Afgelopen weken heb ik het ontzettend druk gehad. Tja, wie niet? Maar soms lopen de frustraties hoog op en begin je af te reageren op je omgeving. Ja, ik zeg trek je hardloopschoenen maar aan. Waarom? Het is een soort kalmeringsmiddel. En steeds meer hardlopers komen erachter dat rennen méér voor je kan doen. 

Door hard te lopen, ben je namelijk even een aantal kilometers lang één met je lichaam,
je ademhaling en de omgeving. Het geeft je meer inzicht en rust. Net als mediteren. Dus waarom deze twee niet combineren? Meditatief hardlopen dus.

mindfulness hardlopen

Toen ik begon met hardlopen, wilde ik alle informatie lezen die ik maar kon vinden. Over blessures, hoe moet je kilometers opbouwen, wat zijn de valkuilen, wat moet je eten, maar ook wat doet het met je gevoel en je welzijn? Ik kwam uit bij het boek Running Buddha van schrijver, marathonhardloopster en Boedhist Sakyng Mipham. Hij stelt dat door tijdens het lopen niet alleen aandacht te hebben voor je lichaam, maar ook voor wat er diep vanbinnen speelt, je zowel jezelf als je hardlooptraining krachtiger maakt. Want door respect te tonen voor hoe je je voelt tijdens het lopen, krijg je waardering voor je bent in het leven dat je op dat moment leidt.

Nou ik kan je vertellen, het Running Buddha heb ik verslonden. Maar hoe doe je dat?  Meditatief hardlopen? Als beginnende hardloper en net klaar met het boek lezen, was ik waardeloos met mijn aandacht sturen en ‘voelen’. Ik moest aan zoveel dingen denken, ademhaling, techniek, uberhaupt VOLHOUDEN!

Maar nu, een aantal jaar ouder (en hopelijk wijzer), kan ik makkelijker lopen en dus mijn gedachtes ‘loslaten’ en er gewoon ‘zijn’. Niet meegaan in de maalstroom van mijn geest, maar gericht mijn aandacht sturen. En dat is waar het bij mindfull hardlopen om gaat. Je traint dus niet alleen je fysieke, maar ook je mentale spieren.

Om het te ervaren heb je niet veel nodig. Trek je hardloopschoenen aan en gá. Maar mindful renners adviseren om muziek en oordopjes thuis te laten. Het vinden van je eigen ritme en het volgen van je zintuigen, lukt niet erg goed als een muziekbeat de maat aangeeft. ‘Muziek is een manier om de geest
te verdoven tot het lichaam klaar is met rennen,’ zegt Sakyong Mipham. ‘Natuurlijk kan het motiveren en energie geven. Maar muziek kan ook een afleiding vormen voor wat je aan het doen bent.’

Ik zeg in ieder geval trek je hardloopschoenen aan en probeer het!

 

ps. like jij onze nieuwe Facebook groep al?

 

Need some help?

fit dutchies banner fit methode

 

About The Author

Eleanor Crick

Ik ben Eleanor, 23 jaar oud en woon in Utrecht. Ik hou van hardlopen en van schrijven, vandaar dat ik lekker ben gaan bloggen! Meer blogs lees je op loopdepressievrij.com

Leave a Reply

Your email address will not be published.