Soms wordt wat makkelijk gedaan over paardrijden. Is het wel echt een sport? Zit je dan niet alleen maar? Niets is minder waar! Paardrijden is wel degelijk een actieve sport. En dus niet alleen voor het paard zelf. Je kunt als fanatiek paardrijder heel wat calorieën verbranden door regelmatig uit rijden te gaan. En dat is nog niet alles! Dit zijn 5 redenen waarom paardrijden goed is voor je lijf.

1. Positieve invloed op je conditie

Oké, we moeten eerlijk zijn: paardrijden is natuurlijk niet hetzelfde als hardlopen. Iemand die een keer per week 5 kilometer hardloopt, zal zijn conditie sneller verbeteren dan iemand die één keer per week een uurtje paardrijdt. Maar er is ook goed nieuws: paardrijden doet wel degelijk wat voor je conditie. Het verhoogt je hartslag en helpt je zo om een beter uithoudingsvermogen te krijgen.

Overigens zal je wel minimaal een paar keer per week op een paard moeten zitten als je je conditie echt drastisch wil verbeteren. Met zo nu en dan een uurtje rijden zal je niet heel ver komen.

2. Betere coördinatie en balans

Wist je dat paardrijden positieve invloed kan hebben op je coördinatie en balans. Het vraagt nogal wat van je lijf om tegelijkertijd je eigen lichaam en een paard aan te sturen. Ook komen er heel wat spieren bij kijken om keurig in balans op een paard te blijven zitten, terwijl het paard zelf natuurlijk niet bepaald stilzit. Je balans en coördinatie kunnen door paardrijden dus flink verbeteren. Dat is niet alleen handig om klunzige uitspattingen en blauwe plekken te voorkomen. Ook heb je er op latere leeftijd veel profijt van, omdat je coördinatie en balans bij veel mensen in de loop der jaren afnemen.

3. Een stevige rug

Fanatieke paardrijders hebben aan hun sport een goede work-out voor hun rug. Dat vraagt overigens wel om een goede zithouding, waarbij je je rugspieren ontspant en je buikspieren tegelijkertijd een beetje aanspant. Als je op die manier rijdt, is paardrijden hartstikke goed voor je rugspieren. Ook kan het je rug soepel houden.

Daar moeten we wel bij zeggen dat een écht goede zithouding nog niet heel eenvoudig is. Er bestaan zelfs speciale zitlessen, waarbij je de fijne kneepjes van het goed zitten op een paard leert. Minder leuk dan het paardrijden zelf, maar wel heel belangrijk. Je wilt natuurlijk niet dat je je rug verkeerd gebruikt.

4. Gelijke belasting van je lichaam

Heb je er weleens bij stilgestaan dat je bij veel sporten de ene kant van je lijf meer gebruikt dan de andere? Dat is bijvoorbeeld zo bij tennis en badminton. Je beweegt dan steeds voornamelijk één arm, waardoor de kans groot is dat de ene kant van je lichaam gespierder is dan de andere. Dat kan soms zelfs tot slijtage of een scheve zithouding leiden. Wat dat betreft biedt paardrijden een belangrijk voordeel: je traint beide kanten van je lichaam even goed.

5. Calorieën verbranden

Ten slotte – we verklapten het al – verbrand je met paardrijden meer calorieën dan je misschien wel denkt. Een persoon van 60 kilo verbrandt met een uur paardrijden zo’n 200 calorieën; bij iemand van 90 kilo zijn dat zelfs zo’n 300 calorieën (zie: bron). Een uur paardrijden staat dan misschien niet gelijk aan een uur intensief spinnen of hardlopen op de loopband. Maar je verbrandt zeker wel aardig wat met een tijdje paardrijden.

Tips voor als je gaat paardrijden

Zie jij jezelf wel een keer op een paard stappen om van de bovenstaande vijf voordelen te profiteren? Voordat je nu direct naar de manege rent, nog twee goede tips:

  • Je kunt paardrijden natuurlijk ook goed combineren met andere sporten. Bijvoorbeeld met krachttraining in de sportschool. Zo kun je ook de spieren die je bij het paardrijden minder intensief gebruikt de nodige training geven. Ook cardiotraining als hardlopen en fietsen is een goed idee om je uithoudingsvermogen nóg meer te verbeteren.
  • Zorg als je gaat paardrijden altijd voor een goede paardrijoutfit. Niet alleen om in een Instaproof kloffie op je paard te kunnen stappen, maar vooral omdat een goede outfit superbelangrijk is om goed te kunnen rijden. Belangrijk zijn vooral stevige rijlaarzen of chaps (een soort kuit- en beenbeschermers die je combineert met comfortabele rijschoenen). Tegenwoordig zijn chaps erg in trek, omdat je dankzij chaps je stalschoenen ook tijdens het rijden kunt aanhouden. Wel zo handig! Daarnaast zijn paardrijhandschoenen onmisbaar. Daarmee voorkom je niet alleen koude handen in de winter, maar ook (veel belangrijker!) schuurplekken op je handen van de teugels.

Mocht je nu nog steeds denken dat paardrijden geen actieve sport is, vraag eens een proeflesje aan. Dan kun je ervaren of het misschien toch wat voor jou is!

About The Author

Jordi Sloots
Founder

Internetgekkie achter Fit Dutchies die leeft op burgers en daarom naar de gym gaat. Ik hoop jullie op een realistische manier te inspireren én te motiveren!

Leave a Reply

Your email address will not be published.