1. We weten allemaal dat voldoende beweging, slaap, ontspanning en voedzaam eten belangrijk is voor een goede gezondheid. Gelukkig is sporten voor velen, vooral onder de jongere generatie, een belangrijk leefstijl-onderdeel geworden. Maar, zonder de juiste brandstoffen, mineralen en vitamines kun je niet optimaal presteren natuurlijk!

Als lezer van Fitdutchies ben je vast bekend met (hard) sporten. Trainen voor je eerste 10km wedstrijd of je eerste crossfit wedstrijd bijvoorbeeld! Je wilt dan natuurlijk súper fit zijn om het beste uit jezelf te kunnen halen. De juiste brandstof is dan onwijs belangrijk natuurlijk. Maar, wat kun je dan doen? 

Goede voeding is de basis
Wie veel sport, vraagt meer van zijn of haar lichaam. Ik zeg dan altijd dat je het ook méér terug moet geven! Helaas wordt dit vaak vergeten. En, het lukt daarnaast soms ook niet om elke dag gezond te eten… Een auto moet bij een bepaalde hoeveelheid kilometers ook bijtanken of een keuring geven. Dus waarom je lichaam niet? Je lichaam moet de juiste brandstof krijgen! Voeding staat altijd op nummer één bij het verbeteren van je sportprestaties. Zo zal je sneller herstellen en je energieker voelen.

Maar, gezien onze werk,- en prestatiedruk tegenwoordig vragen we soms wel heel veel van onszelf. Als ik (top)sporters in mijn praktijk op consult heb beginnen we altijd eerst met het optimaliseren van het eetpatroon. Denk aan timing, advies rust/trainingsdagen, voldoende macro’s en micro’s, etc. Maar, supplementen komen bij mij al heel snel aan bod omdat ik dit ook erg belangrijk vind gezien onze manier van leven tegenwoordig (druk druk, etc).

Voor intensieve sporters en (top)atleten, die meer dan 3 keer per week 1 tot 2 uur of meer trainen, kunnen bepaalde supplementen helpen er nog nét wat meer uit te halen en/of beter te herstellen. Ik kijk altijd op basis van voeding en trainingsintensiteit wat iemand nodig heeft. Iedereen heeft een ander DNA. Ieder lichaam is uniek. De een heeft misschien meer magnesium nodig vanwege een stressvol bestaan en de ander meer vitamine D door weinig zonuren. Suppletie is maatwerk. Laat je dus altijd goed adviseren. Hier onder mijn top 4 van supplementen bij sport.

Top 4:

1: Magnesium

Ik raak hier nooit over uitgesproken. Al helemaal bij sporters omdat je door het transpireren vocht en mineralen verliest, waar onder magnesium. Magnesium speelt een rol bij het behouden van soepele spieren, helpt bij het opbouwen van lichaamseiwit, helpt bij het handhaven van de normale balans in de water- en mineralenhuishouding van het lichaam, etc.  Lees hier meer in de vorige blog!

2: Vitamine C
Extra vitamine C draagt bij aan behoud van je weerstand tijdens en na een intense lichamelijke inspanning. Hiervoor moet je, naast je gewone voeding, dagelijks minstens extra 200 mg vitamine C binnenkrijgen. Want, wist jij al, dat tijdens het sporten je weerstand tijdelijk verlaagd is? Vitamine C levert een bijdrage in het wegvangen van vrije radicalen in (lichaams)cellen, en dat is erg belangrijk na zware work-outs! Daarnaast helpt het ook energie vrij te maken uit voeding.

3: Een goed opneembare multivitamine
Een multivitamine of multi is een voedingssupplement waarin veel voedingsstoffen zijn verwerkt. Een multi bestaat voornamelijk uit vitamines en mineralen. Maar er zijn ook multi’s waaraan enzymen, aminozuren, kruiden of andere voedingsstoffen zijn toegevoegd. Als sporter heb je een hogere behoefte aan B-vitamines, ijzer, zink, magnesium, vitamine C en D, etc.  De vitamines B2B3B5B6B11 en B12 dragen bij aan extra energie bij vermoeidheidVitamine C geeft extra weerstand bij lichamelijke inspanning. En, we moeten vooral vitamine D niet vergeten natuurlijk. Deze vitamine speelt een rol bij de botaanmaak en is goed voor de werking van de spieren. Daarnaast zorgt vitamine D mede voor een goede weerstand. Lees in mijn vorige blog nóg meer! Ik slik regelmatig de Soft multi van Orthica omdat deze makkelijk in te nemen is door de gladde buitenkant.

4: Omega 3 vetzuren
Als je weinig VETTE vis eet of het niet lekker vindt, is visolie erg belangrijk. Visolie bestaat onder andere uit de essentiële vetzuren EPA en DHA. En deze vetzuren zijn weer onderdeel van de omega-3 vetzurengroep. Vetten spelen een belangrijke rol bij vele lichaamsfuncties. Neem te allen tijde een visoliesupplement dat alleen omega 3 bevat, en geen omega 3, 6 en 9 combinatie supplement. Van omega 6 vetzuren krijgen we vaak al genoeg binnen. Denk aan boter, transvetten, te veel noten, etc. Dit kan leiden tot een disbalans tussen omega 3 en 6.

De essentiële vetzuren zijn onder andere goed voor het hart en de bloeddruk. De FISH epa Max slik ik als ik weinig vis heb gegeten en hard heb getraind/veel van mijn lichaam vraag.

Let op:
supplementen zijn geen vervanging van ‘normale’ voeding. Zorg dat je zo veel mogelijk voedingsstoffen uit ‘normale’ voeding binnen krijgt, en vul dit indien nodig aan met supplementen zoals in de rest van deze blog beschreven.

Ik ben benieuwd of jullie als sporters supplementen slikken!
Zo ja, let je dan goed op de dosis, moment van inname en hoe je voeding die dag of week was?

About The Author

Iris de Goede
Blogger & Diëtiste

Diëtiste + Lifestyle Coach. Gék op lachen, fitness, chocola én lief zijn voor mijn lichaam. Happyhealthy is hierbij mijn motto! Ook ben ik een echte foodie en wil ik jullie graag leren dat je voeding vóór je kunt laten werken in plaats van andersom.

Leave a Reply

Your email address will not be published.