Naast de winst op het gebied van je energieniveau, uiterlijk en een betere weerstand zorgt een gezond eetpatroon ook voor gezond haar. Ik ga je enkele tips geven hoe jij met behulp van vitale- en voedingstofrijke voedingsmiddelen vol met essentiële voedingstoffen je haar een handje kunt helpen!

rob peetoom

Let op! Zorg wel eerst voor de basis; een voedzaam en gebalanceerd voedingspatroon.

Tip1: Eet voldoende eiwitten

Wist jij dat haar voor meer dan 87% uit eiwitten bestaat? Voldoende eiwitrijke voeding is een must voor gezond haar. Als je niet genoeg eiwitten binnenkrijgt kan dit voor haaruitval zorgen. Goede eiwitbronnen zijn bijvoorbeeld; vlees, gevogelte, vis, tofu, tempeh, zuivel, peulvruchten zoals linzen en kikkererwten, bonen, noten en zaden.

Tip 2: Let op het mineraal ijzer

Vrouwen die last hebben van bloedarmoede kunnen ook last hebben van haaruitval. Ijzer is een belangrijk mineraal en zorgt ervoor dat er voldoende zuurstof naar de haarzakjes gaat zodat ze niet afsterven. Voeding rijk aan ijzer zijn bijvoorbeeld vlees, groene groenten, linzen, abrikozen, vijgen (gedroogd), eigeel, sesamzaadjes, pompoen(pitten) en rauwe cacao.

Tip3: Let op de haar boost vitamines

Ik heb het hier over de vitamine B- familie! Deze vitamines werken samen en we hebben ze allemaal nodig voor een gezond en sterk bos haar! Vitamine B kan haaruitval vertragen en daarnaast is het ook belangrijk voor de hemoglobine (bloedcellen). En laten we deze bloedcellen nou juist nodig hebben voor het transport van zuurstof van de longen naar andere weefsels in het lichaam, zoals het haar! Ik gebruik vaak edelgistvlokken als extra vitamine b-booster in mijn maaltijden!

Tip4: Zwavel; het schoonheidsmineraal

Zwavel wordt gevonden in alle cellen van ons lichaam en voornamelijk in onze huid, haar en nagels! Er wordt beweerd dat zwavel de haargroei stimuleert. Ik schreef al een keer een stukje over MSM poeder op mijn Instagram. Dit poeder is namelijk rijk aan zwavel en heeft mij erg geholpen toen ik veel last had van haaruitval. Maar je kunt natuurlijk ook letten op de inname van zwavelrijke voedingsmiddelen zoals uien, knoflook, boerenkool, sla, spruitjes, kelp, sommige noten en peulvruchten!

Tip5: Andere haarboosters

Een tekort aan het spoorelement selenium kan zorgen voor broos en breekbaar haar. Paranoten zijn het meest rijk aan selenium! Twee paranoten per dag zijn al effectief om het selenium gehalte te verhogen. Hetzelfde geld voor het mineraal zink. Oesters zijn de absolute winners en echte zinkbommetjes, maaaar die eten we natuurlijk niet zo veel ha-ha. Schelpdieren en zonnebloempitten zijn gelukkig ook rijk aan zink. En…vergeet ook de essentiële vetzuren niet voor je haartjes. Denk aan vette vis zoals zalm en makreel, maar ook aan walnoten en lijnzaad.

 

 

 

Sports female NL 280416 - 310916 336x280

About The Author

Iris de Goede
Blogger & Diëtiste

Diëtiste + Lifestyle Coach. Gék op lachen, fitness, chocola én lief zijn voor mijn lichaam. Happyhealthy is hierbij mijn motto! Ook ben ik een echte foodie en wil ik jullie graag leren dat je voeding vóór je kunt laten werken in plaats van andersom.

Leave a Reply

Your email address will not be published.