We hebben in ”koolhydraten deel 1” gezien dat koolhydraten ons niet dik maken. Het is een fabel die vaak gebruikt wordt bij gebrek aan kennis. Toch moet er een nuance in aangebracht worden. Niet alle koolhydraten zijn namelijk hetzelfde. En er zit weldegelijk een verschil in functie. En daar gaan we vandaag naar kijken.

Laten we beginnen met de structuur…

Koolhydraten bestaan uit vier groepen. Om te beginnen monosachariden, die bestaat uit één suikermolecuul. Als tweede disachariden, deze bestaat uit twee suikermoleculen. De derde is oligosachariden, deze bestaat uit twee tot tien suikermoleculen. En de laatste is de polysachariden, die op zijn beurt bestaat uit tien of meer suikermoleculen.

Om het makkelijker te maken, hoe meer suikermoleculen de koolhydraten bevatten, hoe langer dat het lichaam erover doet om ze op te nemen en af te breken. Vandaar dat we in de volksmond ook wel spreken over simpele en complexe koolhydraten.

Koolhydraten3

Simpele en complexe koolhydraten…

De structuur is nu duidelijk. Het zijn een aantal moeilijke woorden maar eigenlijk is het simpel. Er zijn verschillende soorten koolhydraten die ieder op hun beurt een verschillend aantal suikermoleculen bezit. Welke type koolhydraten dat precies zijn zal ik nu uitleggen.

De simpele koolhydraten noemen we ook wel suikers, deze worden snel opgenomen in ons lichaam en op hun beurt ook weer snel afgebroken. Het aantal moleculen in suikers is dus laag. Bij suikers moet je denken aan frisdranken, jam, siroop, zoetigheid, honing. Maar ook bijvoorbeeld witte rijst, wit brood of druivensuiker. Maar is dit wel goed? Wat doen die simpele koolhydraten met ons lichaam?

Op basis van een gezond dieet, probeer je de simpele koolhydraten zoveel mogelijk te vermijden. En waarom? Het gevolg van het eten van suikers zie je o.a. terug in je bloedsuikerspiegel. Na het eten van suikers krijgt je bloedsuikerspiegel een enorme piek, omdat suikers snel door het lichaam worden opgenomen. Vervolgens moet je lichaam insuline aanmaken om ervoor te zorgen dat je bloedsuikerspiegel weer daalt. Je krijgt dus hoge pieken en diepe dalen in je bloedsuikerspiegel en dat is juist niet wat je wil. Omdat je bloedsuikerspiegel weer snel daalt krijg je opnieuw honger en zin in nieuwe suikers.

Koolhydraten2.2

Daarnaast zitten er in de simpele koolhydraten ook weinig voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Veel simpele koolhydraten worden dusdanig bewerkt dat alle voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en vezels verwijderd zijn. Simpele koolhydraten kunnen er zelfs voor zorgen dat ze bij te weinig beweging worden opgeslagen als vet, wat kan leiden tot gewichtstoename.

De complexe koolhydraten daarentegen zijn een stuk stabieler. Dit zijn de koolhydraten die voor langdurige energie zorgen.

Het verteringssysteem heeft namelijk meer moeite om de complexe koolhydraten op te nemen, dit zorgt ervoor dat ze geleidelijk energie afgeven. Het duurt bij de complexe koolhydraten dus ook langer voordat het lichaam weer om nieuwe energie vraagt. Een tweede voordeel van de complexe koolhydraten zie je terug in de stabiliteit van je bloedsuikerspiegel. Door de langzame opname en afbraak blijft je bloedsuikerspiegel constant. Je zal dus ook veel minder snel honger of behoefte hebben aan suiker. De complexe koolhydraten noemen we daarom ook wel, kwaliteit koolhydraten. Ze bevatten veel voedingsvezels voor het lichaam en zorgen voor langdurige energie.

Laat ik vooropstellen dat je lichaam het verschil tussen simpele en complexe koolhydraten niet kent. En in de praktijk worden beide typen koolhydraten in ons lichaam opgenomen. Maar het verschil zit in de functie. Mijn conclusie is dan ook, kies kwaliteit voor je lichaam. Ga voor complexe koolhydraten!

Voorbeelden

Een aantal voorbeelden van complexe koolhydraten zijn, volkoren brood, havermout, verse groenten, graanproducten en walnoten.

Koolhydraten2.1

Glycemische index

De glycemische index (GI) misschien heb je er al eens van gehoord en anders komt er bijna een blog van Yvonne hierover online! De glycemische index geeft een inschatting van de snelheid waarmee de bloedsuikerspiegel stijgt als iemand koolhydraten heeft gegeten. Koolhydraten die snel worden opgenomen en afgebroken hebben over het algemeen een hoge glycemische index. We hebben hierboven gezien dat simpele koolhydraten voor snelle energie zorgt en dus een hoge glycemische index heeft. Complexe koolhydraten, oftewel producten met een lage glycemische index zorgen voor geleidelijke energieafgifte. Je probeert dus zoveel mogelijk producten met een lage glycemische index toe te voegen aan je dieet.

Inmiddels weten we dat er verschillende soorten koolhydraten zijn en deze een eigen functie hebben voor het lichaam. In deel 3 gaan we nog een stapje verder!

 

 

TIP!

banner fitchef

 

About The Author

Mark Westhovens
Head of Training

Student Communicatie, blogger, health en fitness coach en dag in dag uit bezig om het beste uit mezelf en anderen te halen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.