Soms ben ik erg fanatiek met trainen en wil ik allerlei nieuwe oefeningen uitproberen. Vaak gaat dit goed maar soms word ik er aan herinnerd dat ik een flinke schouderblessure heb gehad. Toen ik nog in militaire dienst zat heb ik in een opleiding  aan mijn linker schouder een impingement (inklemming) klacht gehad. Hier heb ik een hoop maanden voor moeten revalideren voordat hij weer sterk genoeg was om intensief te belasten.

De schouder , ook wel het glenohumeraal gewricht, is een kogel en holte gewricht. De kogel is het bovenste gedeelte van je bovenarm en de holte het kromvormige deel van het schouderblad met het schouder dak (acromion en clavicula). Het gewricht plus schouderblad wordt ook wel de schoudergordel genoemd.

schouder1 schouder2Om de schouder zitten 4 spieren (rotator cuff) die zorgen voor de stabiliteit van het gewricht. De 4 spieren hebben allemaal een andere functie maar deze moeten wel in balans zijn. Is er 1 te zwak dan ontstaat er een disbalans wat op langer termijn klachten kan veroorzaken.

Rotater cuff letsel is één van de meest voorkomende schouderklachten bij sporters en voornamelijk bij sporten waar er de arm veel boven de schouder komt zoals zwemmen, tennis, vollebal en kracht training. Bij cuff letsel komen vaak de volgende symptomen voor:

  • Pijn aan de voorzijde van de bovenarm
  • Pijn of stijf gevoel bij het heffen van de arm
  • Pijn s’nachts
  • Verlies van kracht en beweging
  • Pijn bij bewegingen achter de rug zoals iets uit je kontzak pakken of je BH-bandje open of dicht doen

Vaak ontstaat er door deze klacht een irritatie aan de cuff spieren en deze lopen door het schouder gewricht heen. Bij irritatie zwellen deze op en op het moment dat arm wordt opgetild verkleind de ruimte in het gewricht waardoor er een inklemming ontstaat.  (er bestaan meerdere soorten impingement klachten)

Hoe kan je voorkomen dat deze klachten onstaan?

  • Zorg voor een goede warming up
  • Zorg voor een goede techniek bij het sporten
  • Train op de juiste intensiteit met gewichten

Heb je klachten of wil je preventief te werk gaan voor rotator cuff klachten kijk dan hier voor oefeningen voor de rotator cuff spieren.

Er zijn meerdere oorzaken voor klachten aan het schouder gewricht zoals klachten of disfunctie van de rug, nek , schouderblad of hypermobiliteit. Heb je klachten die niet verdwijnen door oefeningen en rust?  Ga dan zeker even langs bij de fysiotherapeut.

 

banner ebook

About The Author

Sander van Aard

Sportfanaat, fysiotherapeut en personal trainer. Geeft tips en tools om blessurevrij te blijven. "Turn a setback into a comeback"

3 Responses

  1. Lois

    Interessant stuk ! Heb toevallig gister een echo van mijn arm laten maken ivm deze klachten .. Ontstoken bicep-pees, Mag nu inderdaad een hoop en lang gaan revalideren 🙁 Dus ik zal deze tips als ik weer de oude ben zeker gaan gebruiken

    Reply
    • Sander van Aard
      Sander van Aard

      Hoi lois,
      Vervelend om te horen. Aangezien het om een pees gaat ben je er inderdaad wel een paar maanden bezig met herstel! Succes

      Reply
  2. Dimitri

    Zou je eens kunnen beschrijven hoe jij er mee om gegaan bent, en hoe je er vanaf gekomen bent?

    Welke oefeningen, wel of niet blijven trainen etc..

    Thanks

    Dimitri

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.