Als sporters en fitties hebben we vaak allemaal een doel waar we naar toe werken. Of het nou een streefgewicht is of een persoon waar we tegen op kijken, we hebben allemaal duidelijk voor ogen wat we willen bereiken. Deze doelen, of ook wel goals genoemd, willen we vaak binnen een bepaald tijdsbestek behalen. Vaak zijn deze doelen of het tijdsbestek niet realistisch waardoor we onszelf teleurstellen. In deze blog wil ik je hopelijk een andere kijk geven op het behalen van goals en misschien dat je daardoor meer rust vindt in het proces.

goals

 

Begin als eerst met een realistisch doel. Ik wil 10 kilo afvallen, of ik wil er uit zien als Arnold Schwarzenegger. Ik wil een wasbordje of ik wil grotere billen. Maar zijn we hier toe in staat? Is het fysiek mogelijk en ben je vastberaden genoeg om het te halen, oftewel, is je doel realistisch/haalbaar op de manier die jij voor ogen hebt?

Heb je de mogelijkheden om je doelen te behalen? Als je kinderen hebt en nog andere hobby’s waardoor je misschien niet genoeg tijd vrij kan maken, dan zorgt dit er voor dat het proces vertraagd. Ook moet je rekening gaan houden met je voeding, dit kan lastig zijn als je samenwoont en/of kinderen hebt.

Vervolgens het tijdsbestek. Tegenwoordig leven we in een wereld waarin alles snel moet en mensen constant haast hebben. Wat we hebben is vaak niet genoeg en alles moet meer en beter. We zien ze wel vaker, de voor&na foto’s van mensen die een gigantische verandering hebben gemaakt in een erg korte tijd. Vaak vergeten we hoeveel bloed zweet en tranen er bij komt kijken. Ook worden in de wereld van het ‘bodybuilden’ wel eens (verboden) middelen gebruikt om het gewenste doel sneller te bereiken. Vergelijk jouw eigen proces dus niet met dat van een ander want we zijn allemaal anders en pakken het allemaal anders aan. Zie het niet als een weg van weken/maanden maar van jaren. Laat het je levenstijl worden. Als je dat vast kan houden is resultaat gegarandeerd.

Wees tevreden met elke verandering. Klein of groot. Maar ga niet bij de pakken neerzitten als het even niet mee zit, kijk wat je eerder al hebt behaald! Zelf heb ik dit ook ervaren, ik had het gevoel dat mijn progressie stil stond. Toen iemand mij vroeg hoe ik begonnen was kwam er opeens een glimlach op mijn gezicht, ik was even vergeten dat ik de afgelopen twee jaar al 12 kilo spiermassa was aangekomen.

 

Blijf genieten. Ik kan dit niet vaak genoeg zeggen. Veel mensen slaan door in het proces. Het wordt steeds gekker. We eten geen taart meer op verjaardagen, etentjes slaan we over en die gezellige avonden met je partner waarbij wijn word gedronken en snacks worden gegeten zijn over. Natuurlijk kan je af en toe wel eens iets overslaan, maar laat het niet ten koste gaan van je eigen geluk en dat van je partner. Want vergeet niet dat ook je partner deel is van het proces wat jij doormaakt, dus je zal samen moeten werken en soms ook wat voor de ander moeten doen of laten.

BJJGz4mCYAAEYYX

Laat je niet gek maken. In de wereld van sport en eten heeft bijna iedereen zijn eigen mening over wat gezond is en wat werkt. Probeer je eigen stijl en invloeden te vinden. Laat je niet te veel beïnvloeden door wat anderen je vertellen en wat je allemaal op internet leest. De een zegt A de ander B, zo is het en zo zal het blijven. Vind uit wat je zelf fijn vindt, probeer het, pas het aan.

Als laatst de cheatdays, iets waar sommige zich blind op staren. We kijken uit naar die ene dag dat we los kunnen gaan en eten wat we willen. Maar waarom beperken wij onszelf zo op deze manier? Als je op maandag zin hebt in een pizza en vrijdag zit je lekker op de bank met je partner een bak ben&jerry ijs te eten, daar is toch helemaal niks mis mee. Hanteer liever het 80/20 principe. 80% gezond eten 20% ‘ongezond’ eten.

o-GOAL-SETTING-facebook

Dus! Zet realistische goals, ga er voor, maar vergeet niet te genieten en trots te zijn op wat je doet en bereikt!

 

HKMX Sport Campaign Image Banner 728 x 90

About The Author

Mike Snijder
Blogger

Geen bodybuilder maar wel bezig met body builden. Koken vind ik leuk maar het moet niet te lang duren. 80/20 voeding. Positief en vol motivatie.

One Response

  1. Naomi

    Deze blogpost komt zoooo op het juiste moment. Soms als mijn vriend wat lekkers pakt op een avond terwijl wij film zitten te kijken, zit ik daar aan mijn appel of soms niks. Ik beperk m’n pizza’s altijd tot m’n weegdagen (die zijn zelden) terwijl als ik gewoon keer zin heb in pizza moet dat ook gewoon kunnen… 80-20 inderdaad. Hoewel ik die balans helaas soms nog wat te moeilijk vind, want soms heb ik nog eetbuien. Gelukkig lees ik steeds meer dat ik niet de enige ben die daar last van heeft.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.