Een veel genoemd excuus om iets niet te doen is ‘ik heb geen tijd’ of ‘waar haal ik de motivatie vandaan?’. Kun je jezelf hierin vinden? Oké, mooi! Dan kunnen we nu aan de slag om hier voor eens en altijd een einde aan te maken. Het geheim achter succes zit hem eigenlijk in drie factoren, namelijk; motivatie, balans, en discipline. Ontbreekt één van deze schakels, dan val je snel weer terug op de eerder genoemde excuses.

Je zult je nu vast afvragen hoe je deze bouwstenen permanent kan opnemen in je huidige levensstijl en dagelijkse routines. Om dat te kunnen doen moet je eerst begrijpen wat de kracht is van elke van deze factoren.

hard work pays off bastian

Motivatie.
Waar haal ik de motivatie vandaan? Jammer genoeg niet bij supermarkt om de hoek.
Motivatie haal je niet ergens vandaan, maar komt uit jezelf. Nu is dit voor velen een lastig begrip, omdat het niet iets tastbaar is, maar zeker wel bestaat. Toch wel grappig eigenlijk: iedereen weet wat motivatie is, maar niemand heeft het ooit gezien. Wat zo leuk is aan iets wat niet tastbaar is, is dat het in overvloed aanwezig is. Je hoeft dus niet bang te zijn dat de één meer krijgt dan de ander. Op dit moment heb jij de beschikking over net zoveel motivatie als ieder ander persoon die volgens jou alles al heeft bereikt. Het enige verschil is dat je er nog niet achter bent gekomen hoe je van dat ene theelepeltje motivatie een heel zwembad maakt.

Om te begrijpen hoe jij toegang kan krijgen tot deze onuitputtende bron, moet je eerst wat weten over de complexe processen die zich nu in jou hoofd afspelen. Al eens gehoord van dopamine? Dopamine is een neurotransmitter in je hersenen. Het ‘stofje’ dat je zo gelukkig maakt als je die heerlijke reep chocolade op eet.

Neurotransmitters zijn stoffen die een soort van dirigerende rol vervullen in je lichaam en informatie overdragen. Ze vertellen je hart om te kloppen, je longen om te ademen en je maag om te verteren. Ook bepalen ze je gemoedstoestand, slaap patronen en nog veel meer. Gelukkig wordt dopamine niet alleen vrijgegeven met het eten van je lievelingsmaaltijd, maar ook bij het behalen van doelen.

De reden dat veel mensen na een maand afhaken is, omdat ze te ambitieuze doelen stellen. Doelen die op de korte termijn niet direct haalbaar zijn. Wat resulteert in een lage afgifte van dopamine, waardoor ze weer snel grijpen naar die reep chocolade om toch weer even een geluksmomentje te ervaren. De eerste stap is dus om je hoofddoel op te splitsen in subdoelen. Elke dag dat je één van deze subdoelen behaalt zal je zien dat je met een veel gelukkiger gevoel naar bed gaat.

dopamine bastian blog

Stel dat je op het punt staat om te beginnen met sporten en je doel is om tien kilo af te vallen in drie maanden en meer spiermassa op te bouwen. Stiekem hoop je na één week al wat resultaat te zien. Vervolgens ga je voor de spiegel staan en kom je tot de conclusie dat er nog maar weinig is veranderd. Een teleurstelling, omdat je te hoge verwachtingen hebt gesteld.

In plaats van het einddoel is het beter om eerst verschillende subdoelen te stellen. Zo kan je subdoel zijn om één week lang gezond te eten en vijf keer te gaan sporten. Heb je dit subdoel behaald, dan kan je jezelf een schouderklopje geven. Je bent namelijk weer één stap dichter bij je einddoel.
Je moet je einddoel  altijd wel in zicht houden, maar je focus moet liggen op je subdoelen. Merk je nog niet het gewenste effect, beoordeel dan je subdoelen opnieuw. Misschien moet je wel elke dag één subdoel stellen voor jezelf en bouw je het vanaf daar verder op. Op deze manier gebruik je de kracht van je lichaam (lees: dopamine) om je einddoel te bereiken.

FOTO BURGER HERSENEN

Balans
Nu je de kracht weet achter motivatie is het belangrijk dat je ook begrijpt hoe je balans in je leven kan houden. Met enkel motivatie kom je er ook niet. De kans is namelijk groot dat je doorslaat in het behalen van doelen en jezelf uit het oog verliest. Als je subdoel is om dagelijks gezond te eten en je dit doel behaalt zal je keer op keer een geluksmomentje ervaren. Maar wat nou als je wordt uitgenodigd voor een etentje van je beste vriend/vriendin die lekker pizza wil gaan maken? Moet je dit afspraakje nu afzeggen?

Nee dat hoeft niet. Hier komt namelijk de tweede bouwsteen om de hoek kijken en dat is balans. We zijn allemaal mensen die allemaal voor dezelfde verleidingen komen te staan. Wil je een gezond levenspatroon volhouden, dan moet je gelukkig kunnen zijn met meer dan één aspect van het leven. Daar horen dus ook bij familie, vrienden, stapavondjes en een heerlijke vakantie bij. Streef je alleen maar je subdoelen na om uiteindelijk die tien kilo te verliezen, dan kom je er snel achter dat je eigenlijk helemaal niet zo gelukkig bent. Ondanks dat je wel je doelen hebt behaald.

Om dit onder controle te houden is het belangrijk dat tegenover elke vorm van genot ook een tegenprestatie wordt gesteld. Heb je deze tegenprestatie gehaald, dan geniet je waarschijnlijk nog meer van dat lekkere etentje. Een tegenprestatie voor die overheerlijke pizza is bijv. om er gedurende de dag al rekening mee te houden door net wat minder calorieën te eten.

 

Ja, ik wil hulp!

Kun jij wel wat hulp gebruiken? Fit Dutchies biedt nu exclusieve coaching aan en er zijn voor groep 3 nog 3 plekken beschikbaar.
Lees hier meer!

Betaling in termijnen is mogelijk!

coaching fit dutchies

 

 

Discipline.
Is het gelukt om deze eerste twee factoren motivatie en balans een plek te geven in je dagelijkse routines? Mooi, dan is het einddoel al bijna in zicht! Nu denk je vast: met motivatie en balans kom ik er toch ook? Wat heb ik nog meer nodig?

In eerste instantie is dit geen verkeerde gedachte, maar zie de laatste factor als een soort van safeguard. Een garantie dat het niet meer mis kan gaan. Bij de factor discipline komt namelijk nog wat mentale kracht kijken om de eerste twee schakels in stand te houden. Discipline verbindt als het ware motivatie en balans tot een geheel.  Op het moment dat motivatie en balans om wat voor reden dan ook even wegvallen, is het discipline die alles in stand houdt. Iedereen komt weleens voor onverwachte gebeurtenissen te staan. Dit kan zijn een zware tegenslag door een blessure of je gezondheid die je even in de steek laat. In welke mate je dit je leven laat beïnvloeden, heb je echter zelf in de hand. Ga niet in een hoekje zitten uit zelfmedelijden, maar maak je sterk en ga verder.

Voor elk probleem is een oplossing. Ben je lichamelijk niet in staat om je oorspronkelijke doelen na te streven, pas je doelen dan aan. Ben je door een blessure en tijd uit de routine, ga je dan verdiepen in kennis en kunde om vervolgens na je herstel weer twee keer zo hard terug te komen!

wat is jouw doel?

Personal note.
Vandaag heb ik als doel gesteld om deze blog te schrijven en mijn eigen ervaringen met jullie te delen. Ik hoop dat ik jullie hiermee een stapje verder heb geholpen om je droom te verwezenlijken. Dat kan zijn in je persoonlijke leven of op je werk. Ik zou het leuk vinden als je een berichtje achter laat als dit voor jou een eye opener was. Met jullie feedback kan ik mezelf weer verbeteren om de volgende keer een nog betere blog te schrijven. Thumbs up!

Check hier Bastian’s Instagram!

 

Need some help?

strakke billen banner

 

About The Author

Bastian Everhardt
Fit Dutchie Abroad!

26 jarige Fit Dutchie die nu al zo'n 1,5 jaar op Curacao woont en werk. Avontuurlijk en geeft de voorkeur aan een actieve levensstijl waarbij old school gymsessies en outdoor hiken favoriet zijn!

One Response

  1. Janne

    Hee Bastian! Ik vind je blog inspirerend. Ook vind ik hem goed opgebouwd en creatief. Je hebt leuk en goed geschreven, maar aangezien je zelf om feedback vraagt.. Er staan wel interpunctie- en spelfoutjes in. Dat vind ik zelf altijd jammer, maar ik ben dan ook wel een beetje een taalnazi. X Janne

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.