Moest ik afvallen? Nee, absoluut niet! Was vetverbranding noodzakelijk? Ook niet direct. Maar ik zag het Sportvasten programma als een experiment. Een nieuwe prikkel voor mijn lichaam waar ik vooral nieuwsgierig naar was. Ik probeer graag nieuwe dingen. Trainingsschema aanpassen, een ander voedingsschema of spelen met de verhoudingen van mijn macronutriënten zijn terugkerende dingen voor mij. Dus ik zag het Sportvasten programma als uitdaging om mijn lichaam iets nieuws te laten proberen.

In een notendop

Sportvasten is een trainingsprogramma van 10 dagen waarin de combinatie wordt gemaakt tussen cardiovasculair trainen en zeer lage calorie inname. De dagelijkse training bestaat uit 20 tot 30 minuten cardio op gemiddeld 70%-75% van je maximale hartslag. En je voeding bouw je gefaseerd af. De eerste drie dagen zijn afbouwdagen qua calorie inname. Vervolgens ga je 1 tot 3 dagen sapvasten om daarna weer je voeding op te bouwen.

But why?

Het doel van het programma is om een effectieve switch te maken van suiker- naar vetverbranding. Je lichaam geeft namelijk primair de voorkeur aan een suikerverbranding om je van energie te voorzien. Door de combinatie van sporten en sapvasten zorgt je lichaam ervoor dat je geen suikervoorraad meer hebt om dan de switch te maken naar vetverbranding. Met als resultaat gewichtsverlies, meer energie en een fitter gevoel.

En vooral de laatste twee spraken mij heel erg aan. Als ondernemer ben ik druk, maak ik lange dagen en is goed zorgen voor mijn lichaam een dagelijkse struggle. Daarom was ik heel nieuwsgierig hoe dit experiment zou verlopen.

De afbouwdagen

De eerste drie dagen bouw je je voeding geleidelijk af. De focus ligt dan op het schrappen van dierlijke eiwitten en vetten. Dit is belangrijk om te voorkomen dat het de switch van suiker- naar vetverbranding zal verstoren. Dag een en twee waren geen enkel probleem. De voeding die je dan eet is vooral hoog in volume waardoor je toch een vol gevoel hebt ondanks dat je weinig eet.

De derde dag was voor mij een stuk zwaarder. Door de lage calorie inname voelde ik me fysiek goed, maar mentaal had ik het een stuk zwaarder. Ik had moeite met mijn concentratie. Ik merkte dat ik veel vastliep met werk en dat ik totaal niet productief was. Er bleef veel werk liggen en ik kwam niet toe aan de planning die ik had. En ik was pas bij dag drie. Het echte Sportvasten moest nog beginnen.

Sapvasten dagen

Dag vier was mijn eerste echte vastendag. Drie vruchtensapjes verspreid over de hele dag. Niet meer en niet minder. ‘’Hoe ging ik dit volhouden, dacht ik’’. Maar in tegenstelling tot dag drie had ik veel energie en kon ik goed focussen op mijn werk. Ik had weinig honger, wat me eigenlijk wel verbaasde. En tot in de middag kon ik goed mijn werk doen, maar daarna moet ik bekennen dat ik niet aan een middagdutje kon ontkomen. Ik sloot de dag af met 30 minuten cardio om daarna vroeg mijn bed in te duiken.

Dag vijf was identiek. Ik voelde me fit in de ochtend en had voldoende energie. Maar ik voelde me wel leeg. En leeg in de zin van dat elke slok water die je neemt zo naar beneden glijdt. Er zit namelijk bijna niks in je buik op dat moment. Aan het einde van dag vijf moest ik wel steeds vaker aan eten denken. Maar verder ging de tweede vasten dag moeiteloos voorbij.

De switch

Op dag zes had ik de metabolic switch van suiker- naar vetverbranding gemaakt. Door dagelijks gebruik te maken van de urinestrips kon ik dit precies zien en met mijn coach Geert Ramakers van Healthfirst Eindhoven bespreken. Dit betekende automatisch dat ik na twee dagen vasten weer mocht beginnen met mijn voeding opbouwen. En na twee dagen vruchtensapjes kan ik zeggen dat gezouten pistachenoten smelten als warme chocolade op je tong. Wat was dat een genot! De dagen die daarop volgden veranderde weinig. De voeding werd langzaam terug opgebouwd en eiwitten verder toegevoegd. Ik voelde me goed, had veel energie en een positieve mindset. Zo maakte ik de 10 dagen Sportvasten vol. 

My thoughts

Persoonlijk ben ik tevreden en verrast over een aantal dingen. Vooraf was ik nieuwsgierig en benieuwd hoe mijn lichaam op dit programma zou reageren. Fysiek heeft het me verbaasd hoe makkelijk en snel je lichaam zich aanpast aan bepaalde situaties. Ik voelde me na een aantal dagen energieker dan voorheen. Wat bijzonder is omdat je eigenlijk veel minder voedingsstoffen binnenkrijgt.

Maar realistisch ben ik ook. Tien dagen Sportvasten doe je niet even tussendoor. Het moet een bewuste keuze zijn waarmee je in je planning rekening hebt gehouden. Mijn agenda was de eerste dagen erg druk waardoor ik mezelf vooral op dag drie ben tegengekomen. Er bleef veel werk liggen, werd chagrijnig en was totaal niet productief. Iets waar ik de dagen daarna meer rekening mee heb gehouden. Een middagdutje tussendoor als ik dat nodig had en een minder drukke planning. Uiteraard heeft niet iedereen die flexibiliteit om dat zelf te bepalen. Daarom is 10 dagen Sportvasten zeker niet te onderschatten.

Het proces vond ik super interessant. Ik heb hiermee ervaren wat zowel voeding als training fysiek, maar ook mentaal met je lichaam doet. En daardoor besef ik des te meer hoe belangrijk goede voeding voor je prestaties is.  Het fysieke resultaat was voor mij van ondergeschikt belang, maar dit is wel een mooie eerste stap op weg naar de zomer.

Moest ik afvallen? Nee, absoluut niet! Was vetverbranding noodzakelijk? Ook niet direct. Maar ik zag het Sportvasten programma als een experiment. Een nieuwe prikkel voor mijn lichaam waar ik vooral nieuwsgierig naar was. Ik probeer graag nieuwe dingen. Trainingsschema aanpassen, een ander voedingsschema of spelen met de verhoudingen van mijn macronutriënten zijn terugkerende dingen voor mij. Dus ik zag het Sportvasten programma als uitdaging om mijn lichaam iets nieuws te laten proberen.

In een notendop

Sportvasten is een trainingsprogramma van 10 dagen waarin de combinatie wordt gemaakt tussen cardiovasculair trainen en zeer lage calorie inname. De dagelijkse training bestaat uit 20 tot 30 minuten cardio op gemiddeld 70%-75% van je maximale hartslag. En je voeding bouw je gefaseerd af. De eerste drie dagen zijn afbouwdagen qua calorie inname. Vervolgens ga je 1 tot 3 dagen sapvasten om daarna weer je voeding op te bouwen.

But why?

Het doel van het programma is om een effectieve switch te maken van suiker- naar vetverbranding. Je lichaam geeft namelijk primair de voorkeur aan een suikerverbranding om je van energie te voorzien. Door de combinatie van sporten en sapvasten zorgt je lichaam ervoor dat je geen suikervoorraad meer hebt om dan de switch te maken naar vetverbranding. Met als resultaat gewichtsverlies, meer energie en een fitter gevoel.

En vooral de laatste twee spraken mij heel erg aan. Als ondernemer ben ik druk, maak ik lange dagen en is goed zorgen voor mijn lichaam een dagelijkse struggle. Daarom was ik heel nieuwsgierig hoe dit experiment zou verlopen.

De afbouwdagen

De eerste drie dagen bouw je je voeding geleidelijk af. De focus ligt dan op het schrappen van dierlijke eiwitten en vetten. Dit is belangrijk om te voorkomen dat het de switch van suiker- naar vetverbranding zal verstoren. Dag een en twee waren geen enkel probleem. De voeding die je dan eet is vooral hoog in volume waardoor je toch een vol gevoel hebt ondanks dat je weinig eet.

De derde dag was voor mij een stuk zwaarder. Door de lage calorie inname voelde ik me fysiek goed, maar mentaal had ik het een stuk zwaarder. Ik had moeite met mijn concentratie. Ik merkte dat ik veel vastliep met werk en dat ik totaal niet productief was. Er bleef veel werk liggen en ik kwam niet toe aan de planning die ik had. En ik was pas bij dag drie. Het echte Sportvasten moest nog beginnen.

Sapvasten dagen

Dag vier was mijn eerste echte vastendag. Drie vruchtensapjes verspreid over de hele dag. Niet meer en niet minder. ‘’Hoe ging ik dit volhouden, dacht ik’’. Maar in tegenstelling tot dag drie had ik veel energie en kon ik goed focussen op mijn werk. Ik had weinig honger, wat me eigenlijk wel verbaasde. En tot in de middag kon ik goed mijn werk doen, maar daarna moet ik bekennen dat ik niet aan een middagdutje kon ontkomen. Ik sloot de dag af met 30 minuten cardio om daarna vroeg mijn bed in te duiken.

Dag vijf was identiek. Ik voelde me fit in de ochtend en had voldoende energie. Maar ik voelde me wel leeg. En leeg in de zin van dat elke slok water die je neemt zo naar beneden glijdt. Er zit namelijk bijna niks in je buik op dat moment. Aan het einde van dag vijf moest ik wel steeds vaker aan eten denken. Maar verder ging de tweede vasten dag moeiteloos voorbij.

De switch

Op dag zes had ik de metabolic switch van suiker- naar vetverbranding gemaakt. Door dagelijks gebruik te maken van de urinestrips kon ik dit precies zien en met mijn coach Geert Ramakers van Healthfirst Eindhoven bespreken. Dit betekende automatisch dat ik na twee dagen vasten weer mocht beginnen met mijn voeding opbouwen. En na twee dagen vruchtensapjes kan ik zeggen dat gezouten pistachenoten smelten als warme chocolade op je tong. Wat was dat een genot! De dagen die daarop volgden veranderde weinig. De voeding werd langzaam terug opgebouwd en eiwitten verder toegevoegd. Ik voelde me goed, had veel energie en een positieve mindset. Zo maakte ik de 10 dagen Sportvasten vol.

My thoughts

Persoonlijk ben ik tevreden en verrast over een aantal dingen. Vooraf was ik nieuwsgierig en benieuwd hoe mijn lichaam op dit programma zou reageren. Fysiek heeft het me verbaasd hoe makkelijk en snel je lichaam zich aanpast aan bepaalde situaties. Ik voelde me na een aantal dagen energieker dan voorheen. Wat bijzonder is omdat je eigenlijk veel minder voedingsstoffen binnenkrijgt.

Maar realistisch ben ik ook. Tien dagen Sportvasten doe je niet even tussendoor. Het moet een bewuste keuze zijn waarmee je in je planning rekening hebt gehouden. Mijn agenda was de eerste dagen erg druk waardoor ik mezelf vooral op dag drie ben tegengekomen. Er bleef veel werk liggen, werd chagrijnig en was totaal niet productief. Iets waar ik de dagen daarna meer rekening mee heb gehouden. Een middagdutje tussendoor als ik dat nodig had en een minder drukke planning. Uiteraard heeft niet iedereen die flexibiliteit om dat zelf te bepalen. Daarom is 10 dagen Sportvasten zeker niet te onderschatten.

Het proces vond ik super interessant. Ik heb hiermee ervaren wat zowel voeding als training fysiek, maar ook mentaal met je lichaam doet. En daardoor besef ik des te meer hoe belangrijk goede voeding voor je prestaties is. Het fysieke resultaat was voor mij van ondergeschikt belang, maar dit is wel een mooie eerste stap op weg naar de zomer.

Benieuwd naar ervaringen van anderen? Die kun je hier lezen!

Wil jij meer informatie over Sportvasten? Kijk hier eens!

 

About The Author

Mark Westhovens
Head of Training

Student Communicatie, blogger, health en fitness coach en dag in dag uit bezig om het beste uit mezelf en anderen te halen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.