De squat is een hele belangrijke compound oefening die zeker niet mag missen in jouw trainingsschema. Maar oh, wat gaat de squat nog vaak verkeerd! Daarom heb ik 4 tips voor jou waar je op moet letten als je squat a.k.a de billen en benen kweekt.

Squat it like it’s hot

Las jij deze kop ook zingend? Yaas! Niet? Hij is van het liedje van Snoop Dog: ‘Drop it like it’s hot’ maar dan net even anders. Maar goed, ‘droppen like it’s hot’  moet je dus vooral niet doen bij een squat. Het is belangrijk dat je de oefening gecontroleerd uitvoert. Zoals ik al zei is de squat een compound oefening en dat wil zeggen dat je meerdere spiergroepen gebruikt tijdens het uitvoeren van een squat. Je traint namelijk je hamstrings, quads, core, kuiten en je glutes (de billetjes). Eigenlijk gewoon heel je benen dus. Nice!

 

squat tips houding Fit dutchies

Maar let op.. in mijn intro noemde ik wel mooi dat je billen kweekt door te squatten maar dat is niet 100% waar. Natuurlijk train je je billen wel, maar je gaat helaas geen bubble but krijgen door alleen te squatten.

Dus waar blijven die tips voor een betere squat houding? Here they come!

1. Hou je rug recht

Ja mensen, dit vind ik echt de belangrijkste tip. Het is zo gevaarlijk om met een bolle of holle rug te squatten. Dit is trouwens slecht bij bijna elke oefening! Maar hou tijdens de squat altijd je rug recht en forceer je booty niet door je rug hol te trekken en ga ook niet te diep waardoor je rug bol wordt. Ook is het belangrijk om je nek in dezelfde lijn als je rug te houden. Je kunt je houding checken door bijvoorbeeld eens naast een spiegel te squatten (zonder gewicht) of door jezelf te filmen. Don’t get injured and keep your back straight peeps!

2. 90° is de grens

En nee, niet de maximale diepte grens maar de minimale! Natuurlijk hoef je niet ass to grass te squatten maar alles tot de 90° is maar een halve rep. Vooral je bilspieren worden namelijk pas geactiveerd wanneer je 90° of dieper squat. Wat belangrijk is wanneer je bepaalt hoe diep je kan squatten, is dat je voeten ten alle tijden recht op de grond blijven staan én, daar hebben we hem weer, dat je rug recht blijft.

3. Houd je voeten op de grond

Zoals ik in mijn tweede tip al noemde, is het belangrijk dat je je voeten op de grond houdt gedurende de hele beweging. Je weet wel, met beide voeten op de grond staan. Dat gezegde past hier perfect bij. Houd dus je evenwicht en blijf stabiel zodat je hiel of de bal van je voet niet ineens loskomt van de grond. Zorg er ook voor dat je met je hielen jezelf omhoog duwt, zodat je de booty goed aan het werk zet!

4. Zorg voor goede platte schoenen

Of in ieder geval: schoenen met een stabiele zool. Dus geen Nike Air Max of Adidas Boosts maar bijvoorbeeld Converse, platte Vans of squat gewoon op je sokken! Zorg dan wel dat je geen gladde ondergrond hebt, want dat glijd je misschien uit en dat wil natuurlijk niemand. Platte schoenen helpen ook om stabiel te blijven tijdens het squatten.

Practice makes perfect

Check hierboven mijn eigen squat vorm progressie! Mijn squat houding was niet slecht, maar ik ben veel meer tevreden met hoe ik nu squat. Ass to grass! (bijna dan) Ook houd ik mijn nek nu in dezelfde lijn als mijn rug. (Als je goed kijkt zie je op de rechterfoto namelijk linksboven bij de linker gewichtsschijf mijn knot erboven uit komen.) Natuurlijk is mijn squat nog lang niet perfect en is de kans groot dat dat ook nooit gaat gebeuren. Maar ik blijf aan mijn squat houding werken en so should you!

Wil je meer tips over workouts of heb je vragen? Slide into my dm’s op Instagram: @celinecacchione

About The Author

Céline Cacchione

20-jarige Communicatie studente. Is regelmatig te vinden in het krachthonk in de gym! Is gek op fashion én eet het liefst de hele dag door. Want food is life toch?

Leave a Reply

Your email address will not be published.