Sport?

De naam zegt het al wintersport. Je gaat heerlijk voor week of lang weekend skiën of snowboarden, oftewel sporten. De meeste mensen staan vroeg op om zo de hele dag te benutten om lekker te glijden. Maar wat verbrand je nu op zo dag? Als je er een paar onderzoeken bij pakt is het eigenlijk vrij lastig om te bepalen wat je nu aan kcal verbrand, dit omdat er veel variabelen zijn zoals; gewicht, intensiteit of het niveau waar jij op skiet of board. Het gemiddelde voor een uur glijden is ongeveer 550 kcal.

Dat is best veel aangezien je de eerste lift pakt en de gehele dag op de piste staat. Maar helaas is een heel uur aaneengesloten glijden onmogelijk. Continu moeten we de lift naar boven weer pakken waarbij je toch echt minder actief bent dan je zou verwachten én zou willen.

Geniet, maar met mate!

bratwurst

Bratwurst: 320 kcal

Uiteraard moet je ook even kunnen genieten van het heerlijke weer en het mooie uitzicht. Dit gebeurd meestal onder het genot van een hapje en een drankje. Maar deze hapjes zijn over het algemeen enorme caloriebonken.

  • Halve liter bier 190 kcal
  • Tosti 400 kcal
  • Gluhwein 260 kcal
  • Schnitzel 330 kcal
  • Warme choco met slagroom 320 kcal
  • Patat mayo 590 kcal
  • Apfelstrudel 260 kcal
  • Kaiserschmarren 330 kcal (100 gr)
  • Bratwurst 320 kcal
  • Goulashsoep 400 kcal
  • Spaghetti 750 kcal

 

Uiteraard geeft de apré ski gezelligheid ook weinig gezonds dus probeer voor jezelf na te gaan hoe je dit het beste kan aanpakken. Mealpreppen (maaltijden voorbereiden, zie deze blog) is hierbij een goede optie, je maakt al broodjes en zorgt voor eiwitrijk voedsel. Dit om de  afbraak van spieren tegen te gaan aangezien een dag skiën of snowboarden enorm veel spierpijn kan veroorzaken.  En…. aangezien we Hollanders blijven scheelt niet eten op de terrasjes een hoop geld, haha!

Maaaaaar…. natuurlijk moet je helemaal zelf eten wat je wilt eten op vakantie. Wij willen alleen benadrukken dat het ook zonde zou zijn om al dat harde werken in een paar dagen een flinke klap te geven. Deze is blog is er dan ook ”just to be sure” dat jullie wel ongeveer weten wat jullie eten. Dus… geniet ervan!

 

About The Author

Sander van Aard

Sportfanaat, fysiotherapeut en personal trainer. Geeft tips en tools om blessurevrij te blijven. "Turn a setback into a comeback"

Leave a Reply

Your email address will not be published.