De laatste weken zit ik niet helemaal lekker in mijn vel. Ik heb veel dingen aan mijn hoofd en bepaalde dingen gaan niet zoals ik zou willen. Het is dan soms lastig om in te zien wat wel goed gaat en om positief en gemotiveerd te blijven. Dit kan resulteren in een moe en futloos gevoel en minder zin hebben in de dingen die je juist graag doet. Helaas ben ik door mijn chronische vermoeidheid vaak veel moe, maar wanneer ik me verder goed voel en alles gaat zoals ik wil dan heb ik hier weinig last van.

tips om uit je dip te komen

Nu zit ik even in zo’n periode dat het allemaal even niet wil. Tegenslagen die je niet ziet aankomen, maar ook de focus en plezier van een gezonde en fitte levensstijl lijkt er totaal niet te zijn. Hoe kan dit? Normaal geniet ik zo van deze dingen, maar wanneer niet alles meezit lijkt niks meer te lukken en fijn te voelen.

Je herkent het misschien vast wel. Dagen dat je alleen maar wilt slapen of op een strand wil liggen met niks aan je hoofd, oneindig lang series wilt kijken met heel veel chocolade of ander lekkers. En de sportschool? Dat laat je dan ook maar even voor wat het is. Nu kun je in deze dip blijven hangen en er nog verder inzakken, maar je kunt ook mijn tips gebruiken om zo snel mogelijk uit die dip te komen. Ik kan de tips zelf ook goed gebruiken dus here we go!

  1. Schrijf het van je af. Precies wat ik nu aan het doen ben. Even op papier zetten hoe jij je voelt en waarom dit zo is. Dit kan in een dagboek, op een blog, in een schriftje of gewoon op een kladpapiertje.
  2. Praat over je gevoelens. Ja dit kan ontzettend moeilijk zijn. Ik vind het zelf ook erg lastig om over mijn gevoelens te praten. Daarnaast ben ik ook altijd bang dat ik mensen dan ‘lastig val’. De afgelopen week heb ik gemerkt dat dit helemaal niet nodig is en de mensen uit je omgeving je graag willen helpen. Ik vind het altijd fijn om andere te kunnen helpen door een luisterend oor te bieden, maar zelf praten ho maar! Daar brengen we dus even verandering in.
  3. Positief blijven. Wanneer je in een dip zit kan het lastig zijn om positief te blijven. Probeer toch de focus te leggen op de positieve dingen. Dit kun je doen door positieve dingen tegen jezelf te zeggen wanneer je in de spiegel kijkt. Ook kun je opschrijven wat er wel allemaal goed gaat en in een potje stoppen zodat je het kun teruglezen wanneer je het even nodig hebt. Verzamel zoveel mogelijk positieve dingen en herinner jezelf hieraan. Kijk naar wat je al hebt!
  4. Blijf doen wat je leuk vindt. Ook al kan het tijdens een dip zo zijn dat je er helemaal geen zin in hebt om je ertoe te zetten als wanneer je geen dipje hebt, blijf het toch doen! Ga die sportschool in, kook die lekkere gezonde maaltijden, ga lekker foto’s maken, schrijven, schilderen, enz. Doe wat je normaal ook leuk vindt! Wanneer je dit blijft doen zal het je na die tijd een ontzettend fijn gevoel geven.
  5. Ga de frisse lucht in. Het begint langzaamaan steeds langer licht te worden dus maak hier gebruik van. Ga voor of na het eten even lekker wandelen of fietsen. Even de frisse lucht in en tijd nemen voor jezelf. Dit zal je echt heel goed doen!
  6. Creëer orde. Wanneer ik chaos in mijn hoofd heb is er ook chaos om mij heen. Maak je slaapkamer schoon, ruim die opbergkast eens op, maak lijstjes van wat je nog moet doen en zorg dat alles op zijn plek ligt. Wanneer alles om je heen netjes en opgeruimd is zal je hoofd ook al veel meer ‘opgeruimd zijn’. Zorg dat je van het lijstje van wat je nog moet doen kleine haalbare lijstjes maakt zodat je trots en tevreden kunt zijn wanneer alles is afgestreept!
  7. Iedere stap is er eentje. Het liefst willen we natuurlijk dat alles in één keer weer goed gaat. Dat van de een op de andere dag alles weer goed is. Helaas gaat dit niet altijd zo makkelijk. Lukt het je bijvoorbeeld niet om je gezonde en fitte levensstijl op te pakken? Begin dan bij een aantal kleine aanpassingen. Laat een paar onnodige snacks liggen, wissel een ongezonder product in voor iets gezonds, probeer 1 keer per week te sporten in plaats van meteen 4 keer. Maak kleine afspraken met je zelf en wees trots wanneer dit lukt. Zo kun je iedere keer weer een stapje verder gaan. Wanneer je te grote stappen wilt zetten zal het alleen maar zwaarder vallen wanneer het niet lukt.

Ik hoop dat je wat hebt aan deze tips en je heel snel uit jouw dipje komt! Probeer ze echt eens uit, want het zal je zeker helpen.

 

Accessories female NL 011015 - 250615 336x280

About The Author

Jill Nijhof
Blogger

21 jaar oud en gek op fashion, sport en voeding. Ik geef je een kijkje in mijn fitjourney en schrijf daarnaast fashion artikelen vol leuke outfit tips

Leave a Reply

Your email address will not be published.