Goedemorgen Fit Dutchies! Zoals het zich een echte fit dutchie beaamt, hebben we natuurlijk allemaal onze cardio sessies naast onze krachtoefeningen en vice versa. Maar wist je dat beide componenten invloed op elkaars adaptaties hebben? Zoals ik in mijn vorige post schreef, zal ik jullie daarom vandaag schrijven over het effect van krachttraining op de duur prestaties.

Om je duur prestaties te verbeteren, is het aanbevolen om ook kracht oefeningen op te nemen in je trainingsschema naast je cardio sessies. Het is namelijk zo dat voortbewegen (bijv. hardlopen) minder energie zal kosten bij eenzelfde inspanning wanneer je spieren sterker worden als gevolg van krachttraining. Er zal hierdoor meer energie over blijven voor het voortbewegen in hogere tempo’s of voor tempoversnellingen waardoor je prestaties ook beter zullen zijn!

Een toename in gewicht als gevolg van hypertrofie is echter niet gewenst. Hoe meer gewicht een atleet met zich mee dient te dragen, hoe meer kracht en power dit zal kosten. Dit zal dus meer energie vragen en de duur prestaties beperken. Om een krachttoename te krijgen met beperkte hypertrofie adviseer ik om je kracht oefeningen uit te voeren in een range van 4-6 herhalingen voor zo’n 3-5 sets.

Tot slot, als zowel een toename in kracht als spiergroei gewenst zijn op hetzelfde moment, dan wordt een trainingsschema bestaande uit verschillende fases geadviseerd. Een voorbeeld is vier weken met de focus op kracht gevolgd door een periode van 4 weken met de focus op hypertrofie.

Succes!

About The Author

Jurrit Sanders
Bewegingswetenschapper & PT.

Bewegingswetenschapper & personal trainer. Benaderd fitness vanuit een wetenschappelijk oogpunt. Zorgt voor nieuwe oefeningen & interessante feitjes!

One Response

Leave a Reply

Your email address will not be published.