Hoe kom ik (fit) de winter door?
Zodra de blaadjes van de bomen vallen en de dagen weer korter worden gaat er een knop om in mijn hoofd. Dan begint er een soort monstertje te schreeuwen dat ik me nu weer mag laten gaan. Hetzelfde monstertje dat een paar maanden eerder nog liep te mokken wanneer ik een ijsje at bij 30 graden.

Winter is coming, en de verleiding is dan groot om met een zak pepernoten op de bank te gaan liggen. Dekentje erbij, kopje thee. Een fitnesspasje dat ergens in een hoekje ligt te verstoffen onder een stapel truien. En de buikspieren die ik mezelf in mij beloofde toch maar weer onder een laagje vet laten wegkwijnen. Niemand die ze ziet de komende maanden, right?

FOUT! Summer bodies are made in the winter. En dat weten jij en ik dondersgoed. Dus hoe kom je dan toch aan die dagelijkse (of wekelijkse) portie lichaamsbeweging? Zelfs als het met bakken uit de hemel komt?

Stop. En door.
Gezeur van je baas, gezeur van je collega’s, een chagrijnige buschauffeur. Daar krijg je toch spontaan zin van om te gaan sporten? Nee, ik ook niet. Niks verleidelijker om direct naar huis te gaan, sweatpants aan te trekken en Netflix aan te zetten. En soms moet dat ook gewoon kunnen.

Toch is het verstandiger om direct vanuit je werk richting sportschool te gaan. Bijkomend voordeel: je kunt even al je frustraties eruit gooien, plus als je thuis komt hoef je ook écht niks meer te doen. En dan mag je jezelf best belonen met een pepernoot of twee.

Change it up
In plaats van jezelf afbeulen in de gym of iedere keer met tegenzin je hardloopschoenen aan te trekken, kun je natuurlijk ook een keer iets anders doen. Wat dacht je bijvoorbeeld van een homeworkout? Scheelt je weer een tripje door de regen.

Je sporten aanpassen aan het seizoen is natuurlijk ook een optie. Een lesje snowboarden of een rondje schaatsen bijvoorbeeld. En wanneer jouw vriend(in) je ook ieder jaar weer belooft om een keer te gaan schaatsen, maar je dat dus nog steeds niet hebt gedaan, ken ik nog wel iemand die met je mee wil. Ik.

It giet oan!

Doe je groenteboer een lol
Ik hou van eten. Veel eten. Een van de vele redenen waarom ik probeer zo’n 4 keer in de week te sporten. Waar ik minder van hou is koken. Een uur in de keuken staan voor iets wat binnen een kwartier weer op is. Not my jam. Zeker niet na een lange werkdag, wanneer ik eigenlijk geen tijd (a.k.a. geen zin) heb. Maar om nou elke keer een pizza in de oven te schuiven?

Kies daarom één dag in de week waarop je net iets meer tijd hebt en bereid alvast wat voor. Snijdt alvast wat groenten, geen vingers, voor de dagen erna. Of maak wat meer pastasaus (recept snel), of curry, of stoofschotel en vries de rest in. Hoef je de volgende keer alleen wat pasta of rijst te koken, en klaar. Meer eten in minder tijd? Altijd +1.

Sportmaatje gezocht
Alleen is ook maar zo alleen. Dus trek die vriendin van je mee, die ook al weken aan het zeuren is dat ze weer eens moet sporten. Je weet wie je bent, vriendin! Wanneer je zelf dan excuses aan het bedenken bent om niet te hoeven gaan, want koud/nat/wind/all of the above, kan zij je aan je oren mee trekken. Kunnen jullie deze zomer samen shinen op het strand.

Don’t worry, be happy
En luister, luister goed. Misschien wel de belangrijkste tip:

Die drie kerstkransjes die je net naar binnen hebt gewerkt zorgen er echt niet meteen voor dat je van een Fitdutchie in een Fatdutchie veranderd. Maak je dan ook vooral niet te druk. De herfst/winter staat ook wel bekend als “bulking season”. Maak hier dan ook gretig gebruik van. Maar niet té gretig natuurlijk 😉

Maar hè. Het blijft wel winter. Dus die cardio? Dat komt in mei wel weer.

About The Author

femke klaassens

Femke. Houdt van rondjes om de wereld en klagen over het weer. Pretendeert graag een fitgirl te zijn. Sport om te eten. #pizzaislife

One Response

  1. Kirsten

    Super leuk geschreven Fem! Die 6 pack gaan we voor de kerst krijgen dit jaar 😉

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.