Hola! We zijn alweer bij het derde eetdagboek aangekomen en deze week was Mike degene die er eentje voor ons heeft bijgehouden! Ook leuk om er af en toe een man tussen te hebben, hè! Misschien zien jullie als lezers wel het verschil in eetgewoontes tussen mannen en vrouwen!

Oja, toch nog eventjes kort iets over Mike: hij is een fanatiek fitnesser en is veel in de gym te vinden. Hij laat weten dat hij voor fitheid en gezondheid traint en dat zal je zeker terugzien in zijn eetpatroon. Hij volgt dus een eetschema waardoor hij vaak hetzelfde eet maar dagelijks één maaltijd zelf kan en mag bepalen (jippie!). Daarnaast drinkt hij elke dag 3 tot 4 liter water verdeeld over de dag.

Maandag

Ik begin mijn dag altijd met een bak koffie, een smoothie en daarnaast nog supplementen. Mijn smoothies bestaan uit één stuk of handvol fruit, avocado, honing, water en whey.

Als supplementen neem ik: omega 3, kre-alkalyn, glucosamine en een multivitamine. Na het ontbijt kwam een vriendin op visite en aten we Danerolles afbak croissants met nutella en jam, zooo lekker! In de middag heb ik nog een van mijn standaard maaltijden gegeten: rijst met tonijn en paprika plus wat kruiden van flavorking. Vervolgens was het tijd voor het avondeten maar vrienden van me gingen wakeboarden, dus ik at snel een smartbar en sprong in mijn auto om te gaan wakeboarden. Onderweg had ik een tonijn maaltijdsalade gekocht bij de Albert Heijn om bij het water op te eten. Wakeboarden zelf ging minder goed want ik brak mijn been en dat was natuurlijk niet helemaal de bedoeling. ‘ S avonds kwam ik thuis met gips om mijn been en at ik mijn vaste ‘voor het slapengaan’ bakje kwark. Ik mix altijd 50 gram pindapasta en 25 gram cranberries door mijn kwark, echt genieten, elke avond weer.

Eetdagboek Mike 4Dinsdag

Wakker worden met gips om mijn been. Het was dus geen droom. Dit gaat een zware week worden dacht ik al want thuis moet ik alles alleen doen, maar ik red me wel. 3 uur na de smoothie en koffie begon ik aan aardappelen met kip en broccoli, standaard maaltijd. Vervolgens ben ik de gym ingedoken en daar drink ik altijd mijn BCAA’s. Na het trainen neem ik een whey shake en thuis at ik quinoa, snijbonen en biefstukpuntjes. Als avondeten at ik rijst met tonijn en paprika, vier stukjes pure chocolade als tussendoortje en voor het slapen gaan weer mijn kwarkmix.

Woensdag

Weer het zelfde ontbijt zoals altijd. Daarna was het verder een rustig dagje, even mijn been was rust geven. Over de hele dag had ik weer mijn rijst, tonijn en paprika gegeten. Opgevolgd door rijst met kip en broccoli. Als avondeten maakte ik zoete aardappel frietjes met biefstuk en groente. In de middag had ik voor het eerst in mijn leven een appeltaart gemaakt, de appeltaart van Body&Fitshop (deze!). In de avond kreeg ik vrienden op visite en wilde hun wel iets lekkers voorschotelen, en lekker was het! Voor het slapen gaan nam ik weer mijn kwarkmix en een tarwegras shotje.

Eetdagboek Mike 3

Donderdag

Ontbijt zoals altijd, 3 uur later als preworkout rijst met tonijn en paprika. BCAA’s tijdens het trainen en een whey shake met banaan als toetje. Gevolgd door rijst met kip en broccoli en 4 stukken chocolade als tussendoortje.  In de avond ging ik spontaan naar de bioscoop dus moest even snel wat eten maken. Ik koos voor 2 sneetjes geroosterd brood van Dr. Zaks. Dat is low carb en high protein brood. Daartussen: een hamburger, verse spinazie, tomaat, gebakken rode ui en een goede klodder mayo. Voor het slapen gaan weer kwark en een shot tarwegras.

 

Vrijdag

Beginnen met de smoothie en koffie. Opgevolgd door rijst met tonijn en paprika en daarna weer de gym in! Whey shake postworkout en toen kwam er weer visite waardoor ik even vergat te eten. Wel hebben we de appeltaart opgegeten, heel vervelend, haha. Aan het eind van de middag at ik mijn aardappels met kip en broccoli. In de avond kwamen vrienden me ophalen om even lekker op de dijk te zitten, rustig avondje van het mooie weer genieten. Toen ik thuis kwam was het weer tijd voor kwark en een shot tarwegras en daarna naar bed!

Eetdagboek Mike 1

Zaterdag

Ontbijt hoef ik ondertussen niet meer toe te lichten. Een vriendin van me kwam op de koffie en die had een bak aardbeien mee dus die ging op! Vervolgens heb ik de rijst met tonijn en paprika gegeten en om 3 uur zat ik in de trein naar Amsterdam. Een vriend van me was jarig geweest en vierde het met een barbecue in het MLKingpark. Voor onderweg had ik een sandwich gemaakt van 2 sneetjes Dr. Zaks brood, sla, ui, mayo en kipfilet. In het park heb ik genoten van allerlei cheats. Hapjes, chips, nootjes en goed vlees, even genieten! In de avond begon het wat frisjes te worden dus zijn we in de auto gestapt en naar Alkmaar gereden en daar een terrasje gepakt. Als ik een terrasje pak wil ik nog wel eens een wijntje bestellen maar nu met mijn gebroken been hield ik het bij water. Ik was laat thuis, kwark en tarwegras er in en snel slapen!

 

Zondag

Vandaag zou een rustig dagje moeten worden. Na het ontbijt kwam weer de rijst met paprika en tonijn. Vrienden gingen een terrasje pakken en kwamen mij ophalen, gezellig! Daar heb ik genoten van twee sneetjes bruinbrood met rosbief en wat salade. Als avondeten had ik de risotto van Elise gemaakt. Met doperwten en biefstuk. Toen kwam een vriend op het idee om naar een festival te gaan in Heerhugowaard, dat viel nogal tegen dus we eindigden in Alkmaar waar een feestje was ter afsluiting van de kermis, lekker rondstruinen op mijn krukken dus. Thuis gekomen was ik bekaf! Kwark, tarwegras en mijn bed in. Het was een mooi weekje, op het been breken na.

Eetdagboek Mike 2

Hoe gezond eet Mike?

Grappig om te zien dat Mike net als Maartje zijn voeding bijhoudt en daardoor ‘standaard’ maaltijden heeft zoals rijst, tonijn en paprika of aardappels met kip en broccoli. Dat zijn natuurlijk prima maaltijden en bevatten goede voedingsstoffen! Ook ontbijt hij iedere dag met een vullende smoothie waar hij fruit in doet en eet hij tussendoor ook fruit zoals aardbeien of een banaan. Prima lijkt mij en ook de inname aan groenten is voldoende.

Je eet (net als Maartje) vaak in dezelfde verhoudingen maar toch lukt het je om gevarieerd te eten. Hartstikke goed! Ook lijkt het mij (om aan voldoende eiwitten te komen naast je training) goed dat je ’s avonds nog een bakje kwark neemt. Eet je ook wel eens eieren? Kan je doen! Ik weet niet hoe het zit met de voedingswaarde van Dr. Zaks brood, anders zou ik wel benieuwd zijn naar de hoeveelheid vezels die erin zitten. Verder vertelde je al dat je voldoende water drinkt op een dag en is het volkomen normaal (en lekker) om in het weekend wat minder streng voor jezelf te zijn!

Ik kan je verder alleen wat tips geven om nog wat meer te variëren wat betreft je standaard maaltijden zoals het vervangen van de paprika voor courgette of aubergine, zilvervliesrijst in plaats van normale rijst, bulgur, couscous, andere soorten vlees/vis/kip/gevogelte en ga zo maar door. Als je je smoothie ’s ochtends nog wat vullender wilt maken kun je hier bijvoorbeeld wat havermout aan toevoegen. Verder vind ik dat Mike super netjes eet!

 

 

About The Author

Tirza Winters

Diëtist en voedingsdeskundige, een echte foodie met veel passie om anderen ervan te overtuigen dat een gezonde leefstijl leuk, lekker en gemakkelijk is!

Leave a Reply

Your email address will not be published.