Iedereen heeft hier wel eens last van… Het is al laat in de avond en je hebt zin in iets lekkers te eten. Er kunnen twee redenen zijn voor late night snacking..

Reden nummer 1

Je hebt overdag te weinig gegeten (te weinig voedingsstoffen binnen gekregen), waardoor je later op de avond honger krijgt. Je lichaam vraagt om voeding. In dit geval is het verstandig zeker iets (gezonds) te eten en niet jezelf uit te hongeren.

Reden nummer 2

Je bent verveeld, je kijkt tv en je hersenen vragen om iets lekkers. Je hebt last van gedachteloze honger. ‘Lekkere trek’. Veel mensen hebben hier s ’avonds last van. Je gaat eten, terwijl je lichaam dit eigenlijk niet nodig heeft. Dit zorgt vaak voor heel wat extra calorieën. Zonde! Je hebt dus geen honger, maar behoefte aan een bepaalde smaak, bezigheid of misschien zelfs troost.

Er niet aan toegeven heeft waarschijnlijk geen zin, omdat je in je hoofd al hebt besloten om toch iets te gaan eten. Vaak zijn dit geen gezonde keuzes, wat we in het vervolg dus willen voorkomen.

Hoe doe je dat?

Ten eerste moet je jezelf erbij neerleggen en gewoon beslissen iets te gaan eten. Dit zorgt al voor rust in je hoofd waardoor je rustig kan nadenken over wat je gaat eten. Dit voorkomt ongezonde impulsieve beslissingen waar je later spijt van krijgt. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om je tanden te poetsen en te gaan slapen. Is ook een goede oplossing, maar daar zullen de meeste mensen niet voor kiezen.

Vaak wil je op deze momenten iets eten waar je lang mee kan doen. Denk aan een zak chips, nootjes of snoep. Dit zijn natuurlijk niet de beste keuzes, maar wat neem je dan wel. Zorg dat je iets neemt dat laag in calorieën, vet en suiker is. Bijvoorbeeld komkommer, worteltjes, paprika of cherrytomaatjes. Groente mag je onbeperkt eten. Dit betekent dus zoveel als je zelf wilt. Neem er een klein beetje chili saus of humus bij als dip en je hebt de perfecte avond snack. Je kan er lang mee doen, je hebt iets ‘te knagen’ en je hoeft er achteraf geen spijt van te hebben.

Heb je zin in iets zoets? Neem dan een bakje fruit. Zit wel wat suiker in, maar vervult waarschijnlijk wel je drang naar zoete dingen. Daarnaast bevat fruit de nodige vitaminen en mineralen. Alles beter dan die zak snoep in de kast.

Heb je niets van dit in huis? Neem dan gewoon een gezond product dat voedzaam is en waar je snel vol van zit. Dit zorgt ervoor dat de lekkere trek verdwijnt, je maag vol gaat zitten en je geen ongezonde snacks meer pakt. Denk bijvoorbeeld aan een bakje kwark, een paar rijstwafels, een beetje havermout of desnoods gewoon een boterham. Niks mis mee.

yvonne 2

Als laatste, voor de sporters onder ons; neem een eiwit shake of eiwitreep. Vaak is dit al genoeg om je maag te vullen en een extra beetje eiwitten kan nooit kwaad. Repen zijn vaak ook nog eens goed gezoet en dus heerlijk van smaak om je lekkere trek weg te nemen.

Deze tips zullen je zeker wat extra calorietjes in de toekomst schelen. Zo kun je de volgende ochtend heerlijk wakker worden zonder een schuld gevoel van de avond daarvoor.

 

 

banner ebook

About The Author

Yvonne van Haastregt
Blogger & Coach

Studente Voeding en Diëtetiek, Gym addict, Weight lifter, Clean food, Runner en Health lover. Neem een kijkje in mijn levensstijl en raak geïnspireerd!

3 Responses

  1. Marvin

    Misschien de beste oplossing is om gewoon geen chips, M&M’s of andere snacks in huis te hebben. Als je het niet hebt, kun je het ook niet opeten 😉

    Reply
  2. Sanne

    Ik heb nog een tipje, blijf vooral boven met je laptop en water te zitten. Hierdoor heb je ook geen zin naar beneden te gaan en heb je als verveling ook nog water naast je staan wat een vol gevoel kan geven.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.