Slaap is voor ons een eerste levensbehoefte en je brengt dan ook eenderde van je levend slapend door. Ze doen nog volop onderzoek naar dit fenomeen waarbij je lichaam en geest tot rust komen. Zie het als een soort bijtanken! Niks vervelender dan dat die waardevolle uren ”bijtanken” door diverse factoren worden verstoord of verpest, toch?

Als stuiterbal met een sportverslaving (don’t take this too serious) ben ik druk en slaap ik eigenlijk te weinig. De uren die ik dan kan slapen wil ik maximaal benutten en het liefst in een lekker bed! We kennen allemaal wel dat veel te harde hotelbed waar je na een dag city trippen in neerploft, toch? Dat bed waarmee je de dag erna met een gebroken rug ook weer in wakker wordt?

refresh matras

Refresh matras is een nieuwe innovatieve speler in de matrassen branche en vroeg me hun paradepaardje te testen. Een bed met een vaste bodemlaag én een bovenmatras die je naar eigen wens kan samenstellen. Een matras met een vaste bodemlaag én een verwisselbare toplaag. Een matras gaat vaak vele jaren mee maar wordt wel snel vies. Ikzelf heb een allergie voor huisstofmijt en dan is een matras soms echt letterlijk een stofnest, ookal verschoon je dit regelmatig!

Bij dit matras kun je die bovenlaag zelf samenstellen met een keuze uit verschillende stevigheden; soft, medium & hard. Daarnaast is de hoes van de bovenlaag afritsbaar en kan je deze wassen. Op deze manier kan je vaker geniet van het gevoel van een fris en nieuw matras. Ik probeerde ze een tijdje en kwam tot de conclusie dat ik op medium bovenmatras echt als een roosje slaap. Genoeg slapen is voor mij echt een probleem maar in op dit matras ben ik mijn bed niet meer uit te krijgen, haha!

refresh matras

Ze bezorgen het matras trouwens met een 100 dagen omruilgarantie en installeren alles op je slaapkamer. Wel even opruimen dus! 😉

Meer info? Hier!

 

Bij deze ook nog 15 feitjes over slaap die jij vast nog niet wist!

1. Mannen dromen 70% van de tijd over andere mannen, terwijl vrouwen net zoveel over mannen als over vrouwen dromen.

2. 12% van de mensen dromen alleen in zwart en wit.

3. Dromen is normaal. Mensen die nooit dromen lijden soms aan een persoonlijkheidsstoornis.

4. 25% van getrouwde stellen slaapt apart.

slaap gif apart slapen

5. Dieren die het langst slapen per etmaal zijn Koala’s. Zij slapen tot wel 22 uur per etmaal. Jaloers!

6. Je gaat eerder dood als je niet slaapt dan wanneer je niet meer eet. Het duurt 2 weken om uit te hongeren en 10 dagen om te sterven door slaaptekort.

7. Binnen 5 minuten nadat je wakker bent geworden, ben je reeds 50% van je droom vergeten. Na 10 minuten al 90%.

slaap gif eten

8. 1 op de 50 pubers plast nog steeds in bed.

9. Het record voor de langste periode zonder slaap is 18 dagen, 21 uren, 40 minuten tijdens een schommelstoel marathon. De recordhouder kreeg last van hallucinaties, paranoia, wazig zien, onduidelijke spraak en geheugenverlies. Don’t try this at home.

slaap gif marry bed

10. Een nieuwe baby resulteert doorgaans in 400-750 uren verloren slaap voor de ouders in het eerste jaar.

11. Tijdens je REM-slaap zijn je spieren verlamd. Dit is waarschijnlijk ter bescherming om te voorkomen dat je een droom ook daadwerkelijk uitvoert..

12. Men schat dat bij 1 op de 6 dodelijke verkeersongevallen vermoeidheid een rol heeft gespeeld.

13. Na vijf nachten van slaaptekort hebben drie alcoholische drankjes hetzelfde effect op je lichaam als zes drankjes wanneer je genoeg hebt geslapen.

slaap gif drunk

14. 18 tot 24-jarigen hebben meer last van verminderde prestaties bij slaaptekort dan oudere volwassenen.

slaap gif klappen

15. De ‘natuurlijke wekker’ die sommige mensen in staat stelt om ongeveer wakker te worden wanneer ze willen, wordt veroorzaakt door een uitbarsting van het stresshormoon adrenocorticotropine.

 

Bron: Slaap Info

About The Author

Jordi Sloots
Founder

Internetgekkie achter Fit Dutchies die leeft op burgers en daarom naar de gym gaat. Ik hoop jullie op een realistische manier te inspireren én te motiveren!

Leave a Reply

Your email address will not be published.