Waarom eigenlijk?

”Geen tijd” was ook voor mij ook een vaak gebruikt excuus en dat moest echt anders! Inmiddels krijg ik vaak de vraag hoe ik het allemaal doe en waar ik de tijd vandaan haal. In 1 van mijn vorige blogs schreef ik al hoe ik redelijk snel mijn smoothies op tafel tover. Nu de rest nog……

Thuis vond ik het echt niet moeilijk om gezond te koken maar op mijn werk waren het toch vaak boterhammen met soms ook ongezond beleg en ongezonde tussendoortjes. Met een boterham is niet heel veel mis maar ik heb met mezelf de afspraak dat ik max 1x per dag brood/pasta/aardappels of rijst eet. Dus niet ‘s ochtends brood, ‘s middags brood én ‘s avonds aardappels.. Maar bijvoorbeeld ‘s ochtends een smoothie, ‘s middags salade en ‘s avonds (zilvervlies)rijst/(zoete)aardappels of (spelt)pasta.

Dagelijks neem ik mijn smoothie mee naar werk, maar daarnaast ook verse soep of een salade en een tussendoortje. Dit klinkt als een heleboel werk, het kost ook echt wel tijd maar een goede voorbereiding is het halve werk! Mealpreppen noemen we dit ook wel trouwens:)

mealprep3

Hoe ik dat allemaal doe?

  1. ‘S avonds als ik mijn avondeten maak denk ik alvast na over mijn lunch voor de volgende dag, dan bereid ik bijvoorbeeld alvast een salade voor door alles alvast te snijden. Ik ben groot fan van alle bakjes van Sistema, in de saladebox kun je alles apart in bakjes/vakjes doen.. geen kleffe salade dus…
  2. Ik eet niet elke dag een salade als lunch, een homemade zalmsalade voor op een cracker of rijstwafel is ‘s avonds tijdens het koken ook zo klaar..
  3. Voorbereiden op zondag! Ik maak vaak een pan soep voor de eerste dagen van de week voor de lunch of als avondeten.  En bij een drukke week kun je zelfs alvast wat avondmaaltijden voorbereiden op zondag bijvoorbeeld het bakken van gezondere wraps, bakken van bijvoorbeeld kip, het snijden van groenten en het koken van rijst. Dit soort dingen kun je echt wel een dag of 2 in de koelkast bewaren.
  4. Een lekker (en gezond) bananenbrood bakken wanneer ik daar even tijd voor heb en je hebt een paar dagen een tussendoortje..
  5. Een voorraadje pesto maken als ik tijd heb, altijd lekker als dressing door salades, of op een cracker met een plak kipfilet.. Je kunt het zeker 2 weken in de koelkast bewaren met een laagje olijfolie erop.

In ieder geval….. ik sta dus ‘s ochtends echt niet een uur eerder op..:)

mealprep 2

Vult dat wel?

Er is nog een vraag die ik vaak hoor.. Vult dat wel zo’n salade? Uhh jaa zeker! Een paar blaadjes sla met een tomaat en stukje komkommer vult inderdaad niet. Of in ieder geval.. mij niet ;).. Ik voeg altijd gerookte kip, gebakken kip, bacon, gerookte zalm of tonijn toe (die handige kleine blikjes tonijn die precies genoeg zijn voor 1 salade). Daarnaast ook nog vaak gekookte eitjes en bijvoorbeeld noten, zaden of pijnboompitjes.. geitenkaas of cottage cheese… En natuurlijk lekker veel komkommer,radijs, paprika, tomaat en al dat soort dingen.. Kortom.. vult prima!

Iedereen moet natuurlijk vooral zijn eigen weg vinden en doen wat voor jou goed voelt, maar wellicht hebben jullie iets aan mijn tips!

Benieuwd naar meer heerlijke recepten van Fit Dutchies? Ga dan hier naar het Food overzicht met tientallen gezonde(re) recepten!

 

banner ebook new

About The Author

Ashley Willems

27.. Verslaafd aan instagram, gek op makkelijke, snelle en gezonde maaltijden.. En sinds kort zelfs verslaafd aan sporten!

2 Responses

  1. Gabrielle

    Foodpreppen is zó fijn! Scheelt heel wat ongezonde snacks omdat je geen tijd hebt om iets te maken…en die bakjes lijken me zeker handig, die ga ik inkopen!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.