Bekijk jij e-nummers met een wantrouwende blik? Breekt het zweet je uit als je een e-nummer ziet staan op een etiket? Je bent niet de enige. Veel mensen worden panisch bij het woord en willen geen e-nummers op hun bord. Maar klopt deze doemdenkerij wel? Diëtist en blogger Jonathan Klaassen vindt van niet. Lees zijn artikel en vorm je eigen mening.
E-nummers
E-nummers zijn hulpstoffen (additieven) die aan onze producten worden toegevoegd. Niet omdat de fabrikant daar spontaan zin in heeft, nee dit wordt écht gedaan met een doel. De fabrikant kan uit zo’n honderden e-nummers kiezen voor uiteenlopende redenen. Er zijn e-nummers die worden gebruikt als kleurstof, antioxidant of bijvoorbeeld als zoetstof of smaakversterker. Deze stoffen zorgen ervoor dat een product langer houdbaar kan blijven, het een bepaalde kleur, structuur of smaak krijgt of er kan light-frisdrank van gemaakt worden, want ja, aspartaam is ook een e-nummer (1-4).

e-nummers
Ook vitamines zijn e-nummers
Als je aan e-nummers denkt, denk je wellicht vast aan iets kunstmatigs wat op een duistere manier gemaakt wordt ergens in een fabriek. Onjuist! Ook vitamines worden gebruikt als e-nummers. Dit zijn met name vitamine B2, B3, C en vitamine E. Ze zijn interessant omdat ze als kleurstof gebruikt kunnen worden en ze vanwege antioxidante werking bederf tegen kunnen gaan. Als je het hebt over e-nummers, dan heb je het dus ook over sommige vitamines. En als diëtist hoef ik natuurlijk niet te vertellen dat vitamines alles behalve schadelijk zijn..(1-4)

Zijn ze schadelijk?
Hoewel er honderden soorten zijn, en je daarom dus niet alles over één kam mag scheren, worden e-nummers verdomd goed onderzocht. Niet door een plaatselijk kruidenvrouwtje, nee in Europees verband door wetenschappers die kennis van zaken hebben. Na zo’n onderzoek krijgt de desbetreffende stof ook nog een ADI toegewezen. Dit staat voor aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, en is de hoeveelheid die jij gedurende je leven lang kan innemen zonder dat daarbij je gezondheid in gevaar komt. Zo’n ADI is vaak zo hoog (extra veiligheidsmarge), dat het een beste kluif is om deze hoeveelheid te halen. Voorbeeld: aspartaam heeft een ADI van 40 mg/kg, iets dat neer komt op ongeveer 4 tot 6 liter cola-light per dag. Zelfs een fervent cola-light drinker als ik krijgt dat niet binnen op een dag (1-6).
Het gaat om de dosis
Wanneer is iets nou schadelijk? Iets is schadelijk als je het in een bepaalde dosis binnenkrijgt. Om een heel simpel maar helder voorbeeld te geven, water kan in een grote dosis dodelijk zijn. Maar moeten we water nu bestempelen als schadelijk? Nee, precies. Zo moet je e-nummers (en alle andere voedingsstoffen) ook benaderen. Binnen normaal gebruik hoef je niks te vrezen en buiten dat om zijn e-nummers echt grondig onderzocht. Enigszins vertrouwen hebben in de Europese Unie mag echt wel.

Uitzonderingen daargelaten
Natuurlijk kan het altijd zijn dat jij misschien niet tegen een e-nummer kunt. Zie dit alleen dan wel als een individueel geval en betrek het niet op de hele Nederlandse bevolking. Zoals sommige mensen niet tegen gluten of lactose kunnen, zo kan dat bij e-nummers ook zo zijn. Nogmaals, een individueel geval. Bij e-nummers zijn er op dit moment twee uitzonderingen bekend. Er zijn mensen met een overgevoeligheid voor sulfiet en mensen met PKU (stofwisselingsziekte) moeten aspartaam vermijden (7).

Kunnen we wel zonder
Buiten het feit dat je niet bang hoeft te zijn voor e-nummers, moeten we ons de vraag stellen of het huidige voedingssysteem wel zonder kan. Kijk, we stellen nou eenmaal eisen aan producten. Ook jij en ook ik. We willen een bepaalde houdbaarheid, iets moet zo lang mogelijk vers zijn en ook de kleur vinden we vast niet onbelangrijk. E-nummers verbeteren een product en in zekere zin is het dus juist iets dat we willen. Buiten het feit dat we niet angstig hoeven te zijn voor e-nummers, moeten we ons ook de vraag stellen of we wel zonder kunnen..

Kunstmatig maakt ons bang

Daarbij moeten we ook afstappen van het idee dat bewerkt of kunstmatig iets kwaads is. Onzin, soms moet er juist bewerking plaatsvinden om een product of voedingsstof te krijgen zoals we het willen. Een brood groeit bijvoorbeeld niet letterlijk aan de boom en ook melk zal eerst bewerkt moeten worden voordat we het opdrinken. Een kunstmatig e-nummer geeft ons een nare bijsmaak in de mond, en dat is iets waar we wel vanaf mogen stappen. De industrie is echt niet altijd de boeman die ons eten komt verzieken. We bekijken alles met wantrouwende blik, dat zeker, maar laten we ook vertrouwen hebben. Angst maakt immers ziek..
Neem dit mee naar huis:

  • E-nummers zijn hulpstoffen die worden toegevoegd om producten te verbeteren
  • Vitamines worden ook gebruikt als e-nummers
  • E-nummers zijn in Europees verband onderzocht en veilig
  • Er zijn enkele mensen die niet tegen e-nummers kunnen (lees: uitzonderingen)
  • Zonder e-nummers kunnen we ons huidige voedingsyssteem niet in stand houden
  • Kunstmatig geeft ons een nare bijsmaak en dat is niet altijd terecht

Bronnenlijst? Scroll eventjes naar onder!

Meer weten over voeding?
Volg Jonathan op instagram of bezoek zijn blog.

 

”GEWOON IS FIT GENOEG”

Bestel ons boek nu met 10% korting!

gewoon is fit genoeg

 

Bronnenlijst

1. De Jong, F.M. Ons voedsel.’ s-Graveland. Fontaine Uitgevers BV. 2008. P.45

2. Van den Berg, Y, Botermans, M. De veiligheid en schadelijkheid van E-nummers. Van Lindonk & de Bres Special. 2013. P26-P27

3. Eerlijk over eten. Voedingscentrum. E-nummers. Beschikaarbaar via: http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/e-nummers.aspx
4. Consumentenbond. Veilige voeding. E-nummers. Beschikbaar via: https://www.consumentenbond.nl/voeding/veilige-voeding
5. Van den Berg, Y, Botermans, M. De veiligheid en schadelijkheid van E-nummers. Van Lindonk & de Bres Special. 2013. P26-P27
6. EFSA. European Food Safety Authority. Aspartame. 2013. Beschikbaar via: http://www.efsa.europa.eu/en/topics/topic/aspartame
7. Eerlijk over eten. Voedingscentrum. E-nummers. Beschikbaar via; http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/e-nummers.aspx

About The Author

Jonathan Klaassen
Diëtist & Blogger

no-nonsense diëtist ↔ wetenschappelijk ↔ eigenzinnige schrijfstijl ↔ een bron van verlichting in een wereld van voedingshypes ↔ Blogger

3 Responses

  1. Suzan

    Tjonge wat inspirerend maar verwarrend….wat vinden anderen hiervan? En jullie als “fitdutchies” ?

    Reply
  2. Marvin | Voeding-en-fitness.nl

    Precies! De hoeveelheid E-nummers die je binnenkrijgt wanneer je een gevarieerd eetpatroon volgt is veel kleiner dan de doseringen waarop het schadelijk zou kunnen worden. Niks om je zorgen over te maken. Uiteraard blijft het gezonder (en lekkerder) om met zoveel mogelijk verse producten te koken, waardoor je automatisch ook minder additieven binnenkrijgt. Maar de hele hetze rondom E-nummers is onzinnig.

    Reply
  3. Amber

    Water, suikers, smaakversterker (E621), kleurstoffen (E140, E160a, E160d), verdikkingsmiddelen (E440, E460), zoutvervanger (E508), anti-oxidant (E330), zuurteregelaar (E300), voedingszuren (E270, E296, E297), broodverbetermiddel (E921), aroma

    Dat zijn de ingrediënten van een tomaat, het zijn ook maar cijfers die veelal aan natuurlijke stoffen zijn gegeven. Ik ben het helemaal met je eens Jonathan Natuurlijk zijn er ook stoffen die (in vele maten) slecht voor je kunnen zijn, dus we moeten ook kritisch blijven, maar de trend dat e-nummers slecht voor je zijn vind ik iets te ver gaan.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.