Ik denk dat de naam ”Paleo” wel een belletje bij je doet rinkelen. Je ziet het steeds vaker voorbij komen en daarom vond ik het tijd worden om dit onderwerp eens uit te lichten. Want eten zoals een oermens levert bij mij toch wel wat vragen op. Allereerst wil ik vermelden dat ik dit dieet niet volg en jullie slechts op de hoogte wil brengen van de trends in dieetland. Ben vrij om te doen waar jij je goed bij voelt!

Wat is paleo?

Paleo, het holbewoner-dieet, leven als een oermens. Het zijn zomaar wat namen die ze voor dit dieet bedacht hebben. Voorstanders van Paleo menen namelijk dat dit dieet zorgt voor een betere gezondheid en een gezonde lichaamsbouw. Toen de mens nog niet zover ontwikkeld was hebben onze voorouders miljoenen jaren alleen maar voedsel gegeten wat ze in de natuur tegenkwamen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan vis, gevogelte, vlees, eieren, noten en groenten. Door de revoluties die we als mensheid hebben meegemaakt is ook ons eetpatroon veranderd. Steeds meer voedsel is niet meer helemaal natuurlijk en daar willen de Paleo voorstanders liever niet aan mee doen. Dit in combinatie met het feit dat de mens als soort al die jaren heeft overleefd zorgen voor een hoop voorstanders. Het Paleo-dieet was dus geboren!

We zijn pas een paar duizend jaar zelf in staat om ons eten kunnen maken (sinds de agrarische revolutie). Sinds die tijd ontstonden er ook ziektes zoals bijvoorbeeld obesitas, alzheimer, diabetes en hart -en vaatziekten. Toeval of komt dit omdat ons lichaam dit voedsel toch minder goed kan verdragen?

Wat eet je dan?

Door dit dieet te volgen heb je dus wel wat dingen die je niet meer kunt eten. Wat mag dan wel en wat mag dan niet? Hieronder vind je een kleine selectie. Binnen de Paleo-gemeenschap zijn er over bepaalde producten ook twijfels of het wel écht paleo is. Als je vind dat iets toch niet paleo zijn of iets dergelijks horen we dat graag.

Wat moet je proberen te vermijden?

  • Granen
  • Peulvruchten
  • Plantaardige oliën
  • Toegevoegde suikers
  • Eiwitrijke zuivelbronnen

Wat zou je volgens het Paleo-dieet wél moeten eten?

  • Orgaanvlees (haha, niet jouw ding?)
  • Groene bladgroenten
  • Week, schaal -en schaaldieren
  • Gras gevoede herkauwers
  • Eieren
  • Bouillon (van botten gemaakt..)

Hoe gezond is het?

We hebben wat research gedaan en er is maar weinig bewijs dat het Paleo-dieet op de lange termijn gezondheidsvoordelen heeft. Bij veel diëten is het belangrijkste aspect de mindset die je moet hebben om echt dingen te gaan veranderen. De voordelen van dit dieet zijn in ieder geval dat je je verdiept in je voeding en zelf bepaalde dingen gaat koken in plaats van standaard maaltijden te consumeren. Daar staat tegenover dat het dieet best duur kan zijn als je niet goed oplet met wat je waar koopt.

Ga je uit eten? Verwacht dan niet dat er Paleo proof recepten op de kaart staan want zo ver is het nog langs niet met deze trend. Wel is er een explosie ontstaan omtrent Paleo als je kijkt naar boeken, DVD’s en workshops.  Daarom hebben wij een aantal leuke items geselecteerd die het bekijken wel waard zijn!

 

101 Paleo Recepten

Allereerst het boek ”101 paleo recepten” van dieet & internetguru Mitchel van Duuren.
101 mooie recepten die aansluiten bij dit dieet. Of ze ook lekker zijn is aan jou!
Als je benieuwd bent naar de resultaten van Mitchel gedurende zijn paleo dieet aan de hand van dit boek kun je hier meer informatie vinden.

alle-recepten-101pr.jpg.pagespeed.ce.mqfbmYDv7q

 

Paleo in 15 minuten

Simpele Paleo recepten die binnen 15 minuten bij je op tafel staan?
Tot morgen (11 sept 2014) is er ook nog eens een speciale actie waarbij je nog wat extra dingen bij dit boek krijgt voor een leuk prijsje!
Benieuwd? Kijk hier dan voor meer informatie en binnen 15 minuten eet jij Paleo proof!

paleo15min

 

About The Author

Jordi Sloots
Founder

Internetgekkie achter Fit Dutchies die leeft op burgers en daarom naar de gym gaat. Ik hoop jullie op een realistische manier te inspireren én te motiveren!

2 Responses

  1. Olga

    Sinds begin dit jaar paleo aan het leven en voel me beter dan ooit! Gluten zijn ontzettend slecht voor je. Na het lezen van het boek Broodbuik was ik overtuigd. Nu, 10 kilo lichter, zit ik veel beter in mijn vel en heb ik energie voor 10 :)! Reken maar dat paleo dus ook fijn is op de langere termijn. Ik kan het iedereen aanraden!

    xx Olga

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.