Tempeh, een product waar je onwijs veel mee kunt doen en mee kunt variëren, wordt nog steeds niet veel gebruikt in de Nederlandse kuiken. In de Aziatische keuken komt tempeh (denk ik) het vaakste voor. Hebben jullie dit al weleens gegeten? Ik vond het vroeger niet lekker, maar nu vind ik het heerlijk! In dit blog geef ik twee simpele receptjes mee waar je de tempeh in kunt marineren. Lees door als je van Aziatisch en/of Italiaans eten houdt!

Wat is tempeh?

Tempeh (of tempé) is een blok met samengeperste, gekookte en gefermenteerde sojabonen. Onder gecontroleerde fermentatie met de schimmel Rhizopus (lekkâh) binden de sojabonen zich tot een witte vaste koek. Het bevat veel eiwitten, calcium, magnesium en ijzer. Ook bevat tempeh veel essentiële aminozuren, vitamines, vezels en is het gemakkelijk verteerbaar!

Wat kan je ermee doen?

Bakken, grillen, in de oven bereiden, roerbakken, een crumble van maken, etc. Er zijn tal van mogelijkheden om tempeh lekker te kunnen bereiden. Ik vind de structuur zelfs lekkerder dan die van tofu aangezien dit niet ‘sponzig’ is! Nu ik dit zo opnoem betrap ik mezelf erop dat ik veel van deze bereidingswijzen zelf nog niet eens heb uitgeprobeerd, erg hè?

Receptje

Ik heb speciaal voor jullie (grapje, echt alleen voor mezelf eigenlijk) de tempeh op twee verschillende manieren gemaakt. Asian en Italian style! De Aziatische marinade kun je lekker combineren met (zilvervlies)rijst, gewokte groenten, noodles, bami en nasi goreng, een ramen soep, een sushi of buddha bowl, etc. De Italiaanse marinade is natuurlijk lekker met een pasta maar ook in een salade. Je kunt het ook verwerken in een wrap samen met taco kruiden, guacamole, tomaat, sla en bonen (de Mexicaanse variant) of door er ‘scrambled eggs’ van te maken. Maar dan zonder ei dus ja 🙂

Aziatische marinade:

  • Ketjap manis
  • Sambal naar keus
  • Knoflook(poeder)
  • Ketoembar (korianderzaad)
  • Djinten (komijnzaad)
  • Djahé (gemalen gemberwortel) of Kentjur
  • Citroensap

Italiaanse marinade:

  • Olijfolie
  • Zout en peper
  • Geperste knoflookteen
  • Italiaanse kruiden (tijm, oregano, basilicum en rozemarijn)

 

How to?

Snijdt de tempeh in stukjes, plakken, blokjes, reepjes, driehoekjes, rondjes, kegels, wat jij wilt. Door de tempeh kort te stomen (10 minuten) kan de marinade beter opgenomen worden, maar hier kun je zelf voor kiezen. Meng alle ingrediënten en laat ten minste een aantal uren staan. Verhit een pan met (plantaardige) olie en bak hier in een paar minuten de tempeh gaar! Easy does it!

Voedingswaarde per 100 gram

Calorieën 151 kcal
Koolhydraten 5,5 gram
Vetten 8,3 gram
Eiwitten 12 gram
Vezels 4 gram

 

 

Kun jij wel wat inspiratie gebruiken? Hier meer informatie!
ps. tijdelijke aanbieding nu!

 

About The Author

Tirza Winters

Diëtist en voedingsdeskundige, een echte foodie met veel passie om anderen ervan te overtuigen dat een gezonde leefstijl leuk, lekker en gemakkelijk is!

Leave a Reply

Your email address will not be published.