Het is een veel gehoorde zin in menig sportschool: ‘Ik wil afvallen dus ik train elke dag mijn buikspieren’. Of nog zo eentje: Ik doe elke dag 100 sit ups maar ik val maar niet af..’.

Voor de gemiddelde Nederlander lijkt de eerste zin vrij logisch, en de tweede totaal niet. Wij van Fit Dutchies weten echter beter, toch? Tijd om deze misverstanden daarom maar eens de wereld uit te helpen.

jurrit buikspieren

1. Het klopt dat vetjes het snelst rond de navel worden opgeslagen en dat deze er dus ook het langst blijven zitten. Maar dat betekent niet dat je alleen deze zone moet trainen om het weer kwijt te raken. Hoe meer spiergroepen je inschakelt tijdens het trainen, hoe hoger je verbranding namelijk zal zijn.

2. Doe ook krachttraining! Spieren hebben energie nodig en dat halen ze o.a. uit vetten. Hoe meer spiermassa je dus hebt, hoe hoger je verbranding zal zijn. Train dus niet alleen je buikspieren, maar ook de rest van je lichaam. Als vrouw zijnde hoef je trouwens niet bang te zijn dat je er direct als een bodybuilder uit gaat zien. Vrouwen hebben dit vermogen (testosteron) namelijk helemaal niet.

Kayla-Itsines buikspieren

3. Met krachttraining bedoelen we niet 100 sit ups, maar zwaardere oefeningen met eventueel gewichten die je maar zo’n 10-15 keer per set uit kan voeren. Bij meer dan 15 herhalingen train je namelijk het uithoudingsvermogen van een spier, wat weer een andere invloed heeft op de bouw en samenstelling van een spier (meer info hier).

4. Net als andere spieren hebben buikspieren ook tijd nodig om te herstellen na een zware krachttraining. Hoewel de meningen hierover verschillen, hebben buikspieren naar mijn mening ook zo’n 48 uur rust nodig na een intensieve sessie. Train ze dus niet elke dag! Zo voorkom je overtraining.

5. Don’t forget your cardio!

 

Meer info over Fit Dutchies Premium? Check het hier!

About The Author

Jurrit Sanders
Bewegingswetenschapper & PT.

Bewegingswetenschapper & personal trainer. Benaderd fitness vanuit een wetenschappelijk oogpunt. Zorgt voor nieuwe oefeningen & interessante feitjes!

9 Responses

  1. Marvin

    Veel mensen maken deze fout inderdaad! Het allerbelangrijkste om die sixpack te krijgen is toch echt om een lager vetpercentage te hebben! De juiste voeding is in mijn ogen dus essentieel 😉

    Reply
    • Jordi Sloots
      Jordi Sloots

      Zeker waar Marvin! Helaas komen er ook een hoop berichten voorbij (lees: o.a. challanges) die niet op de effectiefst manier helpen..

      Reply
  2. Eline

    waar kan ik die adidas sportbroekje vinden? Die is zo gaaf, maar kan het niet vinden op internet …

    Reply
    • Jordi Sloots
      Jordi Sloots

      Hoi Eline,

      Dat is al een wat oudere foto van Kayla Itsines dus het kan goed zijn dat het broekje niet meer te koop is op dit moment. Helaas! Abay en marktplaats al gekeken?

      Reply
  3. Thea

    Goed geschreven! Eén vraag.. als je na krachttraining je spieren 48 uur rust wilt geven, kun je dus ongeveer om de dag krachttraining doen. Maar wanneer doe je dan je cardiotraining?

    Reply
    • Carlos

      Waarom 48 uur? 24 is meer dan voldoende. Maar als je om de dag kracht training doet, kun je ook om de dag cardio doen op je rust dagen.

      Reply
    • Jordi Sloots
      Jordi Sloots

      HI Thea,

      Je zou ook spiergroepen kunnen verdelen zodat je bepaalde spiergroepen rust geeft. Dan kun je ander uitgeruste spiergroepen wel trainen terwijl de anderen rust krijgen.

      Snap je?:)

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.