Nu de Ramadan begint vroeg ik me af hoe sporters dat eigenlijk doen. Want zeg nou zelf, vasten en sporten is best een pittige combinatie. Om het een en ander te verduidelijken besloot ik Hussein, die ik al heel lang volg op Instagram, zijn verhaal te laten vertellen!

hussein 3

Het is het zover; de gezegende maand Ramadan. Het is de negende maand van de islamitische jaarkalender. Het is een maand van vasten en vele gebeden. Dit houdt in dat moslims vanaf dagraad tot na zonsondergang niet eten, drinken, roken en dat ze zich onthouden van geslachtsgemeenschap.

Moslims verheugen zich op de komst van deze maand. Het is een maand van bezinning en bewustwording. Het vasten ziet men als een vorm van zuivering van de ziel en gehoorzaamheid aan Allah.

hussein 1

Als sporter wil ik jullie een kijkje geven in mijn persoonlijke ontwikkeling en beleving van deze mooie periode.

Zoals jullie misschien al weten ben ik gewend om gedurende de dag om de twee uur te eten en te drinken. Daarnaast train ik dagelijks. In de Ramadan kan dit proces doorgaan. Wel met wat aanpassingen! Na jaren ervaring heb ik geleerd wat het beste bij mijn lichaam past en dit voer ik dan zo goed mogelijk uit.

Het behouden van spiermassa is mijn enige doel tijdens deze vastenmaand. Want het is niet realistisch om meer dan dat van je lichaam te vragen. Sinds ik dat heb vastgesteld heb ik een plan voor mezelf gemaakt.

Wat sporten betreft zit er weinig verandering in. Een uur voor de iftar ga ik naar de sportschool. Ik rond mijn krachttraining binnen 45 minuten af. Cardio doe ik niet en raad ik dan ook af in verband met teveel vochtverlies.

Nadat ik mijn vasten heb verbroken, drink ik zo snel mogelijk een eiwittenshake met dextrose en glutamine. Zo bescherm ik mijn lichaam tegen spierafbraak en vul ik mijn glycogeenvoorraad aan.

Wat voeding betreft probeer ik zoveel mogelijk aan mijn dagelijke calorieeenbehoefte te komen. Mijn lichaam heeft dan voedzame stoffen nodig. Daarom eet ik ‘clean’ en probeer ik zo min mogelijk te cheaten. Ook vocht is ontzettend belangrijk! Ik drink ongeveer 3 liter water.

Ik houd rekening met 2.2 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht. Hierdoor behoud ik zoveel mogelijk spiermassa. Het is niet belangrijk hoe ik mijn maaltijden verdeel. Zolang ik maar mijn dagelijkse behoefte binnenkrijg. Voor de zonsopgang neem ik een caseineshake (langzame eiwitten) en een handvol walnoten of een avocado (goede vetten). Zodat mijn lichaam de aankomende uren wel van goede bouwstoffen wordt voorzien.
hussein 2

Hieronder in het kort een samenvatting met wat tips!

  • Beperk je krachttraining met 45 minuten
  • Sport vlak voor de iftar of daarna
  • Zorg voor een hoog eiwitinname
  • Probeer aan je dagelijkse calorieenbehoefte te komen
  • Drink voldoende water
  • Neem je supplementen in (denk aan glutamine, whey en caseine)
  • Eet zo clean mogelijk
  • Als je moeite hebt met grote maaltijden kan je altijd nog shakes maken!

Voorbeeld:

Totaal = 800 kcal.

Dit is mijn ervaring en ik hoop dat jullie hier wat aan hebben. Als laatste ding wil ik al mijn broeders en zusters een gezegend Ramadan wensen!

 

PS. Willen jullie Hussein volgen op Instagram? Dat kan hier!

 

About The Author

Jordi Sloots
Founder

Internetgekkie achter Fit Dutchies die leeft op burgers en daarom naar de gym gaat. Ik hoop jullie op een realistische manier te inspireren én te motiveren!

Leave a Reply

Your email address will not be published.