Mensen om me heen zagen me nooit als dik. Ik had ook geen overgewicht. Wat ik wel had, was weinig zelfvertrouwen en een negatief zelfbeeld. Het moment dat iemand op de middelbare school in mijn buik kneep, hard lachte en wegrende was het toppunt. 

Pasta party!
Niet dat ik gelijk mijn eetpatroon omgooide hoor, dat was nogal lastig toen ik thuis woonde. Mijn moeder kookt namelijk de meest lekkere pasta’s ever! En daar dronken we wijntjes bij. En we aten stokbrood. Veel stokbrood. Nou is dat geen ramp, maar als je het optelt bij mijn toenmalige eetgedrag kon ik natuurlijk nooit zo fit blijven als vroeger. Ik heb namelijk altijd veel en goed geturnd, totdat ik moest stoppen door een blessure. En ik dacht dat ik zo wel door kon blijven eten zonder te sporten!

Ben ik chubby?
En dus at ik na school hele pakken koekjes, chocolademelk en zakjes chips terwijl ik in mijn laatste pauze nog een Twix ophad. En daarna voelde ik me echt niet beter, ik voelde me echt 24/7 opgeblazen en ik moest al helemaal niet in de spiegel kijken. Ik voelde me rond, opgeblazen en zat totaal niet goed in m’n vel door mijn onzekerheid.transfo

Chia zaad, maca poeder..
Toen ik eenmaal op mezelf ging wonen, vond ik koken opnieuw uit. Vaak maakte ik broccoli met vis, en super veel smoothies tussendoor met vers fruit van de markt. Na twee maanden was ik 12 kilo kwijt! Maar ik wilde meer en meer, dus at ik zo min mogelijk en zo clean mogelijk. Toch werd ik met de dag zwakker en voelde ik me steeds zieker. Zo blind als ik eerst was toen ik in de spiegel keek, zo goed zag ik nu dat ik weer op krachten moest komen. Ik raakte geïnspireerd door filmpjes van fitte meiden op Facebook en Instagram. Dat wilde ik ook! Dus schreef ik me in bij de sportschool. Ik volgde een schemaatje wat prima ging. En zo had ik m’n fases. Dan sportte ik vijf keer per week, dan weer een maand niet. En ik begon weer met veel pasta eten. Want ik sportte immers. Ik zag weinig progressie, en dat frustreerde me. Was dit wel iets voor mij?

Run run run!
Eind 2014 besloot ik te gaan hardlopen. Het was voor mij een droom ooit 5 kilometer te rennen. Ik had een conditie van 10 meter rennen en kapot zijn. Compleet gesloopt. And so I did. Ik rende 3 kilometer, 5 kilometer, 7 kilometer, 10 kilometer. Ik had de smaak te pakken! Helaas kreeg ik een auto ongeluk in oktober, wat er voor zorgde dat ik compleet de draad kwijtraakte in m’n dagelijks leven. Ik lette wel op wat ik at, maar had eigenlijk geen idee wat ik aan het doen was.

Sporty spice
In januari 2015 begon ik met boeken lezen over voeding en sport. Ik voelde me nog niet sterk genoeg om weer te beginnen, maar het enthousiasme bleef. Tot ik in februari weer rustig begon met hardlopen, en ik in mei twee hardloopwedstrijden liep. De kwartmarathon van Rotterdam, en de We Run Amsterdam in, hoe kan het ook anders, Amsterdam. Ik voelde me sterker en fitter dan ooit, klaar om weer keihard te knallen.

IMG_2260Inmiddels zitten we bijna in augustus en heb ik sinds mijn twee hardloopraces keihard de draad weer opgepakt. Ik hou netjes bij wat ik op een dag eet, en train zo’n 4 tot 5 keer per week in de sportschool. De afgelopen twee jaar heb ik hoge pieken maar ook zeker diepe dalen gekend, maar juist omdat ik de tijd heb genomen voor m’n transformatie heb ik het idee dat ik nu meer steady ben dan ooit. Ik zie de beste resultaten sinds ever, en kan me niet voorstellen ooit weer in m’n oude ritme te vallen. Natuurlijk heb ik ook wel eens dat ik een halve reep Tony’s eet, of een hand chips neem, maar dan haal ik m’n schouders op, want die dingen zijn menselijk! De meeste mensen zouden denken dat nu hun ‘gezonde’ dag verpest is, maar ik ga daarna gewoon weer rustig verder met m’n normale voedingspatroon. Ik hou zoveel van sporten, en ik hou van het gestructureerde gezonde eten. Ondanks dat ik soms dingen moet laten om er fit uit te zien, krijg ik er echt zó veel voor terug. Ik merk nu pas dat ik mensen om me heen echt inspireer met mijn verhaal, en mijn manier van leven. En dat is zo mooi! Kon ik iedereen maar vertellen hoe fijn het is om eindelijk goed in je vel te zitten!

 

About The Author

Esmee Trouw
Blogger

Fitness en gymnastics junkie, food lover, running en yoga newbie.

4 Responses

  1. Fleur

    Hoe train je zoal? Heb je een bepaald schema, zodat het mogelijk is 5 dagen na elkaar te sporten? En waar haal je dat schema vandaan?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.