na een half uur begint.

Dit heb ik helaas ook lang geloofd. Maar gedurende een training neem de vetverbranding toe en dit wordt stabiel na 12 tot 16 minuten. Beginnelingen die willen afvallen raad ik wel aan (om resultaat te behalen) ten minste 30 min te sporten, doe je dit 2 – 3 keer in de week dan zal je je vetstofwisseling na enige tijd veranderen (dit houd in dat je lichaam eerder gebruik gaat maken van je vetreserves).

  1. Als je VERKOUDEN bent moet je echt niet gaan sporten!

Ben je ziek (koorts), NEE dan kun je inderdaad je energie beter sparen want je lichaam heeft behoefte aan rust en moet tijd krijgen zich te herstellen. Maar bij een keer niezen of een simpel koutje mag je zeker wel gaan sporten, het voordeel is dan dat je door te sporten sneller van je kleine ongemak af kunt komen.  Dus als je lekker gaat joggen of lopen in de buitenlucht zal je de ziektekiemen sneller wegjagen.

  1. De PROBLEEMZONES die kun je makkelijk doelgericht trainen.

Nee lieve mensen je kan 1.000.000 sit ups doen maar bepaalde lichaamskenmerken zullen nooit helemaal verdwijnen. De totale lichaamsstofwisseling is daarbij de belangrijkste factor. Elk lichaam heeft andere manier van vetreserves opslaan. Wil je je gehele lichaam veranderen dan dien je op een andere manier te gaan trainen, langduriger te trainen of op een andere manier te gaan eten. Hierdoor zullen de spieren beter zichtbaar worden en zal inderdaad je hele silhouet veranderen.

  1. EARLY MORNING, sporten voor het ontbijt.

Ik ben een groot voorstander van sporten in de ochtend, lekker de dag energiek beginnen en deze energie doorzetten. Maar dit doe ik nooooit zonder te ontbijten. Sporten in de ochtend voor het ontbijt is voor je lichaam heel erg intensief. Om goed te kunnen presteren heeft je lichaam koolhydraten nodig, maar gedurende de nacht worden deze voorraden verbruikt. Voor een zo goed mogelijk resultaat, moeten deze voorraden dus eerst worden aangevuld. Dus mijn tip, ga je sporten voor het ontbijt, eet dan altijd eerst een banaan of iets anders met snel verteerbare suikers.

  1. Met RUGPIJN mag je dus echt niet sporten.

Oke deze fabel is misschien gevaarlijk om aan te kaarten maar ik wil het toch gezegd hebben. Acute pijn aan je rug is natuurlijk nooit een goed teken, in dat geval is het zeker niet verstandig om te gaan sporten. Maar vergeet niet dat lichte en milde bewegingen de spieren soepel houden, waardoor de pijn mogelijk sneller zal verdwijnen.

 

 

 

NEW IN!

Heb jij jouw favoriete item al?
Klik hier!

NIEUWE COLLECTIE

 

About The Author

Juliët Stegeman

Be Inspired!

4 Responses

  1. Naomi

    Mooi dat jullie hier aandacht aan schenken. Helaas nog te veel mensen die in fabeltjes geloven. Maar ehm spreekt de eerste fabel zichzelf niet tegen? Dat het woordje ‘niet’ weg moet? Want nu klopt het niet helemaal.

    Reply
    • Juliët Stegeman
      Juliët Stegeman

      Hee Naomi, leuk dat je zo reageert en thanks voor je bericht! Ik heb gekeken vanuit het oogpunt van beginnende sporters, die zullen bij het sporten (cardio) minder zweten dan mensen die geregeld sporten. Met de eerste fabel wil ik dus aangeven dat wanneer je tijdens het sporten niet zweet dat het niet hoeft te betekenen dat je iets verkeerd doet maar dat je lichaam tijd nodig heeft je warmteregulatie op gang te brengen.

      Reply
  2. joyce pots

    als je je goed genoeg voelt om te sporten zeker doen! je lichaam geeft vanzelf wel aan als het niet meer kan… ergo letterlijk dan kan je niet meer 😉 de geest is vaak eerder de rem haha

    Reply
  3. Marvin

    Veel mensen denken inderdaad nog steeds dat je plaatselijk vet kunt verbranden of door een miljoen sit-ups te doen een sixpack te krijgen. Nog verdomd lastig om mensen er van te overtuigen dat ons lichaam niet op deze manier werkt 😉

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.