Mineralen

In mijn vorige blog heb ik jullie informatie gegeven over vitaminen, wat deze stoffen doen en waarom het belangrijk is om gezond en gevarieerd te eten. Heb je deze blog gemist? Dan kan je hem gerust nog terug lezen! In deze blog zal ik verder in gaan op mineralen en spoorelementen.

Naast vitaminen zijn deze stoffen namelijk ook belangrijk voor een goede gezondheid en werking van het menselijk lichaam. Net als vitaminen zijn het kleine stoffen die voorkomen in voedingsmiddelen en leveren ze geen energie! Mineralen heb je nodig in grammen en van spoorelementen heb je minder nodig, deze worden aanbevolen in micro- of milligrammen.

Voor ons in Nederland zijn calcium, chloor, fosfor, kalium, natrium en magnesium de bekendste mineralen en worden de volgende stoffen gezien als spoorelementen: chroom, fluoride, ijzer, jodium, koper, mangaan, molybdeen, seleen en zink. Van sommige mineralen en spoorelementen is de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) wel bekend, maar niet voor allemaal. Als je gezond en gevarieerd krijg je van alle mineralen en spoorelementen genoeg binnen.

Spoorelementen

Natrium (zout), kalium en chloor worden ook wel elektrolyten genoemd. Hier heeft eigenlijk niemand snel een tekort aan, aangezien ze in (bijna) alle voedingsmiddelen voorkomen. De behoefte aan deze stoffen hangt af aan de vochtbalans en je hebt pas meer dan deze stoffen nodig als je veel vocht verliest, bijvoorbeeld bij diarree, zweten of bij nierproblemen.

Voor natrium geldt daarnaast wel een advies voor maximale inneming, namelijk 6 gram zout per dag. Veel mensen in Nederland eten veel te zout aangezien je al aan deze hoeveelheid komt als je nergens zout overheen doet of mee kookt. Op je gebakken eitje, in de soep, over je avondeten, even een bouillonblokje toevoegen, noem maar op!

Zout

Ik moet toegeven dat ik persoonlijk wel veel zout eet en gewend ben aan kruidig eten. Een gekookt eitje eet ik bijvoorbeeld wel zonder zout, maar ik wil mijn eten natuurlijk ook wel lekker! Gelukkig maak ik ook heel vaak gebruik van andere kruiden en specerijen en probeer ik niet overal zout aan toe te voegen. Daarnaast gebruik ik Jozo zout (zout waar jodium aan is  toegevoegd), aangezien ik weinig brood eet. Bakkers maken vaak gebruik van bakkerszout waar jodium in zit, een belangrijk spoorelement die je nodig hebt bij de productie van schildklierhormonen. Schildklierhormonen zijn van belang voor een goede groei, ontwikkeling van het zenuwstelsel en voornamelijk de stofwisseling.

Een jodiumtekort merk je zelf niet zo snel maar je schildklier zal trager gaan werken en op den duur opzwellen! Ik adviseer dan ook aan mensen die weinig (ongejodeerd of biologisch) brood eten, wel keukenzout te gebruiken waar jodium aan is toegevoegd.

brood spoorelementen

Extraatje nodig?

De meeste mensen hebben geen suppletie nodig van mineralen of spoorelementen, tenzij je eenzijdig eet en geen fruit, groente, volkorenproducten en dergelijke consumeert. Er zijn (net als met bepaalde vitaminen) wel groepen mensen die extra mineralen of spoorelementen nodig hebben, zoals zwangere vrouwen (ijzer), jongeren (ijzer), vegetariërs en veganisten (ijzer), mensen die extreem veel gewicht hebben verloren en mensen met anorexia (alle mineralen). Bepaalde medicijnen (bloedverdunners en diuretica) kunnen ook de opname van mineralen en spoorelementen beïnvloeden.

Ik hoop jullie hiermee wat nieuwe en onbekende informatie te hebben gegeven over mineralen en spoorelementen. Wederom is het dus belangrijk om gezond en gevarieerd te eten! Lees hier terug hoe ik 9 tips geef over een gevarieerd eetpatroon!

 

 

banner ebook

 

About The Author

Tirza Winters

Diëtist en voedingsdeskundige, een echte foodie met veel passie om anderen ervan te overtuigen dat een gezonde leefstijl leuk, lekker en gemakkelijk is!

Leave a Reply

Your email address will not be published.