Dat gevoel na een saunasessie is heerlijk (in élk seizoen). Of het nu koud of heet is buiten, de sauna heeft al-tijd zijn voordelen. Maar waarom zou je nou ook in de zomer (al helemaal als fanatieke sporter/fitdutchie) de sauna moeten blijven bezoeken?

Allereerst; het zweten in de sauna valt niet te vergelijken met zweten in hoogzomertemperaturen. Je zweet in de sauna namelijk intenser en doordat je geen kleding aan hebt kan je huid meer ‘ademen’.

sauna blog iris fitland

1: Een natuurlijke ‘cleanse’ voor je lichaam

De sauna is niet alleen prettig, het is ook een perfecte manier om het lichaam te helpen met ‘ontgiften’. De warmte in de sauna stimuleert de zweetklieren waardoor stoffen als melkzuur, alcohol en diverse zware metalen op een natuurlijke manier uit het lichaam verwijderd worden. Handig na een iets te gezellig zomerfeestje of een festival haha! Ook gaat het bloed flink stromen en gaan aderen open staan. Zo stimuleer je ook de ontgiftings-organen zoals de lever en de nieren. Tevens zorg je ervoor dat het lymfevocht goed kan ‘stromen’ in het lichaam en opent de hitte je neuspassages en reinigt het je sinussen. Niet alleen zweten door sport kan dus helpen met ontgiften, maar ook zweten door saunagebruik. Iedereen kan ervaren dat je na een tijdje zweten je ‘een ander mens’ voelt. Zo lekker clean ha-ha!

Leuk om te weten: De infaroodsauna met speciale lampen die infarode stralen zenden, dringen diep binnen in het lichaam waardoor je mogelijk ‘krachtiger’ zware metalen kunt uitscheiden.

2: Als éxtra herstel na een work-out; Sauna is ook TOPsport!

Sport je veel? Dan is een sauna bezoek super voor jouw herstel.  Wist jij dat bij topsporters in vele landen de sauna inmiddels een vaste plaats in het trainingsprogramma heeft gekregen?

Door de verbeterde en versnelde doorstroming van het bloed wordt de melkzuur in de spieren sneller afgebroken en eerder uitgescheiden via je nieren. Daardoor wordt de zuurstofvoorziening naar je spieren sneller weer vrijgemaakt. Minder spierpijn YAY!  Ook zou de sauna na het sporten je ademhalingscapaciteit mogelijk verbeteren, wat ook een positieve uitwerking heeft op je prestatie- en uithoudingsvermogen. Tevens zorgt de afgifte van endorfines in de hersenen voor meer verlichting van eventuele (spier)pijn. Win-win!

3. Diepe ontspanning en stressreductie
Die heerlijke saunawarmte opent niet alleen de poriën, maar ook je ‘mind’ waardoor je gemakkelijk(er) belemmerende gedachten en problemen kunt loslaten. Ik ontspan echt door de warmte van de sauna (FITLAND is fijn!!), maar door het afkoelen erna heb ik een nog intensere ontspanning! Dus hup neem dat koude dompelbad. Veel mensen zien er tegen op, maar het is érg belangrijk om de overtollige warmte weer kwijt te kunnen. Koud water is eigenlijk één van de beste en goedkoopste ‘gezondheidboosters’ die er bestaan. En.. juist tijdens de zomer is het zonde om deze immuun-booster weg te laten! De werking van de wisselende temperaturen laten je lichaam hard werken. Je krijgt zo weer een nieuwe dosis energie en je zintuigen staan weer goed op scherpte. En… je kunt weer uit je comfort-zone!

Hoewel het lichaam tijdens een saunadag best hard werkt (daarom moet je niet naar de sauna gaan als je koorts hebt), is zo’n dag toch ook rustgevend voor lichaam én geest. Het bloed wordt van extra zuurstof voorzien en de snellere doorbloeding heeft een positieve invloed op alle organen, waaronder de hersens. Je voelt je hierdoor fit(ter) en vól energie!

4. Gezonde en schone huid

Door de sauna worden je bloedvaten wijder en flexibeler waardoor er meer bloed naar de huid wordt vervoerd. Hierdoor herstelt de huid sneller van wondjes. Ook gaan je poriën open staan, waardoor je huid door het intense transpireren van binnen grondig wordt schoongemaakt. Het is belangrijk om na de sauna een douche (liefst koud) te nemen. Op deze manier spoel je ook alle mogelijke toxines, die door het zweten door je poriën naar buiten zijn gekomen, er af. Scrubben is daarbij ook goed om de dode huidcellen te verwijderen. Zo komt er weer een fris, #happyhealthy glanzend huidje naar boven!

sauna blog dames

Let op: In de sauna stijgt je lichaamstemperatuur naar rond de 39 graden, waardoor de huidporiën open gaan en de zweetklieren hun werk kunnen doen. Het verdampen van vocht zorgt voor verkoeling omdat verdamping energie kost. Verlies van vocht in het lichaam doet het bloed in de aderen afnemen en verlaagt daarmee de bloeddruk. Zorg er daarom ALTIJD voor dat je voldoende blijft drinken. 

Ga jij regelmatig naar de sauna? Ik ben benieuwd!

Liefs,
Iris

About The Author

Iris de Goede
Blogger & Diëtiste

Diëtiste + Lifestyle Coach. Gék op lachen, fitness, chocola én lief zijn voor mijn lichaam. Happyhealthy is hierbij mijn motto! Ook ben ik een echte foodie en wil ik jullie graag leren dat je voeding vóór je kunt laten werken in plaats van andersom.

Leave a Reply

Your email address will not be published.