Hoewel het hip lijkt om te zeggen dat goede voornemens bullshit zijn en het een garantie voor mislukken te noemen, vind ik het iets moois. Het zegt namelijk dat je iets echt wilt en dat je klaar bent om er iets aan te doen.

Deze 6 dingen moet je weten over je goede voornemens, want dit jaar gaat het je écht lukken!

1 Le begin

Het begin van je goede voornemens heb je niet gemerkt. Fase 1 gaat namelijk over het feit dat je nog niet bewust bent dat je dit wilt veranderen. Gedragsexperts noemen het moment dat je het wél doorhebt, fase 2, erkenning. Ik noem het voor het gemak even: level 2. Die is begonnen bij het bedenken van je goede voornemens en is ook de reden dat je op deze blog klikte.

2 Gewoonte en dagelijkse routine

Als mens creëer je gewoontes, de een wat meer dan de andere, maar iedereen heeft een bepaalde routine. Dit maakt ons leven gemakkelijk en dat alles is de basis van je comfortzone. Het gedrag wat jij wilt veranderen met je goede voornemen(s), zoals bijvoorbeeld stoppen met roken of meer bewegen, vaker naar de sportschool gaan, zit vaak verstopt in deze dagelijkse gewoontes. En het vervelende is dat dit niet op 1 januari 2017 opeens is veranderd. Jij moet (het) veranderen.

inger vierhout

3 Hoe dan?

Dat is de meest gestelde vraag. Het gaat erom dat je plannen maakt om iets aan je gedrag te doen. Je weet nu wat je wilt veranderen, nu is het kwestie van plannen. Je moet geloven in een positieve afloop en in het feit dat je dit kunt. Zodra je daar bent, ben je in ‘level 3’.

4 Kleine stapjes!

Level 4 is actie, maar actie betekent niet het overboord gooien van alles wat je kent. Zo werkt het niet. Ik raad je aan om je grote doel onder te verdelen in kleinere doelen.  Weekdoelen en maanddoelen bijv. Of progressie doelen. Wil je meer groente eten? Begin dan in de eerste week met het uitproberen welke groente je echt lekker vindt en voeg langzaam meer groente toe aan elke maaltijd. Of begin bij één maaltijd en breidt dit langzaam uit. Dit is belangrijk, omdat je op deze manier vaker succes ervaart en dat is weer belangrijk voor het volhouden!

inger vierhout

Je goede voornemens moeten gewoontes worden om te slagen. Het ene, moet het andere gedrag vervangen. In level 5 is het dus belangrijk om de reden waarom je dit wil heel duidelijk te hebben. Schrijf je reden op. “Ik wil meer sporten omdat…” of “Ik wil beter eten, omdat…”. Maak het specifiek. Waarom wil je dit écht? Zorg dat het ook positief klinkt. Wat brengt deze verandering je? Dat kan bijvoorbeeld zelfvertrouwen zijn, of meer energie. En ga zo door tot je er echt zin en vertrouwen in hebt.

6 Als het moeilijk wordt

Level 6 is een terugval en die komt er, op wat voor manier dan ook. Op dat moment moet je zorgen dat je naar ‘jouw waarom’ kunt grijpen. Op een briefje, in je telefoon of in je dagboek. Op deze momenten is het belangrijk om jezelf te herinneren aan waar je voor staat en wat je wilt. Voor de een is dat een boze brief naar haarzelf en voor de ander is dat een mission statement. Confronteer jezelf met de gevolgen en geef gas!

Er is nog één ding dat je moet onthouden en dat is super cliché. Rome is ook niet in één dag gebouwd, dus gun jezelf de tijd en maak het zo leuk mogelijk! Je moet niks, maar je kan alles!

Heb je hulp nodig? Wij begeleiden ook mensen en je kunt hier meer info vinden!

 

 

Kom jij naar ons toffe event!?

Vind hier alle informatie over de Summer Tour Reünie & boekpresentatie!

inger summer tour

 

About The Author

Ingèr Vierhout
Project Manager & Blogger

Leave a Reply

Your email address will not be published.