Alle soorten noten zijn gezond en in staat om ons cholesterolgehalte weer in evenwicht te brengen. Dat doen ze door onze gezonde HDL- cholesterol te verhogen en de slechte LDL- variant te verlagen. Noten barsten van alle gezonde voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen, voedingsvezels maar vooral van gezonde onverzadigde vetten. Dat helpt uiteraard om je cholesterolgehalte op een gezond niveau te brengen én te houden.
Noten passen perfect in een natuurlijk en gezond eetpatroon want ze zorgen voor veel meer gezondheidsvoordelen.

Wat is cholesterol?
Cholesterol is een soort vetachtige die we in beperkte mate nodig hebben. We maken het zelf aan en gebruiken het in de eerste plaats voor de bouw van onze lichaamscellen en de aanmaak van onze hormonen. Cholesterol wordt door onze lever aangemaakt. Die wordt vervolgens komt, als alles normaal verloopt, in de juiste concentratie in ons bloed terecht.

Twee soorten cholesterol
We onderscheiden twee soorten cholesterol, namelijk het gezonde HDL en de slechte LDL. Gezonde cholesterol is voor onze gezondheid onmisbaar. Het voert de slechte soort cholesterol naar onze lever die ze afbreekt. Daarna verlaat het ons lichaam via onze darmen. Pas wanneer het evenwicht tussen beide soorten cholesterol verstoord is gaat het met onze gezondheid bergaf.

Verstoord evenwicht zorgt voor gezondheidsproblemen
Het evenwicht tussen de twee soorten cholesterol raakt verstoort als we ongezond eten met teveel verzadigde vetten en vetzuren. Het is ook het gevolg van overgewicht, roken, overmatig alcoholgebruik, stress, te weinig bewegen, het langdurig gebruik van sommige geneesmiddelen, leeftijd en erfelijkheid.

Bloedonderzoek
Een eenvoudig bloedonderzoek maakt vlug duidelijk hoe het met onze cholesterol gesteld is. Is er teveel slechte cholesterol in ons bloed aanwezig dan worden vooral cholesterolverlagende geneesmiddelen voorgeschreven. Dat is in de meeste gevallen niet eens nodig. Je kunt er namelijk veel zelf aan doen om het evenwicht tussen de twee soorten cholesterol te herstellen.

Gezond en natuurlijk eten
Dat doe je door gezond en natuurlijk te eten. Natuurlijke voeding is rijk aan gezonde voedingsstoffen en bevat geen toegevoegde stoffen zoals geur , kleeur- , smaak- en bewaarmiddelen. Noten spelen een belangrijke rol bij het bestrijden van een onevenwichtig cholesterolgehalte. Maar noten hebben nog meer gezonde voordelen in petto. Ze helpen namelijk bij:

  • Overgewicht en teveel ongezond buikvet
  • Aderverkalking
  • Hart- en vaatziekten
  • Verstoorde hormonen
  • Hoge bloeddruk
  • Diabetes

Noten eet je niet onbeperkt
Noten eet je niet onbeperkt zoals dat met groenten wel het geval is. Noten zijn namelijk vetrijk. Eet dagelijks maximaal 30 gram onbewerkte noten per dag. Dat doe je bij je ontbijt of als tussendoortje zo uit het vuistje om toegevoegd aan onbewerkte natuuryoghurt en kwark zonder toevoegingen of aan je zelf gemaakte salades of smoothies. Daar boven op zijn noten ook een uitstekende vleesvervanger. Niet alleen noten hebben een gunstige invloed op ons cholesterolgehalte. Dat is naast noten ook het geval met:

  • Onbewerkte noten: werden dus niet bewerkt en bevatten geen toevoegingen. Puur natuur dus
  • Plantaardige vetten en oliën
  • Halvarine of vloeibare margarine om te bakken
  • Verse kruiden of specerijen en zeker knoflook
  • Alle soorten volkorenbrood
  • Volle granen: zoals haver, zemelen, boekweit en quinoa
  • Halfvolle of magere melk, onbewerkte yoghurt en kwark zonder toevoegingen


Voor een gezond cholesterolgehalte eet je minder:

  • Vet, rood en bewerkt vlees: en vooral als broodbeleg zoals worst, salami, paté vlees
  • Orgaanvlees: lever en niertjes
  • Volle zuivelproducten
  • Snoep, koekjes, taart, gebak en chips
  • Alle soorten wit brood

Eet gezonde tussendoortjes
Een gezonde en natuurlijke maaltijd bestaat uit veel hoogwaardige proteïnen eiwitten, genoeg gezonde vetten en de juiste (trage) koolhydraten. Daardoor bereik je zonder honger je volgende maaltijd. Ben je toch hongerig kies dan voor een gezond tussendoortje zoals gezonde noten. Je hebt genoeg keuze aan lekkere en vooral gezonde tussendoortjes. Gezonde noten met de meeste onverzadigde vetten en vetzuren zijn amandelen, hazelnoten, walnoten, macadamianoten, pistachenoten en pecannoten. Je krijgt voldoende afwisseling door noten te combineren enkele stukjes gedroogd fruit. Zo houdt je je cholesterolgehalte makkelijk in evenwicht.

About The Author

Jordi Sloots
Founder

Internetgekkie achter Fit Dutchies die leeft op burgers en daarom naar de gym gaat. Ik hoop jullie op een realistische manier te inspireren én te motiveren!

Leave a Reply

Your email address will not be published.