Het menselijk lichaam bestaat voor ongeveer 80% uit water. Niet gek dus dat er wordt aangeraden om minimaal 1,5 liter water op een dag te drinken om gezond te blijven. Je organen en andere processen in je lichaam hebben dit water nodig om goed te kunnen blijven functioneren. Drink je een lange tijd niet en verlies je dus meer vocht dan dat je binnen krijgt, dan heb je de kans om uitgedroogd te raken.

Als je lichaam te weinig vloeistoffen binnenkrijgt zullen je nieren om hulp gaan roepen. Zij hebben immers de vloeistof nodig om te blijven functioneren. Als reactie hierop activeert het gedeelte in de hersenen zich wat verantwoordelijk is voor je dorstgevoel. Dit zorgt er weer voor dat je naar de kraan of koelkast loopt en jezelf van wat nieuw vloeistof voorziet. Nou is het hebben van dorst een logisch gevolg van uitdroging. Maar er zijn ook signalen die je lichaam afgeeft welke je niet zo 1,2,3 aan uitdroging zou linken. Hieronder een paar signalen waar je mee moet uit kijken en waarbij een paar glazen water misschien wel de oplossing zouden kunnen zijn.

 

  1. Zonder reden weinig of geen eetlust
    Uit onderzoek is gebleken dat een lichte uitdroging voor misselijkheid kan zorgen en kan aanvoelen als een beginnend griepje. Hierdoor heb je kans dat je eetlust tijdelijk verminderd wordt of dat je ineens geen zin meer hebt in het eten waar je normaal zo naar hunkert. Dus de volgende keer als je geen zin hebt om te lunchen, drink eerst eens een paar glazen water en zie wat er dan met je lichaam gebeurt.

 

  1. Je plas is donkergeel
    Gegarandeerd dat je ouders je hiervoor gewaarschuwd hebben. Als je voordat je gaat slapen naar de toilet gaat en je ziet dat je urine lichtgeel of bijna doorzichtig is betekent dit in de meeste gevallen dat je genoeg vocht binnen hebt gekregen die dag. Het gevolg hiervan is dat je lichaam goed gereinigd is en er dus weinig afvalstoffen meer in je urine zitten. Op het moment dat jij niet genoeg water drinkt houdt je lichaam deze afvalstoffen vast en hierdoor kan je op den duur weer last krijgen van andere ongemakken. Klinkt vreemd, maar check dus altijd even de kleur van je urine aan het einde van de dag.

 

  1. Je huid ziet er droger uit en voelt strakker dan normaal
    Als je lichaam uitgedroogd is heeft dit namelijk niet alleen gevolgen voor de binnenkant van je lichaam. Ook de buitenkant kan hier last van hebben. Vocht is nodig voor de elasticiteit van je huid. Heb je minder water binnen gekregen dan heeft je huid de middelen dus niet om elastisch te blijven. Hierdoor kan je huid droger en strakker aanvoelen. Misschien een kleinigheidje voor de jongeren onder ons maar op latere leeftijd zullen we hier waarschijnlijk niet heel blij van worden.

 

  1. Kloppende hoofdpijn
    Experts kunnen nog steeds niet precies aangeven wat het is dat voor die ontzettende hoofdpijn zorgt. Maar ze zijn het er allemaal over eens dat alle systemen in je lichaam, inclusief je hersenen, zintuigen en zenuwen, afhankelijk zijn van genoeg water om goed te functioneren. Laten deze delen van het lichaam nu net voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor bepaalde hoofdpijnen.

 

  1. Je bent super moe
    Moeheid dient in dit geval als een beschermingsmechanisme. Klinkt vrij logisch omdat sporten en andere activiteiten gevaarlijk kunnen zijn op het moment dat je uitgedroogd bent. Als je lichaam minder water binnen heeft gekregen voelen je hersenen dat er iets niet goed is en vertellen deze je om het wat rustiger aan te doen. Dit gebeurt om het risico te verkleinen dat je gaat sporten en hiermee nog meer vocht verliest. Goed idee om dus eerst een paar glazen water te drinken als je ineens mega moe bent zonder reden.

 

  1. De laatste keer dat je naar de WC ging kan je moeilijk herinneren.
    Dit lijkt me een duidelijke reden dat je al een geruime tijd geen water hebt gedronken of vocht binnen hebt gekregen. Toch is het handig hier soms aan te denken. Vooral als je druk bezig bent, en de hele dag van hier naar daar rent, is het goed om soms even stil te staan bij je toiletbezoeken. Gemiddeld genomen gaat een volwassen persoon 1x per 3/4 uur naar de toilet. Het kan dus zomaar voorkomen dat je er om 16.00 uur achter komt dat je laatste WC bezoek om 10.00 uur ‘s ochtends was. NOT GOOD. Dit betekent dus dat je veel te weinig vocht binnen hebt gekregen. Heb je vervolgens ook nog eens last van één van de andere kenmerken die hier beschreven staan dan is 1+1 natuurlijk 2!

 

Al met al is het een goed idee om geregeld aan deze zes signalen te denken. Nu betekent het uiteraard niet gelijk dat wanneer je één van deze symptomen herkent je last hebt van uitdroging. Feit is wel dat dagelijkse bezigheden, inclusief sporten, een stuk vermoeiender worden op het moment dat je niet genoeg water drinkt. Volgende keer een blog over alle positieve dingen die water drinken met je lichaam doet (geloof me, dat is een hoop!). Voor nu, vul je bidon bewust nog een keertje extra als je weer op die crosstrainer staat te zweten!

About The Author

Cindy van Kraaij

Leave a Reply

Your email address will not be published.