We dromen allemaal van diëten waarbij je binnen no-time vet verliest, zonder veel moeite te doen. Wake up, it’s not going to happen. Afvallen (vet verliezen) kost nu eenmaal veel tijd, moeite en energie. Om nog maar niet te spreken over de discipline die je ervoor moet hebben om het gewenste resultaat te bereiken én vast te houden.

Esmee transformatie

Ik krijg veel vragen over waarom mensen niet afvallen. Dit komt makkelijk gezegd doordat ze te veel calorieën eten dan ze verbranden (energiebalans), maar als dit zo’n simpel advies is, waarom hebben we er dan zo’n moeite mee? Ik zet voor jou vijf kleine tips op een rij, die misschien voor jou voor grote verschillen kunnen zorgen!

  1. Eet niet zo veel
    Een van de belangrijkste punten binnen afvallen is je voedingspatroon. Ik heb de afgelopen maanden zoveel eetschema’s voorbij zien komen met onwijs veel calorierijke tussendoortjes. Vraag jezelf af: heb ik echt zoveel eten nodig? Heb ik op dit moment echt honger? Nóg handiger is om je eten bij te houden via een app (My Fitness Pal), zodat je precies weet wat je allemaal in je mond stopt gedurende de dag. En dat kan nog best eens tegenvallen! (Extra tip: uithongeren werkt ook niet. Hou je niet lang vol. Lichaam in reserves. Niet handig.)
  1. Zoek een sport die je leuk vindt
    Kijk, dat ik een fitnessfreak ben, hoeft niet te betekenen dat jij dat ook moet zijn. Ik hou ervan om door middel van krachttraining en cardio mijn lichaam te ‘shapen’, en ik haal daadwerkelijk elke dag zoveel plezier, voldoening en energie uit deze sport. Ga voor jezelf na of jij op dit moment doet wat je leuk vindt, of dat je elke week met lood in je schoenen en tegenzin jezelf in het zweet werkt. Dat gaat niet werken! Doe wat je leuk vindt, dan hou je het langer vol, en het scheelt een hoop gemopper.
  1. Pakken wat je pakken kan
    Ondanks dat ik een studenten OV heb, pak ik elke dag de fiets naar mijn afspraken. Vaak is dit toch een kwartier/halfuur flink doortrappen, waardoor mijn verbranding op gang blijft. Daarbij pak ik vaak de trap, loop ik naar de supermarkt in plaats van met de auto te gaan(ook de boodschappentas sjouw ik), en hou ik ervan om af en toe een stuk te wandelen in het weekend. Je zal merken dat je hier echt meer energie van krijgt!
  1. Kappen met dingen die gezond lijken
    Een van de grootste fouten die ik vaak voorbij zie komen, is dat mensen kiezen voor tussendoortjes en drankjes die gezond lijken, maar totaal niet zijn. ‘Gezond’ is een breed begrip, maar wanneer je wil afvallen is het nu eenmaal verstandig om te kiezen voor producten met weinig calorieën. Die mueslireep die jij dagelijks eet draagt daarom niet per se bij aan jouw doelen, ondanks dat het gezond wordt genoemd, tenzij het binnen je caloriebehoefte blijft. Evenals jus d’orange en andere sappen uit pak. Die producten kun je niet onbeperkt eten omdat ze ‘gezond’ genoemd worden. Kies voor groenten en fruit (niet meer dan twee stuks) tussendoor, en drink water. Veel water.
  1. Je hoeft niet op maandag te beginnen
    Was jij van plan om na dit weekend écht te beginnen met afvallen? Waarschijnlijk is het niet de eerste keer dat je dit roept, en ga je vaak op woensdag alweer de fout in, waardoor je de volgende maandag maar weer begint. De ‘fuck-it’ houding is menselijk, maar helpt je niet per se verder. Accepteer dat je op dat moment behoefte had aan iets ‘lekkers’, en zorg ervoor dat je de rest van de dag/week je doelen naleeft. Je komt echt geen kilo’s aan na die Twix, tenzij je er gelijk een hele cheatday of cheatweek van maakt. Het kost discipline, maar zal er uiteindelijk voor zorgen dat jij volgende zomer gaat shinen in bikini!

Heb je nog andere vragen? Dan kun je me altijd mailen via info@esmeetrouw.nl!

 

About The Author

Esmee Trouw
Blogger

Fitness en gymnastics junkie, food lover, running en yoga newbie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.