Spring je conditie omhoog

We kennen het allemaal van vroeger nog wel. In spin, de bocht gaat in, uit spuit, de bocht gaat uit. Waarna je probeerde het draaiende touw weer zo gracieus mogelijk uit te gaan. Met tot gevolg veel schaafplekken als je weer eens met je voet bleef hangen aan dat verrekte touw. Sinds kort zijn de springtouwen weer helemaal terug en dan vooral voor de fitte gemeenschap. Zelf ben ik ook weer begonnen met deze sportactiviteit uit mijn jeugd. Want springtouwen is niet alleen erg leuk, maar ook heel erg goed voor je.

Het is namelijk een oefening waarbij je heel veel spieren gebruikt zoals je kuiten, enkel- en voetspieren, maar ook je armen en bovenlichaam door het draaien van het touw. Touwtjespringen is een plyometrische training waar je in korte tijd heel veel kracht genereert. Met 10 minuten springen verbruikt je tussen de 100 en 120 calorieën.
debra

Naast dat het dus veel calorieën verbruikt is het ook goed voor je uithoudingsvermogen en coördinatie van je lichaam. Hoe sneller je namelijk gaat hoe meer jij je moet concentreren om die beweging goed uit te voeren. Want je beweegt je hele lichaam. Een paar voordelen van touwtje springen:

 

  1. Je kunt het makkelijk even tussendoor doen.
    Iedereen heeft wel 10 minuten op een dag om even touwtje te springen. Thuis, op je werk of gewoon in de sportschool. Het enige wat je nodig hebt is een springtouw (duh).
  2. Het is goedkoop
    Naast goede schoenen is een springtouw het enige wat je aan hoeft te schaffen. Deze koop je al voor drie euro bij een speelgoedwinkel. Of je steelt hem van je zusje of broertje.
  3. Niemand hoeft je te zien
    Kom je net je bed uit en ben je te lui om te gaan douchen of je aan te kleden? Als je thuis even gaat trouwspringen ziet niemand je. Naakt touw springen lijkt me dan weer niet zo handig…

 

Nog wat tips!

  1. Kijk wel uit als je erg veel overgewicht hebt omdat er veel druk op de botten en gewrichten kan ontstaan. Als je pijn voelt stop dan gelijk.
  1. Ook is het fijner om op hout of rubber touw te springen in plaats van asfalt. Zo komt de klap minder hard aan op je gewrichten.
  1. In het begin is het misschien even lastig. Ga gewoon door en oefen vaak. Je merkt vanzelf dat je steeds sneller kan en misschien zelfs kan variëren qua oefeningen; kruislings, double-unders, etc, etc!

Als je net begint kun je het beste beginnen met twee minuten op een rustig tempo springen en daarna elke 30 seconden snel springen afwisselen met 30 seconden op een normaal tempo springen. Bouw dit op en hou het liefst wel één dag rust tussen elke springsessie.

Succes!

 Benieuwd naar meer sportgerelateerde posts? Klik dan hier voor het overzicht met tips & workouts!

 

About The Author

Debra van der Heide

Ik verloor 15 kilo door gezonde voeding en sport. Nu vooral gericht op krachttraining en de beste versie van mezelf maken. Mijn motto: It's time to get fit. Het leven is te kort om op de bank te blijven hangen!

2 Responses

  1. Gabrielle

    Dit is wel zó goed voor je conditie! Toen ik nog thaibokste was het altijd 20 minuten springen als warming up, nu ben ik het niet meer gewend en hijg ik al na een minuutje haha, tijd om het weer op te pakken!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.