Tijdens een workshop van LAPT over #sittingiskilling door Arto Pesola heb ik geleerd hoe ik aan de slag kan met (zit)gedrag van mijn cliënten (en mijzelf) en ze buiten de trainingen ook kan motiveren tot een actiever leven. Als PhD student aan de universiteit van Finland doet Persola onderzoek naar een zittend bestaan. Ons uit de hand gelopen zitgedrag heeft namelijk heel wat gevolgen… Benieuwd wat je hier aan kunt doen? Lees dan snel verder!

De gemiddelde Nederlander werkt zittend, reist zittend, kijkt ’s avonds zittend tv en duikt dan zittend in een boek of achter de computer. Is dat vele zitten dat we doen wel goed voor ons?

Volgens het medische tijdschrift The Lancet is inactiviteit bijna net zo erg als roken en obesitas. En zelfs als je dagelijks de moeite neemt om een uurtje te bewegen, heb je nog steeds dezelfde kans op alle nadelen van te lang zitten, als iemand die nooit zijn sportkleren aantrekt, maar die wel minder dan acht uur zit (een postbode, verpleegster of serveerster bijvoorbeeld). Sporten en een stilzittend leven gaan bij veel mensen tegenwoordig samen. Ook bij mij!

Méér dan een uur of acht per dag zitten, verhoogt de kans op vroegtijdig overlijden met 40 tot 60 procent, vergeleken met mensen die minder dan vier uur per dag zitten. Je bent namelijk niet ‘beschermd’ tegen lang stilzitten. Een zittend bestaan is een risicofactor voor zowel rokers als niet-rokers, obese of slanke mensen, sporters of niet-sporters…

sitting is killing

Maar wat doet stilzitten dan met jouw lichaam?

Het zet je in een soort van ‘afbraakstand’.Na 2 uur daalt bijvoorbeeld je goede cholesterol met 20% en als je elke dag weer langdurig lang zit daalt de insuline effectiviteit wat kan zorgen voor een hoger risico op diabetes. Als je een paar uur stil zit verliezen je beenspieren bijvoorbeeld al een beetje spiermassa. En je grote beenspieren zijn juist weer belangrijk voor de (vet)verbranding.

Het idee is dat het spiergebruik tijdens langdurig zitten zoveel afneemt dat de stofwisseling er ongunstig door verandert. Het grote verschil tussen zitten en staan is het gebruik van je grote beenspieren. Dat zijn de grootste doorbloede spieren in je lichaam. De doorbloeding en de stofwisseling in de spier veranderen als je die spieren niet gebruikt. Bij #sittingsiskilling gaat het er dus om dat je jouw spieren niet te lang ongebruikt moet laten!

Oké Lets’go! Als je 45 minuten per dag sport, blijven er namelijk buiten je 8 uur slaap nog 915 minuten over om niet op je kont te zitten. Klinkt als een uitdaging hé?! Zit jij net zoals mij buiten je sportuurtjes veel stil? Dan heb ik in deel 2 van deze blog effectieve tips voor je! Je wordt namelijk niet alleen gezonder als je actiever wordt, maar ook wanneer je lang stilzitten vermijdt.

 

Hier lees je deel 2 van Sitting is killing!

 

 

Op zoek naar een trainings -en voedingsschema?

Bekijk nu welke schema’s bij jou passen en ontvang op het 2e item 40% korting!

 

 

About The Author

Iris de Goede
Blogger & Diëtiste

Diëtiste + Lifestyle Coach. Gék op lachen, fitness, chocola én lief zijn voor mijn lichaam. Happyhealthy is hierbij mijn motto! Ook ben ik een echte foodie en wil ik jullie graag leren dat je voeding vóór je kunt laten werken in plaats van andersom.

Leave a Reply

Your email address will not be published.