Mijn naam is Mink. Ik ben 26 jaar oud en ik bereid me momenteel voor op mijn eerste bikinifitness wedstrijd in oktober. De weg daar naartoe is bijzonder, want ik heb namelijk hemiplegie. Dat is (in mijn geval) een aangeboren hersenafwijking waardoor de signalen vanuit mijn hersenen naar de linkerhelft van mijn lichaam verstoord zijn. Dit uit zich in een vermindering van kracht, (licht) spasme en immobiliteit. In het dagelijks leven betekent dit dat ik mank loop en een slecht evenwicht heb.

mink bikini fitness 1

Ik heb een onbezorgde en fijne jeugd gehad, maar besefte me van jongs af aan maar al te goed dat ik anders was. Ik werd altijd als laatste gekozen tijdens de gymles en spelletjes op het schoolplein mocht ik ‘voor spek en bonen’ meedoen. Rennen kon ik niet goed. Ik had enorme en onhandige orthopedische schoenen en ik reed op een driewieler.

Toch bleef ik oefenen met fietsen, waar mijn jongere broertjes mij voorbij raceten, rende mijn vader met me mee. Uiteindelijk was het me gelukt. De driewieler werd ingeruild voor een ‘echte’ fiets. Rond mijn tiende was ik mijn orthopedische stappers beu. Ik kondigde aan dat ik ze nooit meer aan zou trekken en deed dat ook niet meer. Het meisje op sneakers was geboren.

Op de middelbare school zat ik met de gymles meestal langs de kant. Gymleraren wisten niet goed wat ze met mijn situatie aanmoesten en ik had standaard een 7 op mijn rapport ‘voor de moeite’. Ik heb veel sporten uitgeprobeerd en ben blijven hangen bij de groepslessen in de sportschool. Deze waren laagdrempelig en kon ik op mijn eigen manier en tempo uitvoeren.

Vier jaar geleden zette ik voor het eerst voet in het krachthonk. Ik voelde me totaal niet op mijn gemak en erg bekeken omdat ik geen van de oefeningen fatsoenlijk uit kon voeren. Maar ik merkte tegelijkertijd ook dat ik steeds meer dingen wél kon door te oefenen, wat hulp en wat kleine aanpassingen. De brede mannen in het krachthonk waren inmiddels aan me gewend en lieten mij m’n ding doen. Ik begon op mijn voeding te letten en werd steeds enthousiaster. Ondertussen volgde ik via social media allerlei meiden die zich voorbereidden op hun eerste fitnesswedstrijd. Steeds vaker kwam de gedachte: ‘Wat als..?’.

mink fit expo
Eind 2014 ging ik voor het eerst als bezoeker naar een wedstrijd. Ik was verkocht. Ik sprak met mezelf af dat ik er alles aan ging doen om het toch te proberen. Begin 2015 startte ik met een coach, IFBB atleet Raylison Maria. Samen trainden we iedere week mijn zwakke punt: mijn benen. Hij liet me ver buiten mijn comfortzone gaan en het werkte. Mijn beenspieren werden weliswaar sterker en mijn vetpercentage daalde dankzij een traditioneel bodybuilders dieet.
Helaas raakte ik in februari 2015 als fietser betrokken bij een bizar ongeluk. Ik kroop door het oog van de naald toen een auto volledig, met voor én achterwiel, over mijn middel reed. Een moeizame periode van herstel brak aan. De wedstrijd zette ik niet uit mijn hoofd, maar moest wel uitgesteld worden. Zodra ik uit bed mocht overtuigde ik mijn vriend er van mij in mijn rolstoel naar de sportschool te duwen. Ik moest en zou er alles aan doen om mijn kracht weer terug te winnen. Zittend deed ik lichte oefeningen voor mijn schouders en armen. Zodra ik weer mocht beginnen met lopen trainde ik mijn onderlichaam. Ik moest weer helemaal opnieuw beginnen. In totaal heeft dit ongeveer 8 maanden geduurd.
Inmiddels train ik met mijn nieuwe coach, Marly Nooijen voor de atlascup op 16 oktober. Ik weet dat een top drie plaatsing lastig wordt. Het lopen op hakken gaat niet elegant en mijn poses zullen nooit echt mooi worden. Daarnaast is mijn linkerbeen, dankzij de verminderde spierkracht, een stuk dunner dan mijn rechter. Toch ben ik aan het knokken voor een zo hoog mogelijke plaats. Mijn tegenstanders hebben dan wel een lichamelijk voordeel, maar ik compenseer dat met extra inzet en motivatie. Ik weet dat ik veel harder moet werken voor mijn fysiek dan de andere meiden, maar dat betekent niet dat het onmogelijk is.
mink transfo
Natuurlijk is het heel vaak frustrerend. Bijvoorbeeld wanneer meisjes die nieuw in het krachthonk zijn mij razendsnel inhalen. Maar de aanhouder wint. En hoe versla je iemand die nooit op geeft? Het maakt niet uit hoe vaak je valt, zo lang je maar vaker opstaat!
Daarnaast heb ik een hoger doel met mijn wedstrijdvoorbereiding. Fitnesswedstrijden worden steeds populairder en in het buitenland bestaan er al speciale klassen voor heren en dames met een beperking.  In mijn ogen is krachttraining het beste middel om je lijf sterker en fitter te maken en om dingen mogelijk te maken die je eerder niet kon. Iets wat voor mensen met een beperking extra belangrijk is. Daarom zou ik graag in contact komen met andere mensen met een beperking die aan krachttraining doen. Het zou fantastisch zijn om samen een podium te kunnen creeren voor mensen met een beperking. #noexcuses toch?
Ben je of ken je iemand met een beperking? Ik kom graag via Fit Dutchies in contact met jou!
 
Ben je benieuwd naar de rest van mijn voorbereiding?
Volg me dan op mijn Instagram!
 
Sports female NL 280416 - 310916 300x250

 

About The Author

Jordi Sloots
Founder

Internetgekkie achter Fit Dutchies die leeft op burgers en daarom naar de gym gaat. Ik hoop jullie op een realistische manier te inspireren én te motiveren!

4 Responses

  1. Nathalie

    Ontzettend stoer! toevallig vroeg ik mij vanmiddag af of er ook wedstrijdevenementen voor fitness-atleten met een beperking zijn. Wat heb je een ongelofelijke groete doorzettingsvermogen. Petje af!

    Reply
  2. Naomi

    Ik volg jou al een tijd met veel plezier en bewondering via Instagram. JIJ bent awesome, een doorzetter. Achter doorzetter staat jouw naam of andersom :). Mensen kunnen oprecht een voorbeeld aan jou nemen.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.