Mensen kijken me af en toe heel vreemd aan als ik mijn bakje kipfilet open maak, of als ik een shake drink. Maar fitness, trainen, voeding en alles daar omheen is mijn manier van leven geworden. Dit was tot 2 jaar terug heel anders en had ik eigenlijk niet voor kunnen stellen…

ramon

Vroeger

Sinds dat ik klein ben, had ik niet veel met sport. Maar dat kwam meer omdat ik ook al overgewicht had. Ik at wat ik in huis vond en dronk alleen maar frisdrank. Volgens een BMI calculator zal ik met mijn gewicht in de rode zone: 30,7 (!).  Altijd heb ik er wat aan willen doen, maar dit heb ik nooit echt serieus genomen. In begin 2012 opende er bij ons een nieuwe sportschool die goed te betalen was. Met een goede vriend en tevens ook collega van mij (Thomas), besloten we om daar samen te gaan sporten.

Je kent ’t wel, je doet maar wat in de sportschool, laat een schemaatje opstellen en leert het allemaal een beetje kennen. Dat waren de eerste paar weken in de gym, maar ik vond het eigenlijk best interessant en wilde het fanatieker gaan oppakken. Thomas stemde hiermee in en samen deden we wat onderzoek op het internet over hoe je nou eigenlijk goed aan fitness doet. We hadden een schema gevonden en zijn dit gedurende 12 weken gaan volgen, 4 dagen per week.

In die weken stopte Thomas helaas omdat hij er niet veel tijd meer voor had. Gelukkig had een ik een andere vriend die al aan taekwondo deed: Redny. We besloten om samen te gaan trainen en hebben toen het schema afgemaakt. Redny was precies het tegenovergestelde van mij, hij kan alles eten en er is geen grammetje vet op zijn lichaam te vinden.

Van de een op de andere dag kwam voor mij een spontane omslag om wat aan m’n lichaam te doen. Ik voelde me ongezond en zat niet lekker in m’n vel. Op dat moment was ik 93 kilo en 1,74m. Ik heb voor mezelf rustig de tijd genomen om mij in te lezen over hoe je op een correcte manier vet kwijt raakt. Ik leerde het begrip ‘cutten’ te kennen. Redny deed precies hetzelfde, alleen wilde hij juist massa kweken door te gaan ‘bulken’. Ik weet nog dat ik tegen Redny zei: Die sixpack van jou, die komt hier ook nog wel!

 Cutten

Cutten is een afvalttechniek waarbij je een X aantal kcal onder je dagelijkse caloriebehoefte eet. Ik zat +-500 kcal onder mijn dagelijkse caloriebehoefte toen ik ging cutten. Door elke dag dit tekort van +-500 kcal, zal je vetpercentage afnemen omdat je lichaam op dat moment meer verbruikt dan dat je naar binnen werkt.

Ik heb voor mezelf een voedingsschema opgesteld, en met hulp van diverse forums is deze gefinetuned. Dag in dag uit hield ik me aan het schema, alleen maar water drinken, geen alcohol, koekjes, snoep en wit brood schrapte ik uit m’n dieet. Ik zat op 1,5/2g eiwit, en 1g vet per kilogram lichaamsgewicht, de rest van m’n calorieën die ik over had vulde ik aan met koolhydraten.

Ik heb een halfjaar geen slok alcohol gedronken en m’n vrienden verklaarde me voor gek, maar dat maakte mij eigenlijk vrij weinig uit. Ik had een doel voor ogen, en dat zou ik halen ook! In 22 weken viel ik 10 kilo af, door alleen krachtraining en door op mijn voeding te letten. Dit is nu iets meer dan een jaar geleden. Ik woog mijzelf elke zondagochtend en schreef het op, ook meette ik mijn buikomtrek en zag ik dat ik bijna een centimeter per week verloor.

Mijn buik begon rustig de vorm aan het nemen van een sixpack. Ik weet nog dat ik zei tegen Redny: Gast, ik blijf maar nieuwe gaatjes maken in m’n riem… Maar dat deed me wel echt heel goed! Dit toverde een grote glimlach op m’n gezicht. Ik merkte dat het lukte, en dit gaf mij juist nog meer doorzettingsvermogen om dit voort te zetten.

ramon 2

Nadat ik die 10 kilo kwijt was merkte ik dat ik een beetje stagneerde, ik bleef hangen op hetzelfde gewicht maar ik trainde wel door. Het was inmiddels april 2014. Na een tijdje heb ik m’n voedingsschema weer omgegooid en opnieuw berekend. Dit is namelijk aan te raden omdat je caloriebehoefte omlaag gaat naarmate je gewicht en verhouding van spier/vet veranderen. Ik zat op 2300 kcal, en ik viel nog steeds erg langzaam af.

Toen heb ik cardio in m’n schema toegevoegd en fietste ik na mijn krachttraining een half uur. Dit deed ik 4 keer per week en zag dat ik heel langzaam vet verloor. Sindsdien ben ik niet veel meer op de weegschaal gaan letten. Af en toe een beetje kijken of ik natuurlijk niet aan kwam, maar ik schreef het niet meer op en dergelijke. Totdat ik ongeveer 20 weken geleden op de weegschaal was gaan staan en 76 kilo woog. Ik stuurde een foto naar Redny, en hij stuurde een foto terug. Op dat moment woog ik minder dan m’n maatje.

ramon 3

En nu?

Inmiddels ben ik 20 en sport ik 6 keer per week met hem. We motiveren elkaar tot op het bot en is het een routine voor ons geworden. Je kunt wel zeggen een hele lifestyle. Ik hoef niet eens een bericht te sturen, en ik weet dat Redny om 7 uur ’s avonds bij de gym staat. Van mijn voedingspatroon wijk ik eigenlijk niet meer af. Ook drink ik alleen nog maar water, ik vind het heerlijk! Dit alles past allemaal prima in m’n leven. Ik studeer in Amsterdam en werk daarnaast. Nu is m’n doel om voor de zomer nog droger te worden. Maar voor nu in de winter eerst aankomen in spiermassa, en niet in vet ;-).

 

 

About The Author

Jordi Sloots
Founder

Internetgekkie achter Fit Dutchies die leeft op burgers en daarom naar de gym gaat. Ik hoop jullie op een realistische manier te inspireren én te motiveren!

5 Responses

  1. Kim

    Ziet er goed uit! Ik probeer het ook met minder calorieën te doen en iets meer te sporten. Met een kind in huis ben ik al blij als dat drie keer per week lukt.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.