Vanaf deze week kunnen jullie iedere vrijdag een kijkje nemen in het voedingspatroon van iedere FitDutchie en mag ik (Tirza) de eer op mij nemen om het eetdagboek van iedere FitDutchie te beoordelen, mhuahuaaa wat spannend!

We beginnen vandaag met de lieve en altijd enthousiaste (behalve als ze cardio doet) Esmee Trouw:

Maandag
Het is weer maandag! Niet m’n favoriete dag van de week (want: maandag), maar wel wat betreft mijn voeding. Het is net weekend geweest, en door de weeks eet ik nu eenmaal wat strikter, heerlijk! Ik begin met mijn vaste ontbijtje: 50 gram havermout met magere melk, een kleine appel en kaneel. Daarna fiets ik 20 kilometer in de sportschool en interval ik 5x 500 meter op de loopband. Daarna fiets ik op m’n gemakje naar het kantoor in de Markthal, waar ik ’s middags een salade eet van groene olijven, drie tomaten en mozzarella. ’s Middags hebben mijn collega en ik nog trek en besluiten we een bakje pindarotsjes op te eten, ik heb echt mega honger na m’n ochtendje in de gym. ’s Avonds eet ik een stuk zalm met wat in bouillon gekookte quinoa en groene asperge tips. Als toetje eet ik 300 gram magere kwark.Foto Esmee havermoutpap

Dinsdag

Tijd voor m’n favoriete ontbijt! Ik neem na gisteren even een rustdagje, dus daarom gebruik ik maar 30 gram havermout in plaats van 50, wederom aangevuld met magere melk en een appeltje. Daarna fiets ik naar kantoor en haal ik onderweg een bakje fruitsalade van de AH. Als lunch eet ik een salade met een halve avocado, een hele rode paprika en een gerookte kipfilet. ’s Avonds eet ik weer kip, dit maar niet gerookt maar gewoon gebakken, met een salade van verschillende groentes. Als toetje eet ik weer wat kwark.

Woensdag
Ik begin weer met m’n vaste ontbijtje en een kop koffie. Vandaag ben ik lekker vrij, maar eigenlijk heb ik het altijd druk. Ik kies ’s middags voor een snelle salade met rucola melange en 120 gram carcappio (wel met pijnboompitjes en parmezaanse kaas). Daarna maak ik een smoothie met spinazie, banaan en magere kwark. Als avondeten neem ik een volkoren wrap met gekruide kip, een halve avocado, wat maïs, paprika, ui en tomaat. Na het eten heb ik legday. Daarna heb ik mega trek in snoepjes, daarom eet ik er een paar met mijn vriend mee, maar daarna kies ik toch maar voor blauwe bessen als snack.

Donderdag
Je kunt mijn ontbijt inmiddels wel raden. Toch kies ik dit keer voor zo’n beker Havermout Pittenmix van de AH, die wilde ik graag proberen. Was niet zo’n succes, dus ik heb alweer spijt dat ik afgeweken ben van mijn normale ontbijtje ☺ Ik gooi er maar een appeltje doorheen. ’s Middags eet ik op kantoor gerookte zalm met een halve avocado en komkommer. ’s Avonds eet ik pangasius met broccoli en 30 gram quinoa. Na het sporten eet ik wat kwark en blauwe bessen.Foto Esmee lunch

Vrijdag
Ik kies weer voor m’n heerlijke ontbijtje! Daarna duik ik weer de sportschool in. ’s Middags ga ik ‘brunchen’ met een vriendin, en eten we yoghurt met granola en gedroogd fruit. Daarbij drinken we een sapje van ananas en perzik. Ik weet dat ik vanavond spareribs ga eten met vrienden, dus hou ik het de rest van de dag een beetje licht. In het restaurant eten we allemaal spareribs, ik eet 1,5e rib en als toetje vanille ijs met soesjes. Lekker! Morgen moet ik de hele dag sporten, dus daarom drink ik geen alcohol en ben ik zoals altijd de Bob ☺

Zaterdag
M’n vaste ontbijtje, onderweg naar Den Haag eet ik 300 gram blauwe bessen. Eenmaal in Den Haag doe ik een workout met Les Mills. We doen GRIT Cardio, lekker buiten! Zoals als altijd drink ik BCAA’s tijdens mijn training. Daarna neem ik een bieten/appelsapje van de AH en wat cherrytomaatjes. De hele middag eet ik veel te gretig wat LU Scholiertjes (koekjes) die Mike me toestopt ☺ ’s Avonds eet ik sushi bij Sumo.Foto Esmee blauwe bessen

Zondag
Zelfs in het weekend eet ik mijn havermout ontbijtje! Daarna ga ik wederom sporten. ’s Middags lunch ik met mijn vriend bij Guliano, waar ik twijfel tussen een broodje met vlees en truffelmayonaise, maar toch kies voor een volkoren broodje met kip. Ik heb niet zoveel honger vandaag. ’s Avonds maak ik een sushi bowl met quinoa in plaats van rijst, een halve avocado, komkommer, wasabi en een nori vel.

Hoe gezond eet Esmee?
Heerlijk veel groente en fruit dus dat is mooi! Elke dag je vaste havermout ontbijtje is prima, al zou ik puur voor de variatie (ook in graansoort) kijken of je hier wat meer in kunt variëren, bijvoorbeeld met andere ontbijtgranen, spelt- of boekweitvlokken, teff, quinoa of gewoon de ouderwetse Brinta. Zo eet je nog steeds je dagelijkse papje maar krijg je verschillende voedingsstoffen binnen.

Wat mij verder opvalt is dat je dagelijks luncht met een salade wat ervoor zorgt dat je inname aan groenten prima is. Hier varieer je in en krijg je door middel van de zalm en avocado goede vetten binnen. Misschien vind je het lekker om hier ook een keer een eitje bij te doen! Eieren zijn ook een goede bron van goede vetten, eiwitten en vitaminen en mineralen. In plaats van quinoa kun je ’s avonds ook variëren met zilvervliesrijst, (zoete) aardappel of peulvruchten (linzen, bonen, etc.). Neem je ook weleens een bron van koolhydraten en eiwitten mee voor tijdens of na het sporten? Het is belangrijk om je energieverbruik weer aan te vullen en met genoeg voedingsstoffen je spieren te herstellen. Doordat je zo vaak traint zou ik het aanraden om bijvoorbeeld een eiwitreep of –shake mee te nemen en als tussendoortje kunt eten. Een handje (ongezouten) noten kan bijvoorbeeld ook prima.

Ik vind het fijn om te zien dat je ook gewoon kunt genieten en tussendoor een keer kiest voor een wat minder gezond product. Je bent ontzettend hard aan het werk en vind hierin een goede balans. Daarnaast eet je vaak buiten de deur maar kies je er wel voor om hierin de gezonde keus te maken. En spareribs en sushi laten gaan, dat doet natuurlijk bijna niemand!

 

About The Author

Tirza Winters

Diëtist en voedingsdeskundige, een echte foodie met veel passie om anderen ervan te overtuigen dat een gezonde leefstijl leuk, lekker en gemakkelijk is!

3 Responses

  1. Marvin

    Leuk toevoeging aan de site! Altijd wel interessant om te lezen wat anderen eten en hoe ze daarmee omgaan 🙂

    Reply
  2. anne

    Heel interessant! Ik vraag me alleen af, is het niet wat weinig voor spieropbouw? Of is het een schema om gewicht te verliezen?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.