Het is jammer genoeg niet voor iedereen vanzelfsprekend dat ze zich comfortabel voelen in de sportschool. Dit is ook wel logisch want je wordt nergens zo met andere lichamen geconfronteerd dan in de sportschool. Strakke broeken, strakke truitjes, spieren en ga maar zo door…

Toch is het de bedoeling dat we onze eigen weg vinden in deze jungle van vergelijkingen om zo onze eigen doelen te kunnen nastreven. Het is belangrijk dat iedereen zich comfortabel voelt in de sportschool en daarom heb ik wat tips voor jullie die mijzelf altijd heel erg geholpen hebben bij onzekere sportschool momentjes. Wellicht dat jij hierdoor je motivatie terug kunt vinden  of misschien nog gemotiveerder raakt?!

Een plan hebben
Voordat je gaat beginnen in de sportschool is het fijn om alvast een plan te hebben. Als je in de sportschool staat zonder plan voel je je sneller onzeker en dat willen we juist voorkomen. Met een goed schema ben je meer op je workout gefocust waardoor er minder ruimte is voor onzekerheid. Het is ook slim om een van de eerste keren met iemand te gaan sporten die er verstand van heeft. Dit kan een personal trainer zijn maar ook bijvoorbeeld jouw vriend/vriendin die al een tijdje sport.

Doelen stellen
Jaja gaan we weer, doelen stellen, dat heb ik al zo vaak gehoord! NEE, ECHT DOEN! Zonder doelen te stellen krijg je ook geen motivatie om naar de sportschool te gaan. Het is belangrijk om een doel te hebben waar je naartoe gaat werken anders dan blijf je in een demotiverende sleur zitten. Maar vertel.. Hoe hou ik mijzelf gefocust op die doelen?

Wat heel goed werkt is een doelendagboekje. Ga naar de winkel, koop een schriftje en schrijf daar groot op: doelendagboek. De bedoeling van dit schriftje is dat je op de eerste pagina doelen met jezelf gaat afspreken MET een tijdslimiet. Dus bijvoorbeeld: ik wil 10 kg afvallen voor april 2018. Denk hier goed over na en zet alle doelen op een rijtje. Je moet ook weer niet te veel doelen opschrijven want je kan niet alles in een keer bereiken. Je pakt elke avond even kort dit schriftje erbij en schrijft in een paar regels op wat je die dag eraan gedaan hebt om weer een stapje dichter bij jouw doelen te komen. Dit kan iets heel kleins zijn zoals bijvoorbeeld 3 liter water drinken per dag of een lekkere workout die je hebt gehad. Als je dit elke dag bijhoudt zal je erachter komen hoeveel kleine dingen je uiteindelijk bij je grote doel laten uitkomen.

Efficiënt plekken claimen
We kennen het allemaal wel, het is weer zo’n dag dat het overvol is in de gym. Help, alle apparaten en middelen die ik nodig heb zijn bezet! Als het je dan toch lukt om snel een plek te claimen, denk dan goed na dat je eerst alle oefeningen doet waarbij je dat apparaat of middel nodig hebt. Zo kan je lekker doortrainen en hoef je na een half uur niet weer te wachten voordat je datzelfde apparaat of diezelfde middelen kunt gebruiken.

Fijne sportkleding
Zorg ervoor dat jij je zelfverzekerd voelt in de gym. Kleding kan een hele grote factor zijn op dit gebied. Wie zich lekker voelt in zijn eigen kleding voelt zich automatisch ook zelfverzekerder. Dus zorg er voortaan voor dat jij je comfortabel voelt in je kleding, dat jij jezelf mooi vindt in de kleding maar ook vooral dat je er goed in kan bewegen. Psst.. is dat niet even een goed excuus om een nieuwe sport outfit aan te shoppen?

DJ please play some music
Om jezelf nog wat extra energie te geven (ook al stuiter je van de pre-workout) kan muziek echt een goede energiebron zijn. Voel jij je suf en heb je geen zin? Zet dan eens een lekkere mix op via Youtube of Soundcloud. Een mix tijdens het sporten is superfijn omdat liedjes lekker vlot in elkaar doorlopen, je krijgt dus geen irritante stiltes en je hoeft geen irritante liedjes weg te klikken.

TIP: Staat je energie echt op standje minimaal? Probeer dan een hardstyle/hardcore mix! Wedden dat jij naar de sportschool stuitert en een knallende workout hebt.

Female awkwardness (for the girls)
De meeste meiden zullen wel weten waar dit naartoe gaat… namelijk ongemakkelijk voelen tijdens oefeningen in de gym! Ja, er zijn veel mannen die staren en daar zit je nou niet echt op te wachten als jij jouw squats gaat uitvoeren. Dit kan je namelijk demotiveren om een oefening te doen.

Hiervoor heb ik een super simpele tip die ik al jaren toepas in de sportschool. Ik neem namelijk altijd een vestje mee die ik om mijn middel kan knopen als ik mezelf ongemakkelijk voel. Hiermee hou je de ogen van je booty en kan jij rustig verder met je oefeningen. Zo kunnen die mannen eindelijk ook eens doortrainen. WIN-WIN situatie toch?

Keep in mind
Hou vooral de gedachten bij jezelf tijdens het sporten. Er zullen vast mensen om jou heen staan waardoor jij je geïntimideerd voelt. Laat je vooral niet hierdoor afleiden. Denk aan je eigen doelen die je wilt bereiken en focus daar op. Iedereen is in de sportschool om zijn eigen doelen na te streven.

Het maakt niet uit hoe je begint, zolang jij maar naar je eigen doelen blijft streven en trots blijft op je prestaties. De sportschool is voor iedereen en iedereen hoort zich er ook thuis te voelen. Voel je dus vooral niet onzeker want iedereen is ooit ergens onderaan begonnen.

Jij bent uniek op jouw eigen manier, bewijs dat!

About The Author

josha peeters

Lifestyle studente, Fitness addict, Trendwatcher, Sport nutrition and Dancer. "balance is the key"

Leave a Reply

Your email address will not be published.