Het is wetenschappelijk bewezen dat muziek luisteren tijdens het sporten je prestaties verbeteren. Het leidt je af van pijn of vermoeidheid en zorgt voor een extra boost. Voorwaarde is wel dat het muziek moet zijn die jij graag luistert én dat het nummer juiste tempo heeft. Schaf dus een stel sport oordopjes aan en luister vanuit jouw eigen playlist, in plaats van de muziek in de sportschool. Maar wat moet er dan zoal in jouw playlist staan, zodat deze ook past bij jouw workout? We helpen je met handige tips!

De juiste muziek
Als muziek je moet stimuleren en helpen beter te sporten, is het van belang dat je de juiste muziek kiest. Dit laat je afhangen van je persoonlijke smaak. Kies daarom een zanger of muziekstijl die jij leuk vindt. Daarna neem je jouw workout onder de loep. Wanneer je hardloopt, draai je vanzelfsprekend een nummer met een hoger tempo dan wanneer je pilates doet. Je kijkt hierbij dus naar de snelheid van het nummer, anders gezegd naar de Beats Per Minute (bpm). Er is een handige website om dit per nummer te checken, namelijk songbpm.com. We leggen verderop in dit artikel per workout uit welke snelheid je het beste kunt kiezen.

Sport oordopjes
Het is dus duidelijk: muziek helpt jou beter te sporten, mits het muziek is die jij graag luistert. In de sportschool wordt van alles gedraaid en wordt er geen rekening gehouden met het tempo van verschillende workouts. Stel daarom je eigen playlist samen en schaf een paar sport oordopjes aan. Deze zijn er in allerlei soorten en maten, maar ze hebben gemeen dat ze bestand zijn tegen zweet en vocht, licht zijn in gewicht en en niet uitvallen, zoals dat bij gewone oordopjes wel vaak het geval is. Je kunt dan ook kiezen voor draadloze oordopjes, zodat je geen last hebt van kabels tijdens het sporten. Dezelfde workout doen met meerdere mensen? Schaf dan voor je playlist een goede Bluetooth speaker aan. Dit kan bijvoorbeeld bij TVQ.

 

Welke muziek bij welke workout?
Het ritme van de muziek moet dus aansluiten bij je activiteit. Kies je een te laag tempo, dan word je niet genoeg gemotiveerd. Ga je voor een te hoog tempo, dan heb je de kans uit je ritme te raken. Gelukkig kunnen wij je helpen.

  • Voor activiteiten zoals wandelen en gewichtheffen, ga je voor een gemiddeld tempo, waarbij de beats tussen de 118 en 139 per minuut liggen.
  • Loop je hard, dan ga je voor een sneller tempo, dus ongeveer tussen de 147 en 180 beats per minuut. Daarbij moeten we ook een verschil maken tussen lange (rond de 150 bpm) en kleinere mensen (gemiddeld 180 bpm). Voor de warming-up daarvan of andere cardio, kies je juist weer voor een langer tempo: 115-125 beats per minute.
  • Bij krachttraining onderscheiden we training met veel herhalingen (sit-ups) en weinig herhalingen (deadlifts). Weinig herhalingen vragen om een lager tempo, namelijk rond de 112 bmp. Doe je meer herhalingen, dan ga je al gauw naar de 135 bpm.
  • Sporten als pilates en yoga draaien om rust. Geen wonder dat hierbij het aantal beats per minute heel laag ligt, zo rond de 80-90 bmp.

 

Sport oordopjes met korting
Focus je volledig op je workout en de muziek, en niet op uitvallende oordopjes. Je krijgt daarom bij koptelefoon specialist www.GetLoud.nl nu 10% korting op hun assortiment sport oordopjes. Kies jouw paar sport oordopjes op GetLoud.nl en gebruik de kortingscode FITDUTCHIES in je winkelmandje. De 10% korting wordt dan direct verrekend. De actie loopt t/m 31 oktober 2017, dus profiteer nu!

Benieuwd? Check het hier!

 

About The Author

Jordi Sloots
Founder

Internetgekkie achter Fit Dutchies die leeft op burgers en daarom naar de gym gaat. Ik hoop jullie op een realistische manier te inspireren én te motiveren!

Leave a Reply

Your email address will not be published.