Dit is een ontsteking (-itis = ontsteking) van de fascie (bindweefsel) aan de onderkant van de voetzool (plantaris). De fascie plantaris zit aan de onderkant van je voetzool en verbindt de bal van je voet met je hak. In deze ‘’verbindingsband’’ kunnen hele kleine scheurtjes ontstaan wat kan leiden tot een ontsteking of afname van de kwaliteit van de structuur in het bindweefsel.

DSC01661

Over de symptomen kun je meer lezen in mijn vorige artikel over de ”meest voorkomende hardloopblessures”. Na het lezen van verschillende wetenschappelijke artikelen heb ik een aantal oefeningen en tips voor jullie op een rijtje gezet. Wellicht kan dit jullie helpen bij het herstel van deze blessure.

Behandeling/tips

  • Ijs (15-20 minuten)
  • Behandelen binnen 6 weken is het beste
  • Ontstekingsremmers (NSAID: ibuprofen, diclofenac). Wees hier wel voorzichtig mee en vraag advies bij een apotheek of aan je dokter over het verdere gebruik hiervan.
  • Je kunt ervoor kiezen om aangepaste schoenen (vervang versleten schoenen) te dragen, raadpleeg hiervoor een deskundige.
  • Tapen (ga hiervoor naar de fysio)
  • Alfabet schrijven in de lucht een aantal minuten voordat je gaat staan
  • Beweeg regelmatig je enkel verschillende richtingen uit (rondjes draaien, naar binnen, buiten, links, rechts, voren ,achteren)
  • Als dit goed gaat kun je een stapje verder gaan en met weerstand werken (eerst 3×12 en als dit makkelijk gaat kun je meer weerstand gebruiken).
  • Met tenen een tissue samen knijpen of een Handdoek
  • Met je tenen kleine voorwerpen oppakken
  • Trainen van de plantaire fascia (hierbij maak je gebruik van oefeningen voor de kuitspieren 3×12)

 

  • Rekken van de achillespees/kuitspieren (m.gastrocnemius + m.soleus) 3x 30 sec.

DSC01610 DSC01603 DSC01597

  • Rekken planetaire fascia: je kunt dit met een touw of handdoek doen. Trek hierbij je voet naar je toe 3x 30 sec.

DSC01595

 

Het is een lastige blessure en het herstel kan wel 12 maanden duren. Je kunt deze oefeningen eerst zelf proberen en als dit niks oplevert altijd naar een deskundige stappen. Hoe eerder je de juiste behandeling hebt hoe beter voor het herstel.

Succes!

 

Bronnen

  1. Heel pain a systematic review, E.K. Agyekum, Kaiyu Ma, 2015 
  2. 2.Therapeutic exercise,kisner en colby, 2007, boek
  3. Effects of the application of low-dye taping on the pain and stability of patient with plantar fasciitis; Chan Park, Sangyong Lee, 2015 

 

About The Author

Indra Kedde
Fysiotherapeut

Afgestudeerd fysiotherapeut. Gek op eten, Netflix en rent graag een rondje buiten.

Leave a Reply

Your email address will not be published.