Veel hardlopers ervaren klachten. Steunzooltjes, aangepaste schoenen alles wordt gedaan om toch te kunnen hardlopen. Maar hoe kan je dit voorkomen? Juist, je herstel. Naar mijn idee is je herstel en je rust nemen een van de belangrijkste dingen. En wat kan je dan dus doen? Rust…. Tja, maar je kan dus ook na een zware hardloopsessie of een hardloopwedstrijd beginnen met yoga.

Waarom? Nou, ik ontdekte afgelopen zomer toen ik op yoga retreat was in Italië dat yoga helpt om blessures te voorkomen en een goede herstel workout is. En in de yogagroep zaten veel meer hardlopers! Yogahardlopers, of je hoe je dat zou kunnen noemen en ze hebben nog nooit een blessure gehad! Hoe kan dat? Komt dat misschien door de hoeveelheid yogasessies die zij hebben gehad?

Je hebt namelijk best wat kracht en evenwicht nodig om de verschillende yogaposes vast te houden. Zeker als je probeert om op een been te staan..

Na mijn yoga retreat merk ik dat ik een betere balans heb en meer kracht/lenigheid heb. Yoga is ook niet alleen maar een beetje ademhalen en stretchen. Ik had namelijk echt spierpijn gekregen! Hier nog een aantal redenen waarom yoga een perfecte aanvulling is bij je hardlooptraining:

 

1.Yoga heeft een fantastisch herstellend vermogen voor je lichaam. Sommige houdingen hebben een super herstellend en ontspannend effect op je lichaam. Hierdoor kun je beter en bewuster herstellen na een run.

2. Yoga zorgt er voor dat je beter ademt dit zorgt ervoor dat er meer zuurstof in het lichaam wat ondersteunt bij het herstel. Daarnaast helpt het bij het voorkomen van litteken weefsel doordat het zich niet ophoopt op 1 plek.

 

Kun jij wel wat tips gebruiken? Hier meer info!

strakke billen banner

 

3. Yoga is ook de ideale vorm van actief herstel. Actief herstel doe je op niet trainingsdagen maar wanneer je wel wil bewegen. Dus op niet trainingsdagen is yoga de ideale keuze.

4. Daarnaast helpt yoga je leren luisteren naar je lichaam. Veel hardlopers rennen door ziekte en blessures heen. Hoe vaak ben jij doorgegaan terwijl je misschien beter had kunnen stoppen?

5. Yoga verhoogt het zelfbewustzijn en mindfull zijn van je lichaam. Je leert dus beter aanvoelen of iets goed of fout zit in je lichaam. Hierdoor kun je gewoon lang en hard trainen echter als het tijd is om te stoppen weet je dit beter. Je herkent de signalen gewoon veel beter.

 



00001 New Collection female NL 030816 - 211216

About The Author

Eleanor Crick

Ik ben Eleanor, 23 jaar oud en woon in Utrecht. Ik hou van hardlopen en van schrijven, vandaar dat ik lekker ben gaan bloggen! Meer blogs lees je op loopdepressievrij.com

Leave a Reply

Your email address will not be published.