Nu hoor ik jullie denken dat dit helemaal niet nodig is, maarrrrrr TJA, mijn huidige studie Orthomoleculaire Geneeskunde heeft mij volledig overgehaald om supplementen te gaan slikken, met naast een multi een extra dosis Vitamine C en D. Hier zijn natuurlijk wel een aantal redenen voor en aangezien ik het beste met jullie voor heb, deel ik deze graag!

Tijdens mijn opleiding voor diëtist heb ik geleerd dat als je een gezonde basisvoeding hebt, je geen extra supplementen hoeft te slikken. Hier was ik het destijds natuurlijk helemaal mee eens, aangezien je aanneemt dat wat je op school leert, de waarheid is. Uit onderzoek van het RIVM* en de voedselconsumptiepeiling blijkt echter dat wij Nederlanders helemaal niet zo gezond eten. In het bijzonder is de consumptie van fruit, groente, vezels en vis (te) laag en is de hoeveelheid calorieën die wij tot ons nemen en het vetzuurprofiel (de verhouding vetzuren) uit balans. Ook bevatte de voeding van een deel van de bevolking minder vitamine A, B1, C, E, magnesium, kalium en zink dan wordt aanbevolen.

Op lange termijn kunnen deficiënties van deze voedingsstoffen natuurlijk wel leiden tot klachten of een ziekte (die je misschien op korte termijn niet merkt of voelt). Ook worden hogere innames voor risicogroepen (bijvoorbeeld foliumzuur voor zwangere vrouwen en vitamine D voor ouderen) lang niet altijd gehaald. Daarnaast heeft een groot gedeelte van de Nederlanders een vitamine D tekort (ook in de zomer).

multivitamine blog 1

Redenen om te kiezen voor een multivitaminesupplement

  • Onze voeding bevat niet meer de voedingsstoffen dan in de jaren 80. Een broccoli bevat aanzienlijk minder vitamine C dan vroeger.
  • Ongeveer 2% van de Nederlandse bevolking eet daadwerkelijk volgens ‘De Schijf van Vijf’.
  • Intensieve landbouw, monoculturen, bemesting met kunstmest, gebruik van herbiciden, pesticiden en gewasversnellers belasten ons systeem en zorgen voor verlies aan gezonde stoffen.
  • Milieuverontreiniging en toevoeging van lichaamsvreemde stoffen zorgen ook voor dit verlies.
  • Massale veeteelt en steeds meer medicijnen (antibiotica) die nodig zijn om het vee gezond te houden.
  • Bereidingswijzen als lang koken, vlees roken, boven houtskool verhitten en ongezond bakken/frituren leidt tot verlies van voedingsstoffen.
  • Alledaagse stress en aanhoudende stress zorgen voor een grotere behoefte aan voedingsstoffen.
  • Bewerkte voeding (zoals kant-en-klaar maaltijden) bevatten meer additieven zoals conserveringsmiddelen en (te) weinig voedingsstoffen.
  • Gebrek aan lichaamsbeweging en schone lucht belasten de ontgifting en fysiologische processen.
  • De aanwezigheid van klachten of een ziekte is vaak al een directe aanwijzing voor een specifiek tekort (en dus een grotere behoefte aan bepaalde voedingsstoffen).

 

Het is natuurlijk niet mijn bedoeling om je gek te praten wat betreft supplementen. Ik ben daar juist terughoudend in aangezien veel supplementen hulp- en vulstoffen bevatten die ook weer lichaamsvreemd zijn. Ook weet je natuurlijk niet welke mensen er worden gemeten bij de Voedselconsumptiepeiling. Daarentegen geef ik, zeker bij vage klachten, altijd het advies om een goede multivitamine te kopen met extra vitamine C! Dit doe ik aangezien vitamine C veel plek inneemt in een tablet en daardoor vaak laaggedoseerd in een supplement voorkomt, terwijl het juist zo’n belangrijk vitamine is. Ik raad dan aan om een ontzuurde vorm van vitamine C te nemen (van de gezuurde vorm kunnen mensen misselijk worden), zo’n 1000 mg (1 gram) per dag.

 multivitaminen

Firma’s die relatief goede preparaten verkopen

Bij het kiezen van een supplement is het wel belangrijk om een goede aan te schaffen. Het klinkt erg naar, maar hoe goedkoper een supplement, des te goedkoper zijn de stoffen die erin zitten en deze blijken dan vaak niet werkzaam of opneembaar door het lichaam (iedereen is biochemisch anders en neemt verschillende hoeveelheden op). De meeste zijn duur, maar ik zie het zelf als een investering in mijn gezondheid, net als met gezonde voeding! Hier een aantal firma’s die preparaten verkopen waar de goede ‘vorm’ van de stof in zit:

  • Vit Ortho
  • Solgar
  • Bonusan
  • NOW foods
  • Orthica
  • Ortholon
  • AOV
  • Vitals
  • Lamberts Vitatheek

Naast het zorgen voor een goede aanvulling van micronutriënten beschikken multi’s ook over andere gezondheidsvoordelen. Mensen die overschakelen voelen zich vaak energieker, alerter, opgewekter, minder vermoeid, ervaren een betere nachtrust en kunnen zich beter concentreren. Ik merk aan mezelf dat ik veel minder last heb van hoofdpijn en ook mijn huid, haren en nagels zien er beter uit. Ook kan het slikken van een multi een gunstig effect hebben op het beloop van een ziekte.

Het is daarnaast ook van belang om te roteren van supplement aangezien bedrijven gebruik maken van verschillende stoffen, vormen en hoeveelheden. Slik dus niet jarenlang dezelfde maar kies na je lege potje eens voor een ander merk!

Vooralsnog is het je eigen keus om te kiezen voor supplementen of niet. Zeker voor mensen die eenzijdig eten (door een bepaald dieet of levenswijze bijvoorbeeld), een donkere huidskleur hebben, als je ouder bent dan 65 jaar, voor kinderen, zwangere vrouwen of bij een (chronische) ziekte is het slim om je basisvoeding dagelijks aan te vullen met een of meerdere supplementen.

 

* Het laatste rapport van het RIVM is trouwens uit 2010, dus de gegevens die ik heb gebruikt zijn wel al een paar jaar oud. In 2017 komt de nieuwe peiling uit en ik ben dan ook erg benieuwd of we in de afgelopen jaren gezonder zijn gaan eten! Wat denken jullie?

 

Onze tip!

banner fitchef

 

 

About The Author

Tirza Winters

Diëtist en voedingsdeskundige, een echte foodie met veel passie om anderen ervan te overtuigen dat een gezonde leefstijl leuk, lekker en gemakkelijk is!

5 Responses

  1. Yessi

    Hej! Ik vind het wel/niet nemen van multivitamines ook altijd iets interessants en ben in eerste instantie altijd voor het als je gezond eet met variatie dat het eigenlijk goed moet zijn. Echter ben ik een tijdje geleden gestart met het slakken van een multivitamine en voel me er heel goed bij. Ik vraag me echter telkens af: wat is het verschil tussen ‘natuurlijke’ multivitamines zoals bv van de tuinen en de ‘andere’ zoals bv centrum. Ik heb wel eens gehoord dat doordat de natuurlijke dichter bij de oorspronkelijke vitamines staat deze makkelijker en meer op te nemen zijn door het lichaam en dat het niet mogelijk is zoveel vitamines in een mini pilletje te hebben. Is er een verschil en wat zijn de pro’s en con’s? ik hoop dat je er wat licht op zou willen schijnen!

    Reply
  2. Arlette

    Hallo Tirza,

    Dank voor je heldere en duidelijke artikel betreffende onze huidige voeding en het belang van supplementen.
    Fijn om eens een objectief stuk hierover te lezen.

    Ik wil je vragen of je al eens van Juice Plus gehoord hebt?

    Let wel: dit is geen reclame, ik wil je vragen, gezien je objectiviteit, om hier eens naar te kijken.
    Hier gaat het namelijk om de hele vrucht en hele groente, dus alle stoffen die we nodig hebben. Geen kunstmatig samengestelde supplementen. Ik ben van mening dat dit ‘orkest’ ervoor zorgt dat alles opgenomen word.

    Nogmaals geen reclame, ik wilde het even ‘onder je aandacht’ brengen 😊

    Fijn weekend,
    Arlette Simons 👋🏻👋🏻

    Reply
  3. peter

    Vitamine C genomen 10 gr/dag en mijn kanker is vanzelf genezen….dat doen vitamines voor een mens

    Reply
  4. Marvin

    Naast een gevarieerd eetpatroon denk ik dat het gebruiken van vitamine-supplementen zeker van meerwaarde kan zijn. In de wintermaanden gebruik ik vitamine D en het hele jaar door dagelijks een multi-vitamine pil.

    Reply
  5. Eike

    Ik heb zelf goede ervaringen met de hoogwaardige voedingssupplementen van LifePlus. Deze vullen de tekorten aan in je systeem die zijn ontstaan doordat wij verarmd voedsel consumeren. Dit betekent dat dit een directe boost is voor het totale lichaam. Ik merk zelf echt meer energie en helderder in mijn hoofd, mijn chronische hoofdpijn is ook zo goed als over. Het is verbazingwekkend te ervaren wat er met je systeem gebeurt zodra je het lichaam de tijd geeft deze tekorten aan te vullen. Het basisproduct bevat vrijwel alles wat het lichaam dagelijks nodig heeft, vezels, vitaminen, mineralen, 35 soorten groenten en fruit, en daarbovenop Probiotica om de darmen te versterken. Een goede darmflora is zeer belangrijk voor de totale weerstand en functioneren van het lichaam. De opname graad van dit product is zeer hoog, 95 tot 100 % in vergelijking met concurrerende producten max 30 – 60% omdat ze een patent hebben op de toegevoegde Phyto-enzyme base bestanddelen die dit bewerkstelligen. Give it a try want je gezondheid krijgt zeer zeker een boost. Miljoenen mensen gebruiken de producten van dit merk en dat ook nog eens in 62 landen wereldwijd. Dit product is glutenvrij, geschikt voor veganisten en vegetariërs.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.