Is de hashtag #cleaneating of de term clean eating je al opgevallen? Na een maandenlange trend van superfoods lijkt men meer geïnteresseerd te raken in het zogenaamde ‘clean’ eten en worden de chiazaadjes massaal aan de kant gezet..

Clean eating is een term die gebruikt wordt voor een voedingspatroon waarbij je zo min mogelijk bewerkt voedsel eet en je voornamelijk richt op pure, onbewerkte en natuurlijke voeding. Ik kan me goed in dit voedingspatroon vinden, maar probeer ook mijn eigen draai eraan te geven. Het belangrijkste is voor mij dat ik gezond eet, dus zo min mogelijk suikers en slechte vetten en ik pas op met teveel koolhydraten. Dit heb ik ingeruild voor veel vitamines, eiwitten, gezonde vetten en vezels. Ik merkte al snel dat ik me beter, gezonder en energieker voelde als ik wat ‘cleaner’ at. Dit betekent dat het voor mij, en ook voor velen anderen, een voedingspatroon voor lange termijn is geworden.

Maar wat houdt dit voor mij in?

◦ Eet proteïne, de bouwstenen voor het lichaam.  Aangezien ik veel sport probeer ik producten te eten met een hoog aantal eiwitten zoals eieren, tonijn, kip en peulvruchten. Maar ook kwark, noten, vis en vlees bevatten veel proteïnen.

◦ Eet volkoren in plaats van “wit”, het bevat veel vezels die goed zijn voor de darmflora. Denk hierbij aan volkorenrijst, volkoren pasta, quinoa, bruin brood en havermout. Volkoren bevat vaak ook nog een groot aantal eiwitten.

◦ Eet magere zuivelproducten, goed voor de botten en bevat veel eiwitten. Ik ben zelf niet zo’n fan van melk, maar ik eet veel magere kwark. Experimenten uit het boek “The Truth About Food” hebben uitgewezen dat magere zuivelproducten vet afbreken in je lichaam.

◦ Eet gezonde vetten. Deze vetten zitten in (ongezouten) noten, vis en (rood)vlees.

◦ Verminder je zoutinname, het geeft je een opgeblazen gevoel en zorgt ervoor dat je veel vocht vasthoudt.

◦ Ruil de frisdranken en alcoholische dranken om voor water. Ik ben niet het type dat de hele dag water kan drinken, maar frisdranken laat ik al maanden staan. Probeer te variëren met verse sappen of groene thee. Drink minstens 1,5 liter per dag.

◦ Sla geen maaltijden over. Zelf begin ik de dag altijd met een stevig ontbijt en vanaf dat moment eet ik elke twee uur. Hoeveel je eet hangt af van hoeveel je verbrandt, maar houd rekening me drie ‘grotere’ maaltijden per dag zoals: ontbijt, lunch, avondeten. En de nodige gezonde tussendoortjes.

◦ Eet zo min mogelijk suiker. Suiker is echt oorzaak 1 van overgewicht. Suiker zit ook in verpakte sappen uit de supermarkt, dus pas op met wat je koopt.

Dit zijn de basisrichtlijnen van mijn voedingspatroon. Nogmaals, dit werkt voor mij heel goed. Ik voel me door deze voeding fitter en gezonder dan eerst. Dit hoeft natuurlijk niet voor iedereen het geval te zijn, ieder lichaam heeft behoefte aan andere voedingsstoffen.

About The Author

Esmee Trouw
Blogger

Fitness en gymnastics junkie, food lover, running en yoga newbie.

One Response

  1. Julie Hapjesprincess

    Helemaal mee eens !!! Ik ben vorige week een gelijkaardig artikel gepost over gezond en clean eating. Voor mij is het echt de sleutel om een levenlang slank te blijven.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.