Heerlijk, de kerstdagen staan weer voor de deur. En zoals altijd komt direct de vraag bij veel mensen naar boven drijven wat er dit jaar weer gegeten moet worden. Of ze zien al op tegen de dagen na kerst, wanneer je beseft dat je gewoon veel te veel hebt gegeten. Omdat je dat aan alles aan je lijf voelt of anders vertelt de weegschaal het je wel. Toch is dit laatste probleem wel te verhelpen. Eet gewoon ook gezond tijdens de kerstdagen, eet niet te veel én toch lekker luxe of apart. Het kan allemaal prima samengaan!

 

Waar vind je gezonde kerstrecepten?

Natuurlijk is dat niet zo moeilijk: op internet vind je veel en zo ook gezonde kerstrecepten. Daarnaast kan je uiteraard ook zoeken in ouderwetse kookboeken. Maar laten we wel zo eerlijk zijn dat het zoeken op internet een stuk sneller gaat én veel meer mogelijkheden biedt. En vergeet uiteraard de echte familietradities niet! Eten jullie altijd een kerstrollade en wil je je daaraan houden? Of zijn het juist nieuwe kerstrecepten die je wel ziet zitten? Zit er in de traditionele kerstmenu’s minder fijne ingrediënten? Kijk dan eens op ons wereldwijde web of hetzelfde gerecht ook niet op een gezondere manier gemaakt kan worden. Met andere specerijen dan al dat zout, bijvoorbeeld. Of door het te zoet te maken met iets anders dan suiker… Ga je juist voor origineel, dan is kiezen voor gezonde recepten al helemaal niet moeilijk. Wil je veel gezelligheid maar geen ellenlange uren aan tafel zitten? Kies dan voor kleine hapjes op het kerstfeest.

Gezonde kerstdagen

Er zijn een aantal zaken waar je sowieso op kan letten, ongeacht welk kerstrecept je hebt gekozen:

  • Overdaad schaadt: eet dus niet te veel
  • Liefst zo min mogelijk suiker of zout
  • Zorg voor beweging… ga lekker met elkaar aan de wandel
  • Vegetarische kerstrecepten kunnen ook een fijne aanvulling zijn op de rest van het kerstmenu, zo voorkom je een overdaad aan vlees
  • Waarom zou je ook niet ergens tussendoor iets met fruit laten eten?

Het kerstmenu is uitgezocht en de kerstboodschappen zijn gedaan. Maar wat kan je dan nog meer doen om gezond de kerst door te komen?

  • Plan je dagen niet helemaal vol en al helemaal niet met alleen maar eetfestijnen
  • Ga lekker naar buiten
  • Zorg voor ontspanning
  • Voorkom overmatig alcoholgebruik
  • Eet tussen alle feestdagen door zo gewoon en gezond mogelijk
  • Eet niet nog dagenlang de restjes… je lichaam is toe aan gewoon, gezond eten
  • Ken je jezelf en weet je dat je van al het lekkers gaat eten als je ergens heen gaat? Dit kan je helpen voorkomen door zonder hongergevoel op pad te gaan! Vaak is het zo dat als je eenmaal begint, stoppen erg lastig wordt
  • En voor de gezelligheid én om een hoop stress te voorkomen: nodig alleen mensen uit die goed met elkaar overweg kunnen

About The Author

Jordi Sloots
Founder

Internetgekkie achter Fit Dutchies die leeft op burgers en daarom naar de gym gaat. Ik hoop jullie op een realistische manier te inspireren én te motiveren!

Leave a Reply

Your email address will not be published.