Superfoods

Er zijn veel, heel veel superfoods. Van gojibessen tot chiazaad en tarwegras. Superfoods zijn kort gezegd; de beste voedingsmiddelen. In vergelijking met andere natuurlijke voedingsmiddelen bevatten ze wel vijftien keer meer voedingswaarde. Door het eten van superfoods krijg je vele malen meer gezonde en natuurlijke voedingsstoffen binnen, dan met evenveel ‘normale’ groentes en fruit. Met je ‘gewone’ groentes en fruit krijg je natuurlijk ook voldoende voedingsstoffen binnen, maar om echt gezond te eten moet je veel meer groentes en fruit eten dat je nu gemiddeld doet.

180 graden turn?

Om je voeding te veranderen naar een gezonde, is het niet verstandig om gelijk van de één op andere dag alles om te gooien en superfoods te eten waar je nog nooit van gehoord hebt. Ga stap voor stap te werk en doe niet alles in één keer tegelijk. Vaak denken mensen ‘als ik het ga doen, dan doe ik het gelijk goed en het is alles of niets.’

Als je radicaal het roer omgooit, vraagt dat een enorme hoop energie en wilskracht. Je moet op een andere manier boodschappen doen, eten koken en noem maar op. Het kost discipline om je voortdurend aan je nieuwe patroon te houden, waar je niet aan gewend bent. Je verlangt ernaar weer even ‘gewoon’ te eten en te relaxen. Het levert dus allemaal frustratie op. Door eerst de ‘bekende’ superfoods te gebruiken en dit aan je dagelijkse menu toe te voegen, leer je de superfoods kennen. Voeg bijvoorbeeld moerboeien toe aan je yoghurt, maca poeder aan je smoothies en vervang rijst voor quinoa. Ik zal de komende tijd nog meer vertellen over alle soorten superfoods die er zijn, de voordelen met natuurlijk een passend recept erbij.

Havermout

Om makkelijk te beginnen, wil ik jullie iets vertellen over havermout. Havermout is hot. Het is lekker, makkelijk en supergezond. Het valt binnen de categorie superfoods. Havermout is rijk aan B-vitamines, calcium, magnesium, silicium, ijzer, zink, vezels en verschillende aminozuren. Naast dit, zit er in havermout ook tryptofaan, voorloper van het gelukshormoon serotine. Deze stof zorgt ervoor dat je dwang naar koolhydraten en emotionele instabiliteit in toom te houden.

Waarom havermout zo gezond is? Haverproducten verlagen het risico op hart- en vaatziekten. Daarnaast helpt havermout vet te verbanden, goed voor bij het afvallen. Het zorgt voor een verzadigd gevoel waar je echt een aantal uren mee vooruit kan, doordat de koolhydraten langzaam verteerd worden. Ook ideaal voor sporters, havermout zorgt voor een snellere ververbranding en opbouw voor spiermassa. Tevens is haver zelfs goed om als schoonheidsproduct te gebruiken en je huid te laten aanvoelen als een babyhuidje.

5 voordelen van havermout

  1. Havermout stilt de honger, verhoogd je concentratie en geeft energie.

Havermout bevat velen oplosbare vezels. Nadat je havermout gegeten heb, zal dit gaan opzwellen en houdt het de maag voor lange tijd ‘vol’. Dit is een van de redenen waarom havermout geschikt is als ontbijt om de ochtend zonder knorrende maag door te komen. De koolhydraten in de havermout worden langzaam opgenomen, hierdoor ontstaan er geen snelle piek in het bloedglucosegehalte en de energie wordt langzaam afgegeven aan het bloed. Dit zorgt ervoor dat je concentratie wordt verhoogd en je meer energie krijgt.

  1. Havermout goed voor de lijn (en om af te vallen).

Havermout is 100% natuurlijk, zonder toegevoegde suikers, zout en additieven. Goed voor een gezond en stevig ontbijt, waarvan de caloriewaarde relatief laag is. Een kom havermout, met ongeveer 40 gram, bevat zo’n 150 calorieën. Doordat het goed vult, heb je de rest van de ochtend geen honger meer en helpt dit bij het afvallen.

Ter vergelijking met een ontbijt van 2 boterhammen belegd met boter en kaas met een glas sinaasappelsap bevat dit zo’n 350 calorieën.

  1. Havermout bevat antioxidanten en kan de strijd aan gaan tegen kanker.

Het eten van havermout kan helpen om kanker te voorkomen, waaronder darmkanker. In havermout zitten antioxidanten en vitamine E die je lichaam tegen schade van buitenaf beschermd of tegen schadelijke producten die bij de stofwisseling ontstaan. In bijna alle ‘natuurlijke’ producten (groentes, fruit en noten) komen antioxidanten voor.

  1. Havermout is goed voor de huid, het is ontstekingsremmend.

Havermout is ook geschikt om als huidverzorgingsmiddel te gebruiken en biedt baat bij probleemhuiden als eczeem. Havermout is rijk aan vezels waardoor je gezond blijft aan de binnenkant en dit zie je terug aan de buitenkant, je huid. De huid kan zelfs behandeld worden met havermout. Het hydrateert en voorkomt uitdroging. Ik zeg dat wordt een havermakser en of misschien wel een lekker haverbadje?!havermout 1x1

  1. Havermout biedt heel veel variatie!

Iedereen kent de havermoutpap wel en je zal denken dat vind ik niet bijzonder lekker. Je kan het standaard haverpapje opfrissen met vers fruit, noten of wat chiazaad. Alleen al met dit papje kan je eindeloos variëren. Dan kan je ook overnight oats maken, oftewel je doet de avond van te voren wat havermout met natuurlijke melk, zoals amandelmelk, kaneel en rozijnen in de koelkast om het de volgende dag als ontbijt te eten.

 Meer dan een simpele oatmeal

Naast ontbijt kan je van havermout van alles maken: koekjes, smoothies, brood, crackers, pannenkoeken, muesli en ik heb er laatst een pizza van gemaakt! Hieronder heb ik een kleine selectie gemaakt wat je met havermout kan maken. Op mijn facebookpagina/instagram staan nog veel mee gerechten waar havermout in verwerkt is. Neem snel een kijkje en geniet van de eindeloze variatie wat havermout te bieden heeft.

 

 

About The Author

Jordi Sloots
Founder

Internetgekkie achter Fit Dutchies die leeft op burgers en daarom naar de gym gaat. Ik hoop jullie op een realistische manier te inspireren én te motiveren!

Leave a Reply

Your email address will not be published.