Wekelijks krijg ik tientallen mails van vrouwen en mannen met darmklachten. Denk aan dunne ontlasting, of juist een heel wisselend ontlastingspatroon, pijn, krampen, opgeblazen harde buik, winderigheid door gasvorming, etc. Dit is erg vervelend en kost ook veel energie. Darmklachten hebben een grote invloed op je kwaliteit van leven. Vaak durven deze mensen geen activiteiten buitenhuis meer te ondernemen of ze moeten continue wijde broeken en truien dragen vanwege de pijnlijke harde buik en/of schaamte.

Aan darmklachten kun je vaak veel doen met de juiste voeding die bij je past, (whole foods), het optimaliseren van het spijsverteringsproces en eventueel supplementen voor de darmflora.

Want, wist jij dat het menselijk lichaam ongeveer 10 biljoen cellen en maar liefst 100 biljoen bacteriën bevat. Ja, je leest het goed: je hebt ongeveer tienmaal zoveel bacteriën in je darm als cellen in je lijf! Maar, wat hebben die bacteriën nodig om te kunnen (over)leven? Vezels!

1: Vezels

Voldoende vezels (meer dan 30 gram per dag) eten is belangrijk voor een gezonde darmflora. Denk aan fruit, lijnzaad, havermout, bonen en véél groente. Vezels werken als een soort van (schoonmaak)borstel voor je darmen. Vaak denken we hierbij aan granen (brood/pasta), maar in groenten zitten veel meer GOEDE vezels dus geniet van veel groenten!

Maar, helaas bevat onze voeding steeds minder vezels. Of anders gezegd: kunstmatige Westerse voeding bevat vaak meer kunstmatige suikers en weinig natuurlijke vezels. Het gevolg is dat de goede darmbacteriën – die vezels uit groente als brandstof hebben – afsterven en de slechte darmbacteriën – die suikers uit kunstmatige voeding als brandstof hebben – toenemen.

 

2: Spijsvertering

Allereerst, hoe ‘goed’ je ook eet, je spijsvertering moet je eten uiteindelijk (door o.a. goed te kauwen) omzetten in bruikbare stoffen. Pas dan worden je gezondheid en je energie optimaal! Je bent dus wat je eet, verteerd, opneemt én kunt verdragen. Wat je allemaal goed kunt verdragen qua voedingsmiddelen, voel je vaak vanzelf. Daar moet je ook achter komen!

Probeer goed te kauwen, minimaal 10-15 keer per hap + rustig/langzaam te eten. Zo maak je meer speeksel en enzymen aan (de stofjes/pac-mans die eten in kleine deeltjes knippen).

 

3: Stress

Let op met eten en stress. Door stress schiet je lichaam in de fight or flight modus. Daardoor denkt je lichaam dat je op het punt staat om te gaan rennen of vechten. Eten is dan niet handig en dus gaat de maag vaak op slot (brok in je keel/maagzuur/pijntjes). Probeer bij drukte/stress dus EXTRA rustig te eten en goed te kauwen. Ter ondersteuning van je vertering kun je ook wat heet water met gember/citroen en appelazijn drinken.

4: Vocht

Liever niet te veel drinken bij de maaltijd. Probeer 15 minuten voor en 15 minuten na de maaltijd pas weer te drinken. Zo hou je je maagzuur goed zuur en is de vertering beter. Let op: neem dit niet te serieus. Een paar slokjes water kan echt wel natuurlijk!

Voor een optimale vochtbalans: bij opstaan gelijk een glas (lauw warm) water drinken voor een goede kickstart. In de nacht zweet je namelijk veel (dit heb je vaak niet door) + verzamel je veel afvalstoffen. In de ochtend is het dan goed voor je lichaam om je vochtbalans weer aan te vullen, afvalstoffen af te voeren en je darmen ‘wakker te maken’ met voldoende water.

 

5: Enzymen

Beter kauwen is altijd stap nummer 1. Maar, als je uit eten gaat ben je vaak druk met praten. Hierdoor is de kans groot dat je minder goed op je eten kauwt waardoor je minder spijsverteringsenzymen aanmaakt. Je kunt dit zien als stofjes die eiwitten, vetten en koolhydraten splitsen/kleiner maken. Het lichaam maakt dit zelf aan. En je gebruikt je tanden en kiezen gewoon wat minder goed. Zonde eigenlijk! Daarnaast eet je ook vaak meer vet, kruiden en voedingsmiddelen die moeilijker verteerbaar zijn. Ook zijn veel mensen vaak geneigd om meer te eten.

Ik slik als ik uit eten ga altijd het Enzym complex van Orthica. Hier zit lipase, amylase, protease en cellulase in. Ze gaan altijd mee in mijn tas.

6: Probiotica

Probiotica zijn levensvatbare bacteriën die van nature in de darmen voorkomen. Wanneer ze in aanraking komen met water, ontwaken ze uit hun sluimertoestand en worden ze weer actief. We consumeren al sinds mensenheugenis grote hoeveelheden bacteriën. Deze levensvatbare bacteriën, ofwel probiotica, zitten van nature of na een bewerkingsproces in onze voeding. Voorbeelden van gefermenteerde voedingsmiddelen die probiotica bevatten, zijn onder andere yoghurt, kefir, kombucha, rauwe zuurkool, salami en augurken, etc.

Zoals je bij punt 1 al las zijn deze darmbacteriën erg belangrijk. Maar, door bepaalde omstandigheden (anti-biotica kuren, stress, niet optimaal eetpatroon) kan de darmflora uit balans raken. Ik zet dan vaak een probiotica in. Maar, kijk wel welke bij jou past aangezien je namelijk veel verschillende soorten hebt. Benieuwd? Check hier meer

Ik hoop dat ik jullie weer wat meer informatie heb kunnen geven over vezels, probiotica en enzymen!

 

Benieuwd naar andere blogs over dit soort onderwerpen?
Check ze hier!

 

About The Author

Iris de Goede
Blogger & Diëtiste

Diëtiste + Lifestyle Coach. Gék op lachen, fitness, chocola én lief zijn voor mijn lichaam. Happyhealthy is hierbij mijn motto! Ook ben ik een echte foodie en wil ik jullie graag leren dat je voeding vóór je kunt laten werken in plaats van andersom.

Leave a Reply

Your email address will not be published.