Aah, kerst. Terwijl de rest van Nederland zich klaar maakt om zijn of haar gewicht in gourmetschotels te eten krijg ik het als zogenaamde fitgirl toch een beetje benauwd. Drie dagen lang staat mijn leven in het teken van het openbaar vervoer, en van eten. Heel veel eten. En bij heel veel eten, hoort heel veel wijn. 

Nu ben ik van mening dat je je beter druk kunt maken om dat wat je eet tussen Oud & Nieuw en kerst, dan tussen kerst en Oud & Nieuw. Ik zal dan ook de laatste zijn om jou te gaan vertellen wat je allemaal wel en niet mag eten/drinken. En ik ga het mezelf dan ook zeker niet ontzeggen.

Bijkomend voordeel? Je ontkomt aan gesprekken zoals dit:

Oma: “Lieverd, wanneer stel je nu eindelijk eens een leuke jongen aan je oude oma voor?

Jij: “Nou oma, die leuke jongens liggen helaas niet voor het oprapen.

Oma: “Maar je hebt tegenwoordig toch Tinder? En waarom eet je je toetje niet? Hier eet nog wat chocolade mousse, je bent toch al zo slank!

Jij: “…” 

Wil je je jezelf toch een beetje in toom houden? Dan heb ik een paar tips voor je!

Eet je groenten

In plaats van een vooraf afgesproken menu zetten wij tijdens kerst gewoon vanalles op tafel. Denk aan 6 soorten groenten, 4 soorten aardappels en dan nog wat vlees. In plaats van face first die koolhydraten in te duiken en daar de halve avond spijt van te hebben, eet ik daarom eerst mijn groenten. Op deze manier krijg je in ieder geval alle gezonde voedingsstoffen binnen voordat je overgaat op alle andere lekkere dingen. Hoef je daarna ook niet in een foodcoma op de bank te liggen. En kun je bijvoorbeeld gewoon opstaan om de afstandsbediening van je zusje af te pakken, die al een half uur ligt te snikken bij de All You Need Is Love Kerstspecial.

Water bij de wijn

Het lijkt wel alsof elke feestelijke gelegenheid gepaard gaat met alcohol. Don’t get me wrong, een goede rode wijn op z’n tijd kan ik erg waarderen. Een liter gin en tonic trouwens ook. Zo’n glas rode wijn is niet alleen lekker bij de maaltijd maar helpt je daarbij ook nog eens de racistische opmerkingen van je oom te tolereren. Om het een beetje beschaafd te houden drink je bij je glas alcohol ook een glaasje water of onze favoriet Cola Zero. Scheelt in calorieën en je staat de volgende ochtend ook weer fris en fruitig naast je bed. Klaar voor nog meer eten.

wine Christmas bokeh christmastree fairy lights

Ochtendgymnastiek 

Grote kans dat de sportschool niet open is tijdens de feestdagen, nog grotere kans dat je ook helemaal geen zin hebt om daarnaartoe te gaan. Doe dan gewoon een training thuis (zoals deze bodyweight workout van Yvonne), of zoek de buitenlucht op. Met een buik vol eten hoef (en kun) je echt geen marathon te rennen, maar een lekker rondje door het bos doet wonderen. Goed voor de spijsvertering, en je ontsnapt je gestresste (schoon)moeder even. Twee vliegen in een klap.

Komt wel goed, schatje…

Wees realistisch. Kerst zijn misschien wel de meest geschikte dagen voor een beetje TLC  (Tender, Love & Care, niet de tv-zender) en een beetje “Treat yo’self”. Je goede voornemen mag dan misschien zijn om wat gewicht te verliezen, maar dit is niet het moment om daarmee te beginnen. Maak je zelf dan ook vooral niet te druk. Eet dat nagerecht en drink dat glas wijn, en herpak je zelf de 27ste weer.

En daarna op 2 januari weer. Want je denkt toch zeker niet dat ik die oliebollen laat liggen?

About The Author

femke klaassens

Femke. Houdt van rondjes om de wereld en klagen over het weer. Pretendeert graag een fitgirl te zijn. Sport om te eten. #pizzaislife

Leave a Reply

Your email address will not be published.